Cetelem chce koupit banku Zuno

Zuno banka

Zuno banka Zdroj: CTK

Na finančním trhu se schyluje k dalšímu velkému obchodu. Největší nebankovní poskytovatel úvěrů, firma Cetelem, jedná o nákupu ztrátové internetové Zuno Bank, kterou vlastní rakouská finanční skupina Raiffeisen Bank International. Informaci o pokročilých jednáních sdělily redakci E15 dva na sobě nezávislé zdroje obeznámené s obchodem. Kromě Zuno je na prodej i část Citibank zaměřená na drobné klienty a také GE Money Bank.

K vzájemným jednáním se ani jedna strana nevyjádřila. „Nekomentujeme žádného konkrétního možného investora,“ uvedl Martin Schreiber z vídeňské centrály Raiffeisen. V podobném duchu odpověděla mluvčí Cetelemu Barbora Minksová: „Vzhledem k tomu, že Cetelem ČR je vydavatelem dluhopisů, nemůžeme s ohledem na investory poskytovat žádné informace o strategických záměrech.“

Zájem Cetelemu o internetovou banku Zuno, která působí v Česku a na Slovensku, je pochopitelný. Vlastník Cetelemu – francouzský bankovní kolos BNP Paribas – už dříve ohlásil, že chce na tuzemském trhu rozjet skrze splátkovou firmu banku. Nákup Zuno by přerod Cetelemu na banku usnadnil. Nebankovní poskytovatel úvěrů by získal potřebnou infrastrukturu – jako počítačové systémy – i zhruba 250 tisíc klientů. Nevýhodou může být fakt, že Zuno jako čistě internetový bankovní dům nemá kamenné pobočky.

Celkem 2,5 miliardy v minusu

Pro Raiffeisen byla Zuno prodělečným projektem. Kumulovaná ztráta bankovního domu přesáhla 2,5 miliardy korun. Klíčová pro úspěch dohody Cetelemu a RBI o Zuno proto bude shoda na kupní ceně.

Naopak Cetelemu se daří, loni půjčil klientům 12 miliard korun, což znamená osmiprocentní meziroční nárůst. Tržní podíl společnosti dosáhl 34 procent. V roce 2013 měla firma čistý zisk téměř 1,1 miliardy korun.

Zuno měla dobrý rozjezd. Podtrhly ji nízké úroky
Rakouská Raiffeisenbank zakládala internetovou Zuno Bank v roce 2010, tedy v době, kdy finanční ústavy měly po krizi obtížný přístup k hotovosti, takže peníze z klientských vkladů sloužily jako poměrně levné financování. Zuno s moderním konceptem cílila na mladé zákazníky, lákala na nízké poplatky a zároveň vysoké úroky na spořicích účtech.
Během té doby ovšem úroky na mezibankovním trhu dramaticky poklesly a evropské banky získaly přístup k levnému financování obchodů. Nízkonákladové banky včetně Zuno v prostředí nulových úrokových sazeb nedokázaly udržet lákavé úroky na klientské vklady, protože pro zhodnocení není na trhu moc možností.
Proto Raiffeisen Bank International (RBI) začátkem letošního roku rozhodla o prodeji banky. „Bez další investice by naše internetová banka Zuno nebyla schopná dosáhnout velikosti potřebné pro dlouhodobý úspěch, a proto jsme se rozhodli pro její prodej,“ komentoval ve výroční zprávě za loňský rok šéf RBI Karl Sevelda. Ostatně ani mateřské Raiffeisen Bank International se nedaří. Loni prodělala 13,5 miliardy korun. Další zátěž v podobě ztrátové Zuno se tak rakouské bankovní skupině rozhodně nehodí.
Kromě Cetelemu projevil zájem o Zuno slovenský finančník Pavol Krúpa. „Jednáme s řadou potenciálních investorů,“ uvádí k procesu prodeje Schreiber. Naopak ovládnutí on-line banky si rozmyslela Slovenská sporiteľňa patřící do rakouské finanční skupiny Erste. Raiffeisen na počátku procesu dostala 20 nezávazných nabídek na koupi banky Zuno.