Stavařů je málo, budoucnost je ale potřebuje, zdůrazňují stavební firmy
Stavebnictví patří mezi obory, které ovlivňují podobu světa kolem nás. V Česku ale toto tradiční odvětví stojí na prahu zásadní personální výzvy. Poptávka po výstavbě roste, generace zkušených pracovníků ale stárne a mladí přicházejí pomaleji, než by trh potřeboval. Podle aktuálních dat Svazu podnikatelů bude ve stavebnictví chybět do pěti let 74 tisíc pracovníků.
V praxi dnes chybí čtyřicet procent absolventů učňovských oborů, osmdesát procent středoškoláků a šedesát procent vysokoškoláků. Na konferenci NextGen Builders se zástupci státu, škol i firem shodli, že bez společného úsilí se tenhle trend zlomit nepodaří. Pokud se nic nezmění, stát na to doplatí, varuje prezident Svazu podnikatelů ve stavebnictví Jiří Nouza.
„V plánu je řada velkolepých staveb, například dostavba jaderné elektrárny Dukovany či vysokorychlostní tratě. My na tuto problematiku upozorňujeme dlouhodobě a s předstihem právě proto, abychom byli na tyto strategické investice a projekty kapacitně připraveni,“ říká Nouza.
Inspirace ze zahraničí
Velké stavební firmy si problém uvědomují. Aktivně spolupracují se školami, nabízejí stáže, brigády, konzultace diplomových prací i technické exkurze. Nejde o náborové kampaně, ale o budování vztahu, který začíná klidně už na střední škole.
„Cílem je ukázat mladým lidem reálné prostředí moderní stavební firmy a dát jim prostor, kde můžou svoje dovednosti uplatnit a rozvíjet. Nejde nám o jednorázovou zkušenost, ale o partnerství. Řada našich kolegů začínala u nás už během studia a dnes vedou projekty,“ vysvětluje vedoucí odboru People & Culture ze společnosti Strabag Karin Bílková.
A firma se inspiruje i zkušenostmi mateřského koncernu v zahraničí. V Rakousku a Německu provozuje vlastní vzdělávací centra, která jsou součástí praktického odborného výcviku. Tento duální systém vzdělávání v těchto zemích funguje už léta a může být inspirací i pro Česko. „Důležité jsou změny ve strategickém řízení vzdělávacího systému, kooperace mezi školami, firmami a státem. Ale také podpora kariérního poradenství, rozvoj duálního vzdělávání a více ukázek dobré praxe,“ potvrzuje Nouza.
Stavební gramotnost už od školy
Digitalizace procesů, udržitelné stavební postupy a důraz na efektivitu – to je tvář stavebnictví 21. století. Právě inovace mohou být tím, co přitáhne zájem mladé generace. Nejen atraktivní technologie, ale i jistota budoucího uplatnění. Robotizace a digitalizace sice mění charakter práce, ale u složitých a komplexních projektů zůstávají lidské schopnosti nenahraditelné. Nové technologie ale můžou změnit vnímání celého oboru a zbavit ho nálepky špinavé a fyzicky náročné práce.
Zájem o stavebnictví se nerodí až na střední nebo vysoké škole. Je potřeba ho v mladých lidech probouzet mnohem dříve. I proto vznikl projekt StaGram (Stavební gramotnost), na kterém spolupracují velké firmy s Národním centrem stavebnictví 4.0. Dětem zábavnou a inspirativní formou přibližuje techniku, logické myšlení a svět stavění.
„Je to dlouhodobá práce, ale víme, že má smysl. Pokud chceme změnit vnímání stavebnictví a přivést do něj novou generaci odborníků, musíme začít včas, ideálně už u školáků,“ konstatuje Bílková.
Budoucnost stavebnictví stojí na lidech
A co láká generaci Z? Jistota budoucího uplatnění a opravdu široká paleta profesí, které stavebnictví může zájemcům nabídnout, od řemeslníků, stavbyvedoucích, přípravářů a kalkulantů až po odborníky na digitalizaci. Ale ani to není podle Bílkové ze společnosti Strabag všechno. „Jsou to především lidé a firemní kultura postavená na týmové spolupráci. A prostředí, kde má každý prostor se rozvíjet, přinášet a realizovat nápady, a hlavně růst,“ zdůrazňuje.
A dodává, že budoucnost českého stavebnictví rozhodně nestojí na betonu a oceli, ale především právě na lidech, kteří mu dají tvář. Otázka, kdo v příštích letech bude stavět potřebnou infrastrukturu, by tak podle ní proto měla být součástí každé debaty o budoucnosti českého školství a celé ekonomiky.