Eshopy opět táhly maloobchod, tržby v červenci přesto zpomalily růst

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: Profimedia.cz

ČTK
Internetový a zásilkový prodej dlouhodobě vykazují nejrychlejší tempo růstu. Celkové tržby v maloobchodě přesto v červenci zpomalily meziroční růst na 1,6 procenta z červnových 6,3 procenta. Vývoj tržeb byl ovlivněn mimo jiné tím, že letošní červenec měl o tři pracovní dny méně než ten loňský, uvedl Český statistický úřad (ČSÚ). Slabý výsledek maloobchodu byl podle analytiků jen přechodnou záležitostí, v dalších měsících by tržby obchodníků měly dál silněji růst.

„Rostoucí mzdy, příznivá nálada spotřebitelů, boom realitního trhu, nízké úrokové sazby jsou jen výběrem důvodů, proč lidé budou více utrácet i v dalších měsících. Spotřeba tak zůstane jedním z hlavních motorů ekonomického růstu,“ uvedl ekonom ČSOB Petr Dufek.

Také ekonom UniCredit Bank Patrik Rožumberský předpokládá, že už srpnová čísla ukážou, že slabý výsledek maloobchodu za červenec byl jen přechodnou záležitostí. „Rychlý růst mezd ve druhém čtvrtletí je předpokladem pro pokračování solidního růstu spotřeby domácností, která tak zůstane oporou expanze české ekonomiky,“ dodal analytik.

Přestože maloobchodní tržby v letošním červenci rostly nejpomaleji za posledních 20 měsíců, není ani podle hlavního ekonoma společnosti Deloitte Davida Marka žádný důvod k pesimismu. „Za celý letošní rok lze očekávat zvýšení obratu v maloobchodním prodeji o pět až šest procent,“ dodal Marek.

Dlouhodobý růst prodeje přes internet

Lidé více než před rokem utratili za nepotravinářské zboží a pohonné hmoty, naopak klesly tržby za potraviny. Dlouhodobě nejvyšší tempo růstu vykazoval internetový a zásilkový prodej. Po očištění o sezónní vlivy klesly maloobchodní tržby v červenci reálně meziměsíčně o 0,2 procenta, meziročně se zvýšily o 5,1 procenta.

Vliv kalendáře se nejsilněji promítl v prodejích aut, kde se tržby poprvé od května 2014 meziročně snížily. „V segmentu aut, kde tržby z prodejů automobilů klesly o 4,8 procenta meziročně, sehrávaly důležitou roli zřejmě také celozávodní dovolené, které zaměstnanci některých velkých podniků včetně automobilek v červenci čerpali,“ uvedla analytička Raiffeisenbank Daniela Milučká.

Lidé více než před rokem utratili za nepotravinářské zboží a pohonné hmoty, naopak klesly tržby za potraviny. Dlouhodobě nejvyšší tempo růstu vykazoval internetový a zásilkový prodej, který vzrostl o 19,8 procenta. „Tržby rostly rovněž ve specializovaných prodejnách s výrobky pro domácnost (o 6,2 procenta), s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci (o 5,7 procenta) a s oděvy a obuví (o 3,1 procenta),“ uvedli statistici.

Kosmetika, farmacie i počítače klesaly

Naopak v prodejnách s farmaceutickým, zdravotnickým a kosmetickým zbožím tržby klesly o 4,5 procenta a s počítačovým a komunikačním zařízením o 3,7 procenta. Ve specializovaných prodejnách potravin se tržby snížily o 2,6 procenta, v nespecializovaných prodejnách s převahou potravin tržby stagnovaly.

Sezónně očištěné tržby za prodej a opravy motorových vozidel klesly reálně meziměsíčně o 1,7 procenta, meziročně se zvýšily o 4,7 procenta. „Neočištěné tržby se snížily meziročně o 4,8 procenta, přitom za opravy klesly o 7,0 procenta a za prodej motorových vozidel (včetně náhradních dílů) o 4,3 procenta,“ konstatoval ČSÚ.