Firmy si oblíbily přeplněné šanony, dnešní doba si ale žádá cloudová řešení, říká výkonný ředitel Canonu

Jaap van’t Ooster, výkonný ředitel Canonu pro střední Evropu

Jaap van’t Ooster, výkonný ředitel Canonu pro střední Evropu Zdroj: Canon

Kanceláře a jejich vybavení se v posledních letech výrazně mění. Ačkoli české firmy pořád patří mezi velké příznivce tištěných dokumentů, rostoucí popularita takzvaného hybridního pracovního prostředí, kdy někteří zaměstnanci pracují mimo kancelář, je pomalu nutí měnit staré pořádky. Ještě je ale čeká kus práce. „Více než tři čtvrtiny firem nemají smlouvy nebo faktury uložené nikde jinde než v šanonech přímo v kancelářích,“ upozorňuje Jaap van’t Ooster, výkonný ředitel společnosti Canon pro střední Evropu.

Řada firem dnes přechází na takzvané hybridní pracovní prostředí. Jak na tuto situaci reagují výrobci technologií?

Možnost pracovat alespoň částečně mimo kancelář nabízí v Česku 93 procent zaměstnavatelů. Výrobci technologií proto začali vyvíjet nové produkty a řešení, aby takový způsob práce co nejvíce usnadnili. Řeč je hlavně o cloudových systémech, které je třeba vhodně zkombinovat s kancelářským hardwarem, jako jsou skenery, kopírky, tiskárny a související správa výstupů.

Zaměstnavatelé si především během pandemie často stěžovali na nižší efektivitu. Ta ale mohla být způsobena právě neadekvátním technickým řešením. Bez něj totiž hybridní způsob fungovat nemůže. Jsem pyšný na to, že Canon dokázal velmi brzy nabídnout komplexní firemní řešení, které sestává z tiskáren imageRUNNER ADVANCE a cloudových systémů uniFLOW Online a Therefore Online. Troufnu si říct, že v tomto směru jsme předběhli konkurenci.

Pořád platí, že se v českých firmách hodně tiskne? 

Ano, české kanceláře jsou stále z velké části založené na papíru. Z našeho loňského průzkumu vyplynulo, že téměř 70 procent zaměstnanců vytiskne více než 10 stránek denně, čtvrtina z nich rovnou 40 a každý desátý pak dokonce přes 50 stránek. To je obrovské množství. Více než tři čtvrtiny firem potom nemají smlouvy nebo faktury uložené nikde jinde než v šanonech přímo v kancelářích. To považujeme za velmi staromódní přístup. Nejen z hlediska bezpečnosti nebo efektivity práce, ale také proto, že skříně přeplněné šanony zabírají příliš mnoho místa.

Proč tady podle vás není digitalizace rychlejší?

U mnoha firem se bohužel stále setkáváme s předsudkem, že pracovní prostředí založené na cloudových systémech a digitálních nástrojích je náchylné ke zneužití. Proto raději vše tisknou a uchovávají v šanonech. Přitom právě papírový dokument je velmi snadno zneužitelný. Lidé je často zapomínají na sdílených kopírkách nebo si je mohou kdykoli odnést domů. S tím potom samozřejmě souvisí i riziko ztráty. 

Digitální kanceláře jsou tedy bezpečnější?

Určitě, v digitální kanceláři založené na cloudu je mnohem menší šance, že se něco takového stane. Firemní klienty často upozorňujeme, že je pro jejich dokumenty tím nejbezpečnějším prostředím. Naše zmíněné cloudové softwary „běží“ na platformě Microsoft Azure. Asi ani nemusím zdůrazňovat, že Microsoft do neustálého zdokonalování svého zabezpečení investuje obrovské částky. Takový cloud pak laicky řečeno odolá všem známým hackerským hrozbám a nehrozí, že se dokument dostane do nepovolaných rukou.

Canon má dlouhodobě velmi silné postavení i na trhu foto-video. Jaké trendy se objevují tady?

