Výluky stojí České dráhy stovky milionů

České dráhy

České dráhy

Letošní nebývalá letní úroda výluk na železnici přijde České dráhy draho. Jen za náhradní autobusovou dopravu v prvním pololetí zaplatil národní dopravce přes 80 milionů korun, s příchodem prázdnin přitom řada omezení přibyla. Za celý loňský rok zaplatily dráhy za náhradní autobusy 209 milionů korun, letos to může být podle mluvčího Petra Šťáhlavského podobné. Loni přitom probíhala dlouhodobá výluka na budovaném koridoru z Plzně do Chebu. Ta letos není.

S dalšími ztrátami mohou dráhy počítat kvůli odlivu cestujících. „Náhradní doprava komplikuje cestování především rodinám s dětmi, seniorům nebo cestujícím s koly. Je to nepříjemné hlavně v současné prázdninové době,“ uvedl Šťáhlavský.

Na českých a moravských tratích jsou v současné době na tři desítky provozních mimořádností, největší problémy působí cestujícím neplánovaná údržba tratě z Prahy do Berouna a opravy v Brně a okolí. Obě výluky jsou naplánovány s přestávkami téměř na celé prázdniny. Například v Brně jezdí až 68 náhradních autobusů denně, což je podle počtu vozidel jedno z největších nasazení při výlukách vůbec. Omezení čeká na cestující například i na tratích Liberec –Česká Lípa, Lužná u Rakovníka–Chomutov nebo Tábor –Bechyně.

Z čilého stavebního ruchu na kolejích se mohou radovat autobusoví dopravci, jimž výluky významně zvyšují tržby. „Nemáme vlastní autobusovou dopravu, takže partneři se rekrutují z výběrových řízení,“ uvedl Šťáhlavský.

Za nepříjemnosti ovšem nemohou dráhy, ale Správa železniční dopravní cesty (SŽDC), která opravy provádí. Za výluky SŽDC dopravcům žádné kompenzace nedává. „To je jejich podnikatelské riziko. Silničním dopravcům také nikdo neplatí, když je někde uzavírka a objížďka,“ řekl mluvčí SŽDC Pavel Halla. Dopravci ušetří pouze na neúčtovaném poplatku za použití kolejí.

Z čilého stavebního ruchu na kolejích se radují autobusoví dopravci, jimž výluky významně zvyšují tržby. Dráhy si totiž musí autobusy najímat