Jekyll a Hyde offroadů

I interiér terénního vozu, jako je mercedes řady Genesis, může být luxusní

I interiér terénního vozu, jako je mercedes řady Genesis, může být luxusní Zdroj: Mercedes

Osobní terénní vozidla uvedli do světa vojáci. Dali vzniknout nesmrtelným pojmům, jakými jsou Jeep nebo GAZ. Tato technika však vzápětí začala sloužit v civilu. A ve stále rostoucím rozsahu.

Ikonou v této oblasti se stal nakonec Mercedes-Benz G-Klasse. Ve spolupráci s automobilkou Steyr jej výrobce vyslal do světa v roce 1979. Původně pro Bundeswehr, ale vzápětí také pro běžné uživatele.

Dvojice z Grazu

Právě G-Klasse je příkladem dvoutvářnosti offroadů. Vozidel jasně pracovních s vybavením redukovaným na jednoduché užitečné prvky a s výtečnými provozními parametry a vedle nich reprezentačních s absolutním luxusem. Kompletovaných na jedné lince v rakouském Grazu a jezdících v prakticky stejné karoserii ideální konstrukce i vzhledu.

Lehké užitkové variace

Pro provoz mimo zpevněné komunikace a ztížené adhezní podmínky nabízí drtivá většina automobilek poměrně běžně typy s pohonem všech kol odvozené od základních řad. Mnohé zvolily spolupráci s renomovanými ladiči upravujícími základní typy – například VW Transporter/Caddy Seikel, Peugeot Partner Dangel, VW Crafter Achleitner, Fiat Scudo Dangel, Mercedes-Benz Vito Obereigner, Iveco Daily Achleitner a podobně. Jiní při vývoji základního typu souběžně připravovali vlastní konstrukci 4×4.

V zasněžených kopcích výtečně funguje furgonek Peugeot Partner. Jeho úprava Dangel užívá samočinnou viskózní spojku, která připojuje ke standardnímu pohonu kol přední nápravy plynule a bez nutnosti zastavení pohon kol nápravy zadní. Navíc je instalován hnací hřídel spojující převodovku s diferenciálem zadní nápravy, mírně zvětšena je světlá výška i zdvihy pérování a nechybí účinnější tlumiče pérování. Pozoruhodné je, že úprava zvětšuje hmotnost vozidla o pouhých 85 kg. Dangel však nabízí i verze s ještě lepší průchodností terénem s diferenciály se zvýšenou svorností, nebo sestupným převodem a dalšími prvky.

Iveco Daily 4X4 zvládá velmi dobře terén i silnicIveco Daily 4X4 zvládá velmi dobře terén i silnic | Iveco

Iveco dlouhá léta staví úspěšně (mimo jiné) Daily PIAS 4×4 o celkové hmotnosti 3500 až 7000 kg v celém rozsahu typových variant – furgon, valník, minibus, podvozek pro dostavbu atd. Poskytuje nezměněné klíčové hodnoty – objem furgonu až 19,6 m3, identické pracoviště řidiče atd. Motory Euro 6, vznětové i spalující CNG, jsou k dispozici v devíti verzích výkonového rozpětí 78–151 kW, stálý pohon všech kol s mezinápravovým diferenciálem a symetrickým dělením točivého momentu mezi obě nápravy. Zachováno je nezávislé zavěšení kol přední nápravy odpružených zkrutnými tyčemi, lehká kola původního rozměru sloužící ovladatelnosti a pohodlí ve větších rychlostech. Sestupný převod aktivovaný pákou na podlaze je spolehlivý bez větší servisní náročnosti. Slabinu menšího křížení náprav eliminují elektricky spínané závěry zadního a mezinápravového diferenciálu. Na přední nápravě lze mít závěr diferenciálu za příplatek. Průchodnost terénem limitují jen typ pneumatik a velikost kol.

Offroad proniká množinami

Nutno podotknout, že pohon všech kol se široce uplatňuje i mimo terénní specifikaci jako prvek zásadně zvyšující úroveň jízdních vlastností. Jako například u tak běžného vozidla, jako je Škoda Octavia, nebo u supersportů.

Audi však nyní představilo druhou generaci respektovaného cestovního offroadu Q7, kterou výrobce prezentuje jako vozidlo menších vnějších rozměrů, ale s větším vnitřním prostorem, o 325 kg lehčí, o 26 procent úspornější(!) a bohatě vybavené soudobou elektronikou všech obvyklých určení. Ve verzi 3.0 TDI je s provozní hmotností 1995 kg je nejlehčí v kategorii, poskytuje s 200 kW zrychlení z 0 na 100 km/h za 6,1 s, ale při spotřebě 5,7 l/100 km. Navíc je připraven motor 3.0 TDI o výkonu 218 kW a ještě nižší úrovní spotřeby a velkou atraktivitu slibuje hybridní verze se vznětovým motorem a možností vnějšího dobíjení se spotřebou paliva 1,7 l/100 km!
oho

Sázejí na pick-upy
Automobilka Mercedes-Benz rozšíří sortiment o první pickup v historii značky. Tato vozidla s užitečnou hmotností řádově tisíc kilogramů jsou oblíbená v celém světě a tvoří zajímavý potenciál rozvoje koncernu Daimler. Dieter Zetsche, šéf divize Mercedes-Benz Cars: „Pick-upy Mercedes-Benz budou podporovat globální růst naší společnosti. I do této kategorie vstoupíme s nezaměnitelnou tváří a vlastnostmi vozidel naší značky – bezpečností, pohodlím, parametry hnacího řetězce a vysokou hodnotou.“ Volker Mornhinweg, vedoucí divize Vans, dodává: „Ve strategii „Mercedes-Benz Vans goes global je pick-up ideálním typem pro rozšíření našeho mezinárodního sortimentu o novou položku.“

Počet pick-upů užívaných v osobním vlastnictví poměrně dramaticky roste – stejně jako jejich podíl ve flotilách firemních. Mercedes-Benz reaguje na tento trend jako první prémiový výrobce vývojem vlastního pick-upu. Cílovými trhy jsou v první řadě Latinská Amerika, Jižní Afrika a Austrálie, ale vzápětí i Evropa – oblasti, kde popularita této kategorie vozidel souvisle roste. Vývojem a výrobou je pověřena divize Mercedes-Benz Vans, která má nejlepší předpoklady pro vstup do kategorie velmi blízké lehkým užitkovým vozidlům.

Mezi výrobce pick-upů střední třídy vstupuje také Fiat Professional, velký hráč světa užitkové techniky. Pick-upy již sice vyrábí, ale jen v malém formátu rozměrů i objemu produkce – velmi pohlednou lehkou Stradu v Jižní Americe a stejně lehký typ Dobló Cargo v Evropě, který je karosářskou variantou řady Dobló. Fiat spojuje síly v překvapivé koalici s gigantem Mitsubishi. V tomto případě se však jedná o převzetí celého vozidla L200/Triton a podílu na jeho výrobě v thajském Chonburi, jež v detailech vnějšího i vnitřního designu ponese klíčové znaky Fiat Professional. To je postup běžný u nevlastních sourozenců Fiat Scudo/Citroën Jumpy/Toyota ProAce či Renault Maxity/Nissan Cabstar nebo v podivuhodném spojenectví Mercedes-Benz Citan/Renault Kangoo. Ale i mnoha(!) dalších.

Oba noví aktéři to však budou v Evropě těžké, protože mají proti sobě především skvělý Volkswagen Amarok, který se již pevně zakopal na pozicích díky racionální koncepci využívající základní konstrukční prvky koncernové produkce.