Canon v loňském roce potvrdil svou pozici lídra na trhu, v České republice je na špičce prodejů ve všech kategoriích kromě kompaktů. Trendem je určitě rostoucí zájem o bezzrcadlovky, jen loni jsme zaznamenali nárůst prodejů o 21 procent. Kromě rozvoje tradičních produktů, jako jsou zrcadlovky, bezzrcadlovky a objektivy, se pak zaměřujeme i na mladší publikum, ze kterého si „vychováváme“ novou generaci zákazníků. Proto teď vyvíjíme koncepční fotoaparáty vhodné pro vlogování, například nově uvedený PowerShot V10.

Nejen mladou generaci dnes stále více zajímají i hodnoty firmy, například pokud jde o udržitelnost. Řešíte toto téma i v Canonu?

Určitě se snažíme minimalizovat dopad našich činností na životní prostředí. Jedním z cílů je dosáhnout do roku 2050 nulové bilance emisí CO2, a to nejen v podnikových provozech, ale také pokud jde o naše produkty a jejich životní cyklus. Jednotlivé materiály proto využíváme déle, vyrábíme kompaktnější a lehčí produkty nebo zavádíme tiskařské funkce, které nám umožňují nanášet inkoust nebo toner na papír i při nižších teplotách.

Obecně platí, že technologické firmy mohou podpořit udržitelnost také dodržováním principů cirkulární ekonomiky, třeba repasováním svých výrobků. Canon má ve svém portfoliu tiskařská zařízení s označením EQ80, kde číslo v názvu odkazuje na procento repasovaných částí. Takový výrobek se pak může znovu vrátit do oběhu. Kromě toho podporujeme místní sociální komunity a projekty, které se tomuto tématu věnují.

O jaké projekty se jedná?

Konkrétně je to třeba Young People Program, který podporuje mladé lidi, aby mohli kreativně řešit otázky udržitelnosti. Jednou z dlouhodobých aktivit je také projekt „Kopírka hledá kancelář“, který funguje v úzké spolupráci s našimi partnery a už několik let podporuje činnost neziskovek v Česku, Polsku a Maďarsku. Smyslem projektu je přispívat k prodloužení životního cyklu kancelářských přístrojů a zároveň pomáhat tam, kde chybí materiální vybavení, tedy například právě v neziskovkách. 

Z našich dalších sponzorských aktivit mohu jmenovat třeba materiální podporu Národního skautského jamboree, což bylo setkání více než pěti tisíc skautů z celého Česka. Vytvořili jsme také sportovní výzvu pro zaměstnance, kdy za nachozené, naběhané nebo na kole ujeté kilometry získávají body. Vítězové potom vyberou charitativní organizaci, které Canon pošle finanční prostředky. Jsme také dlouholetými partnery řady ekologických organizací a fotografických soutěží, jako je Ukliďme Česko, Alej roku nebo Nadace Ivana Dejmala pro ochranu Jizerských hor.

Kromě zmíněné udržitelnosti se dnes do popředí dostávají i otázky diverzity a rovnosti. Je to téma i pro vás?

Canon je globální společnost s tisíci zaměstnanci mnoha národností a kultur, takže rozmanitost na pracovišti je pro nás přirozeně klíčovým tématem. Kdybych měl pojmenovat konečný cíl našich aktivit, bylo by to stát se dobrým zaměstnavatelem pro každého – bez ohledu na věk, původ nebo životní situaci. Je třeba umět zajistit dobré pracovní prostředí a přispět k pohodě rodičů malých dětí, čerstvých absolventů i lidí před důchodem, aby nikdo necítil jakékoli znevýhodnění. Souvisí s tím také flexibilita práce a přirozeně i zaměstnávání žen nebo rovné příležitosti pro jejich rozvoj.

Jaap van’t Ooster

V tiskařském průmyslu se pohybuje od roku 1983. Zkušenosti získával na manažerských i obchodních pozicích ve společnosti Océ, kterou následně v rámci akvizice získal Canon. Během tohoto procesu se podílel na slučování obchodních a servisních týmů v několika zemích. Dnes je výkonným ředitelem Canonu pro střední Evropu a aktivně se věnuje i focení.