Jekyll a Hyde offroadů | E15.cz

Jekyll a Hyde offroadů

I interiér terénního vozu, jako je mercedes řady Genesis, může být luxusní
I interiér terénního vozu, jako je mercedes řady Genesis, může být luxusní
• 
ZDROJ: Mercedes

oho

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Osobní terénní vozidla uvedli do světa vojáci. Dali vzniknout nesmrtelným pojmům, jakými jsou Jeep nebo GAZ. Tato technika však vzápětí začala sloužit v civilu. A ve stále rostoucím rozsahu.

Ikonou v této oblasti se stal nakonec Mercedes-Benz G-Klasse. Ve spolupráci s automobilkou Steyr jej výrobce vyslal do světa v roce 1979. Původně pro Bundeswehr, ale vzápětí také pro běžné uživatele.

Dvojice z Grazu

Právě G-Klasse je příkladem dvoutvářnosti offroadů. Vozidel jasně pracovních s vybavením redukovaným na jednoduché užitečné prvky a s výtečnými provozními parametry a vedle nich reprezentačních s absolutním luxusem. Kompletovaných na jedné lince v rakouském Grazu a jezdících v prakticky stejné karoserii ideální konstrukce i vzhledu.

Lehké užitkové variace

Pro provoz mimo zpevněné komunikace a ztížené adhezní podmínky nabízí drtivá většina automobilek poměrně běžně typy s pohonem všech kol odvozené od základních řad. Mnohé zvolily spolupráci s renomovanými ladiči upravujícími základní typy – například VW Transporter/Caddy Seikel, Peugeot Partner Dangel, VW Crafter Achleitner, Fiat Scudo Dangel, Mercedes-Benz Vito Obereigner, Iveco Daily Achleitner a podobně. Jiní při vývoji základního typu souběžně připravovali vlastní konstrukci 4×4.

V zasněžených kopcích výtečně funguje furgonek Peugeot Partner. Jeho úprava Dangel užívá samočinnou viskózní spojku, která připojuje ke standardnímu pohonu kol přední nápravy plynule a bez nutnosti zastavení pohon kol nápravy zadní. Navíc je instalován hnací hřídel spojující převodovku s diferenciálem zadní nápravy, mírně zvětšena je světlá výška i zdvihy pérování a nechybí účinnější tlumiče pérování. Pozoruhodné je, že úprava zvětšuje hmotnost vozidla o pouhých 85 kg. Dangel však nabízí i verze s ještě lepší průchodností terénem s diferenciály se zvýšenou svorností, nebo sestupným převodem a dalšími prvky.

Iveco Daily 4X4 zvládá velmi dobře terén i silnic Autor: Iveco

Iveco dlouhá léta staví úspěšně (mimo jiné) Daily PIAS 4×4 o celkové hmotnosti 3500 až 7000 kg v celém rozsahu typových variant – furgon, valník, minibus, podvozek pro dostavbu atd. Poskytuje nezměněné klíčové hodnoty – objem furgonu až 19,6 m3, identické pracoviště řidiče atd. Motory Euro 6, vznětové i spalující CNG, jsou k dispozici v devíti verzích výkonového rozpětí 78–151 kW, stálý pohon všech kol s mezinápravovým diferenciálem a symetrickým dělením točivého momentu mezi obě nápravy. Zachováno je nezávislé zavěšení kol přední nápravy odpružených zkrutnými tyčemi, lehká kola původního rozměru sloužící ovladatelnosti a pohodlí ve větších rychlostech. Sestupný převod aktivovaný pákou na podlaze je spolehlivý bez větší servisní náročnosti. Slabinu menšího křížení náprav eliminují elektricky spínané závěry zadního a mezinápravového diferenciálu. Na přední nápravě lze mít závěr diferenciálu za příplatek. Průchodnost terénem limitují jen typ pneumatik a velikost kol.

Offroad proniká množinami

Nutno podotknout, že pohon všech kol se široce uplatňuje i mimo terénní specifikaci jako prvek zásadně zvyšující úroveň jízdních vlastností. Jako například u tak běžného vozidla, jako je Škoda Octavia, nebo u supersportů.

Audi však nyní představilo druhou generaci respektovaného cestovního offroadu Q7, kterou výrobce prezentuje jako vozidlo menších vnějších rozměrů, ale s větším vnitřním prostorem, o 325 kg lehčí, o 26 procent úspornější(!) a bohatě vybavené soudobou elektronikou všech obvyklých určení. Ve verzi 3.0 TDI je s provozní hmotností 1995 kg je nejlehčí v kategorii, poskytuje s 200 kW zrychlení z 0 na 100 km/h za 6,1 s, ale při spotřebě 5,7 l/100 km. Navíc je připraven motor 3.0 TDI o výkonu 218 kW a ještě nižší úrovní spotřeby a velkou atraktivitu slibuje hybridní verze se vznětovým motorem a možností vnějšího dobíjení se spotřebou paliva 1,7 l/100 km!
oho

Sázejí na pick-upy
Automobilka Mercedes-Benz rozšíří sortiment o první pickup v historii značky. Tato vozidla s užitečnou hmotností řádově tisíc kilogramů jsou oblíbená v celém světě a tvoří zajímavý potenciál rozvoje koncernu Daimler. Dieter Zetsche, šéf divize Mercedes-Benz Cars: „Pick-upy Mercedes-Benz budou podporovat globální růst naší společnosti. I do této kategorie vstoupíme s nezaměnitelnou tváří a vlastnostmi vozidel naší značky – bezpečností, pohodlím, parametry hnacího řetězce a vysokou hodnotou.“ Volker Mornhinweg, vedoucí divize Vans, dodává: „Ve strategii „Mercedes-Benz Vans goes global je pick-up ideálním typem pro rozšíření našeho mezinárodního sortimentu o novou položku.“

Počet pick-upů užívaných v osobním vlastnictví poměrně dramaticky roste – stejně jako jejich podíl ve flotilách firemních. Mercedes-Benz reaguje na tento trend jako první prémiový výrobce vývojem vlastního pick-upu. Cílovými trhy jsou v první řadě Latinská Amerika, Jižní Afrika a Austrálie, ale vzápětí i Evropa – oblasti, kde popularita této kategorie vozidel souvisle roste. Vývojem a výrobou je pověřena divize Mercedes-Benz Vans, která má nejlepší předpoklady pro vstup do kategorie velmi blízké lehkým užitkovým vozidlům.

Mezi výrobce pick-upů střední třídy vstupuje také Fiat Professional, velký hráč světa užitkové techniky. Pick-upy již sice vyrábí, ale jen v malém formátu rozměrů i objemu produkce – velmi pohlednou lehkou Stradu v Jižní Americe a stejně lehký typ Dobló Cargo v Evropě, který je karosářskou variantou řady Dobló. Fiat spojuje síly v překvapivé koalici s gigantem Mitsubishi. V tomto případě se však jedná o převzetí celého vozidla L200/Triton a podílu na jeho výrobě v thajském Chonburi, jež v detailech vnějšího i vnitřního designu ponese klíčové znaky Fiat Professional. To je postup běžný u nevlastních sourozenců Fiat Scudo/Citroën Jumpy/Toyota ProAce či Renault Maxity/Nissan Cabstar nebo v podivuhodném spojenectví Mercedes-Benz Citan/Renault Kangoo. Ale i mnoha(!) dalších.

Oba noví aktéři to však budou v Evropě těžké, protože mají proti sobě především skvělý Volkswagen Amarok, který se již pevně zakopal na pozicích díky racionální koncepci využívající základní konstrukční prvky koncernové produkce.
Autor: oho

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah