Zvýhodňování železnice na úkor autobusů je neférové, tvrdí Česmad v kampani

Auto, vlak

Auto, vlak Zdroj: CTK

Sdružení automobilových dopravců Česmad Bohemia spustí informační kampaň, ve které chce akcentovat nepoměr ve státních dotacích pro autobusovou a železniční osobní dopravu. Podle ní je zvýhodnění vlaků nespravedlivé a nižší dopad železniční dopravy na životní prostředí je podle organizace autodopravců údajně jen mýtus.

Letošní příspěvek ministerstva dopravy na jeden ujetý kilometr pro železniční společnosti činí 102 korun, kdežto autobusoví dopravci dostávají 17 korun na kilometr, uvedl mluvčí Česmadu Martin Felix.

Vypravovat ale například vlak s méně než 20 cestujícími je podle Česmadu ekonomický nesmysl a zároveň mrhání veřejnými prostředky, protože autobusoví dopravci by stejný rozsah dopravy zajistili šestkrát levněji.

Ministerstvo dopravy osobní železniční dopravu dlouhodobě podporuje a odůvodňuje to právě jejím ekologičtějším provozem. To ale podle Česmadu není pravda.

V přepočtu vyprodukovaného oxidu uhličitého na jednoho cestujícího a kilometr vychází podle Felixe lépe autobus, který do ovzduší vypustí polovinu zplodin co vlak. Sdružení se odvolalo na šetření pocházející z evropského projektu Smart Move. Vlak totiž v průměru spotřebuje 2,6 litru paliva na osobu a kilometr, kdežto spotřeba autobusu se pohybuje v rozmezí 0,6 až 0,9 litru, doplnil Felix.

Prokazatelnou ztrátu z provozování železniční dopravy dotuje stát prostřednictvím ministerstva dopravy a kraje, které objednávají regionální osobní dopravu. Celkově za objednávku osobní železniční dopravy včetně té dálkové ročně zaplatí podle Českých drah zhruba 12 miliard korun.