Test Škoda Superb 2.0 TSI (206 kW) 4x4: Trochu limuzína, trochu Golf

Test Škoda Superb 2.0 TSI (206 kW) 4x4

Test Škoda Superb 2.0 TSI (206 kW) 4x4

Test Škoda Superb 2.0 TSI (206 kW) 4x4
Test Škoda Superb 2.0 TSI (206 kW) 4x4
2
Fotogalerie
To nejlepší z Mladé Boleslavi, nebo také prezidentská verze. I tak se dá označit nový Superb kombinovaný s vrcholnou výbavou a nejrychlejší motorizací.

I když jde o žhavou novinku, která teprve před týdnem oficiálně dorazila na český trh, obvyklé představovací úvody vynecháme. O novém Superbu toho totiž bylo napsáno už opravdu hodně.

Testované auto nese cenovku 1 081 900 Kč a je tedy o 75 000 Kč dražší než vrchol naftové části nabídky, který představuje motor 2.0 TDI (140 kW) opět se čtyřkolkou, automatem a výbavou Laurin & Klement. Superb se s touto pořizovací cenou dostává do sfér, kde si případný zájemce má hodně z čeho vybírat. Příklady?

Za 1,1 milionu korun pořídíte třeba základní BMW 520i (135 kW/184 k), Audi A5 Sportback 2.0 TFSI quattro (165 kW/225 k), Mercedes C 200 4Matic (135 kW/184 k), Subaru WRX STI (221 kW/300 k), Hyundai Santa Fe ve vrcholné výbavě Luxury 4×4 (145 kW/197 k) nebo pětilitrové Audi RS6 z roku 2009.

Ve výbavě Laurin & Klement můžete očekávat řadu zajímavých položek. Třeba leštěná osmnáctipalcová kola, bi-xenony, ambientní osvětlení uvnitř, elektricky nastavitelná přední sedadla, adaptivní podvozek, parkovací asistent, couvací kameru (mimochodem L&K je jediná verze, která ji má v základu), adaptivní tempomat, navigaci, systém SmartLink nebo otevírání pátých dveří nohou. Samozřejmě nemůžeme zapomenout na dva deštníky ve dveřích a škrabku na led ve víčku nádrže.

Pořád ale můžete připlácet za různé zbytečnosti typu Wi-Fi, možnosti ovládat multimediální systému pomocí tabletu, nezávislého topení, koženého interiéru, ventilovaných předních sedadel nebo třízónové klimatizace.

Nový Superb vypadá rozhodně lépe než druhá generace. Hlavním důvodem jsou totiž úplně jiné proporce. Delší rozvor náprav a kratší přední převis udělají své. V rámci úspory výrobních nákladů se ale Superb musel rozloučit se systémem TwinDoor.

Auto má delší rozvor náprav (+ 80 mm), o 61 mm se zkrátil přední převis a karoserie je celkově širší. Zvětšoval se i rozchod kol, vpředu o 39 mm a vzadu dokonce o 54 mm. Designéři dopřáli Superbu dynamickou siluetu, samozřejmostí jsou ostře řezané hrany typické pro všechny Škodovky z posledních let, vybírat můžete mezi disky ve velikosti 16-19 palců a k dispozici je čtrnáct barev karoserie.

V interiéru Octavia

Zajímavý design vás navnadí, ale když otevřete dveře, nic podobně zajímavého se nekoná. V předních dveřích jsou od druhé úrovně výbavy zmiňované deštníky (Superb má dva, Rolls-Royce jenom jeden…), jenže nebýt bílých stupnic na přístrojovém štítu, snad ani nepoznáte, že nesedíte v Octavii. Stejný volant, stejný středový panel, známé ovladače… Jen toho prostoru kolem vás a hlavně za vámi je nějak více.

Je to dvojnásobná škoda u testované verze Laurin & Klement, o které se občas mluví jako o limuzíně. Kromě designu ve stylu Octavie zamrzí také pár lacinějších detailů typu loketní opěrky ve dveřích, která je potažená pouze jakýmsi měkčeným plastem (takže je prostě tvrdá) a třeba i na bocích středového tunelu, tedy v místech, kam dá Mazda CX-3 kožené čalounění, najdete i v této luxusní výbavě opět jenom plast.

