Prodej firem v Česku vázne, světový tisk peněz žene ceny nahoru

Avast

Avast Zdroj: ctk

Měnová politika centrálních bank založená na vypouštění stále nových a nových peněz do oběhu vede k růstu cen firem. Jejich nákupy pak drhnou. Velké transakce s podniky začínají váznout i v tuzemsku. Data poradenské společnosti EY dokládají zhruba poloviční meziroční propad. Konzultanti připouštějí, že se řada transakcí dostane do statistik se zpožděním.

I tak ale upozorňují, že ceny podniků letí nahoru a obchody s nimi se zadrhávají. „Za firmy se platí stále víc a víc, protože je stále více volných peněz v oběhu. Ceny jsou rekordní ve všech myslitelných kritériích,“ zdůraznil šéf fúzí a akvizic ve společnosti EY Petr Kříž.

Situace v Česku je odrazem dění ve světě. Počet neúspěšných obchodů se společnostmi byl za pololetí nejvyšší od finanční krize. To se podepsalo i na poklesu firemních nákupů, které Češi uskutečnili v cizině. Zatímco loni jich bylo osmatřicet, letos v pololetí zatím EY napočítala jen pět případů. Naposledy se v zahraničí zaskvěl tuzemský výrobce antivirových programů Avast, když za 32 miliard korun koupil konkurenta AVG.

Největší akviziceNejvětší akvizice | E15

Strkanici o dobré příležitosti na trhu ukazuje nedávná změna většinového majitele řetězce se sportovním zbožím Sportisimo. Zájem o obchody projevil podle informací z trhu mimo jiné fond Hartenberg Andreje Babiše, někdejší gumárenský magnát Tomáš Němec, internetová a technologická skupina Rockaway nebo e-shop Alza.cz. Vítězem se nakonec stal někdejší partner skupiny Penta Martin Kúšik.

Rušno je v segmentu podnikatelských nemovitostí. „Na realitním trhu panuje do jisté míry cenová válka. Ceny jsou v současné době relativně vysoké, zájemců v tendrech je opravdu hodně,“ vysvětluje Michal Hink, partner advokátní kanceláře Dentons, která u velkých transakcí asistuje. Objem nemovitostních obchodů v této kategorii za prvních šest měsíců letošního roku podle poradenské firmy JLL meziročně klesl o čtvrtinu na zhruba 950 milionů eur. Může za to především vysoká srovnávací základna. Vyletěla nahoru díky obřímu obchodu s nákupním centrem Palladium.