Šance získat evropské dotace na rozvoj podnikání je nyní vyšší než kdykoli dříve | E15.cz

Šance získat evropské dotace na rozvoj podnikání je nyní vyšší než kdykoli dříve

Jakub Tomaštík, ředitel ČSOB EU Centra
Jakub Tomaštík, ředitel ČSOB EU Centra
• 
ZDROJ: Tomas Zelezny

.

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
V nadcházejícím období mohou české firmy získat v rámci podpory EU až 149 miliard korun. Nedávný průzkum ČSOB přitom ukázal, že z českých firem si téměř polovina dosud nesáhla na žádnou evropskou dotaci. Šance na získání peněz tak nyní roste.

Pro české podniky je v hlavním operačním programu Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost vyčleněno dohromady 4,9 miliardy euro. Další dotační prostředky pro environmentální investice firem nabízí Operační program Životní prostředí, který má rozpočet 2,5 miliardy euro.

Máme nyní od začátku programovacího období, které začalo 1. 1. 2014, rok a půl skluz a je téměř jisté, že do prvních výzev dají řídící orgány mimořádně velký objem prostředků, aby se během zbývajících pěti let podařilo celou alokaci vyčerpat. Pro firmy proto bude důležité, aby nezmeškaly nadcházející vlnu podávání žádostí o dotace z EU, která odstartuje v druhé polovině května. Právě teď je proto nejvyšší čas potkat se s poradcem, který prověří dotační možnosti a poté postupně začít připravovat podklady. Příjem žádostí bude pravděpodobně zahájen 3 měsíce od vyhlášení výzev.

Na co by si měly dát firmy pozor?

Podnikatel by si měl především ujasnit střednědobý plán svého podnikání - hledět na rozvoj firmy z hlediska dvou až tří let. Často se stává, že firma chce získat dotaci na dílčí projekt, ale později zjistí, že administrativní zátěž je pro ni tak velká, že od toho raději ustoupí. Další chybou je, že v počáteční fázi si podniky neověří velikost investice, na níž jsou schopny dosáhnout. I z hlediska hodnocení projektu je mnohem lepší, když je žádost podána se závazným úvěrovými příslibem. Tím se výrazně zvyšuje šance na získání dotace. Toto se týká především malých a středních podniků, jejichž záměry bývají příliš ambiciózní. Bohužel je to často způsobeno poradenskými firmami, které se snaží získat velkou dotaci hlavně kvůli velké provizi za svou práci. Třetí nejčastější chybou je podcenění rizika souvisejícího s realizací. Mnohdy si firma myslí, že když získá dotaci, už nepotřebuje poradenský servis a pustí se tak sama do výběrových či změnových řízení. A chybuje.

Co přináší podnikatelům ČSOB EU Centrum?

Jakub Tomaštík, ředitel ČSOB EU Centra

Autor: .

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah