S dalšími ztrátami mohou dráhy počítat kvůli odlivu cestujících. „Náhradní doprava komplikuje cestování především rodinám s dětmi, seniorům nebo cestujícím s koly. Je to nepříjemné hlavně v současné prázdninové době,“ uvedl Šťáhlavský.
Na českých a moravských tratích jsou v současné době na tři desítky provozních mimořádností, největší problémy působí cestujícím neplánovaná údržba tratě z Prahy do Berouna a opravy v Brně a okolí. Obě výluky jsou naplánovány s přestávkami téměř na celé prázdniny. Například v Brně jezdí až 68 náhradních autobusů denně, což je podle počtu vozidel jedno z největších nasazení při výlukách vůbec. Omezení čeká na cestující například i na tratích Liberec –Česká Lípa, Lužná u Rakovníka–Chomutov nebo Tábor –Bechyně.
Z čilého stavebního ruchu na kolejích se mohou radovat autobusoví dopravci, jimž výluky významně zvyšují tržby. „Nemáme vlastní autobusovou dopravu, takže partneři se rekrutují z výběrových řízení,“ uvedl Šťáhlavský.
Za nepříjemnosti ovšem nemohou dráhy, ale Správa železniční dopravní cesty (SŽDC), která opravy provádí. Za výluky SŽDC dopravcům žádné kompenzace nedává. „To je jejich podnikatelské riziko. Silničním dopravcům také nikdo neplatí, když je někde uzavírka a objížďka,“ řekl mluvčí SŽDC Pavel Halla. Dopravci ušetří pouze na neúčtovaném poplatku za použití kolejí.
Z čilého stavebního ruchu na kolejích se radují autobusoví dopravci, jimž výluky významně zvyšují tržby. Dráhy si totiž musí autobusy najímat