Slovenský pokus o oživení Škody v osmdesátých letech nevyšel. Podívejte se na BAZ Locusta

BAZ Locusta má ve srovnání se Škodou Garde o 70 mm prodloužený rozvor.

BAZ Locusta má ve srovnání se Škodou Garde o 70 mm prodloužený rozvor. Zdroj: autorevue.cz

Základní tvary Locusty nenechávají nikoho na pochybách, že její základy vychází ze Škody Garde/Rapid.
Patrné je to pak zajména zezadu, kde zůstala původní světla i většina původních panelů.
Za úpravy designu byl odpovědný návrhář Milan Biroš.
Kupé dostalo velké víko zavazadlového prostoru, které se otevíralo společně se zadním oknem.
Uvnitř se objevila nová sportovní sedadla.
18
Fotogalerie
Plánovaný slovenský facelift starých mladoboleslavských kupé typu Garde, Rapid a dalších v osmdesátých letech nevyšel. Podívejte se na vzácný model BAZ Škoda 743 Locusta.
 

Připadat si jako odstrčené a nechtěné dítě, které má dělat jen podřadné pomocné práce, není příjemné ani ve světě aut. Své postavení popelky se snažily vylepšit i Bratislavské Automobilové Závody založené na počátku sedmdesátých let, byl to ale z jejich strany předem nesplnitelný sen.

Pokud jste četli naše předchozí pojednání o poněkud zvláštní Škodě 742 Oficiál, patrně vám již pozadí „BAZky“ rozkrývat nemusím. Pro ty ostatní ve stručnosti připomíná, že se tato slovenská automobilka prvních deset let v podstatě bezprizorně potácela mezi myriádou nekoncepčních vládních rozhodnutí a pokusy něco s tím udělat.

Že továrna nakonec skončila (navzdory stamilionovým státním investicím do hal a strojního zařízení) v podstatě jako malosériová montovna Škody Garde či Pragy V3S, přičemž první kupé bylo dokončeno teprve jedenáct let po jejím založení, je pouze vrcholkem smutného nakládání s veřejnými financemi, kterého se tehdejší vedení ČSSR dopustilo.

Přesto všechno však nelze brát státní podnik BAZ jen jako černého pasažéra ve vlaku tehdejšího AZNP a celého průmyslu a ve značné míře se o to zasloužilo tamní vývojové oddělení. Stejně jako v Mladé Boleslavi, také ve slovenském hlavním městě existovala hrstka nespokojených lidí, kteří se za každou cenu snažili postavit zaběhlým stereotypům reálného socialismu a navzdory nedostatku peněz modernizovat zoufale zastaralou Škodu 105/120.


Celý článek najdete na webu autorevue.cz >>>