Objektivně na úrovni

Ono strohé a všem dobře známé uspořádání je ale zároveň také perfektně přehledné. Kdo jezdil s nějakou Škodou z poslední doby, bude po usednutí za volant okamžitě vědět kam pro co sáhnout. Více času vyžaduje pouze multimediální systém. Problém není v jeho zpracování, ale v široké nabídce funkcí, ve které není úplně snadné se zorientovat. Testovaná nejvyšší varianta nabídla kromě jiného televizi, teletext, SmartLink, nastavovat můžete přes obrazovku třeba i ambientní osvětlení, nechybí různé tipy na ekologickou jízdu a mnoho dalšího.

Přirozeně největší devízou Škody Superb je nabídka vnitřního prostoru, hlavně toho podélného. Ve druhé řadě je tolik místa, až se člověk diví, že prezident Zeman chce jezdit vždy na sedadle spolujezdce. Před koleny budete mít rezervu snad úplně vždy.

Oproti svým hlavním konkurentům typu Mondea a Passatu ale Superb ztrácí v oblasti vnitřní šířky a větší místo by mohlo být i pro hlavu vzadu. Nicméně tam musela ustoupit funkčnost stranou kvůli designu. Tento problém samozřejmě odstraní chystané kombi.

Druhá věc, která usadí na hýždě každého stěhovavého českého občana, je kufr. Základní objem 625 litrů, plocha dlouhá 112 cm, pravidelný tvar, výklopná zadní stěna, háčky, přepážky, které můžete do kufru přilepit suchým zipem, vyjímatelná svítilna (tedy spíše svítilnička), možnost otevřít zavazadelník nohou, elektrické ovládání, no prostě všechno, co si můžete přát. A aby byl výsledek dokonalý, přidala Škoda ještě integrované tažné zařízení, které vyklopíte manuálně po zatažení za příslušné madlo.

Zapomeňte na vyšší střední, je to Golf

Atmosférický policejní šestiválec o objemu 3,6 litru se odebral do motoristické historie a na jeho místo se nastěhoval dvoulitrový čtyřválec, který známé třeba z Leonu Cupra nebo Volkswagenu Golf R. Ne, fakt nemá málo výkonu a fakt s ním Superb nejezdí pomalu, ale navzdory tomu všemu se nelze ubránit dojmu, že vrcholná prezidentská varianta něco ztratila.

Ať už je nový čtyřválec sebelepší, jeho projev ze všeho nejvíce připomíná auta nižší střední třídy. Když se přeplňovaný čtyřválec trochu rozparádil, osobně jsem si připadal, jako kdybych seděl ve Volkswagenu Golf.

Stejně jako u interiéru ale faktická stránka věci ukazuje něco jiného a moc prostoru pro kritiku nenabídne. Dvoulitrový čtyřválec s parametry 206 kW (280 koní) a 350 Nm umí s poměrně velkým Superbem dost zacvičit. Na stovce jste podle oficiálních údajů za 5,8 s a maximálně jedete 250 km/h. Čísla to jsou naprosto reálná, což jsme si ověřili vlastním měřením. To ukázalo průměrnou hodnotu zrychlení z nuly na stovku za 5,87 s. Mimochodem za 12,3 s po startu už jede nový Superb 150 km/h a elán mu nedochází ani po překročení hranice 200 km/h.

Pokud pojedete svižněji a budete chtít po nejrychlejší verzi nové generace Škody Superb větší výkony, budete muset motor držet ve vysokých otáčkách. V těch nízkých se totiž trochu sbírá a výrazně ožije až kolem 3,5 tisíc. Pak se na vás těší lineární zátah do nejvyšších otáček a ostré reakce na plynový pedál.

S ostrým brzděním nemá Škoda Superb velké problémy. Zastavit z rychlosti 200 km/h dokázala při svém nejlepším pokusu za 5,47 s, respektive na dráze 139,95 m.

Superb by ale nakonec měl být především auto na dlouhé trasy, při kterých se na posádku těší příkladné odhlučnění v čele s neslyšným a sametovým benzinovým dvoulitrem. V našem případě ideální ticho narušovalo jenom aerodynamické hučení od střešního okna.

Po stránce spotřeby nečekejte vyložené zázraky. Nejčastěji jsem jezdil se spotřebou kolem deseti litrů. Jednou to bylo 9,6 l/100 km, jindy zase jedenáct a půl. Když nebudete spěchat, můžete se podívat snad i pod devět litrů, jakmile trochu přitlačíte na pilu, spotřeba rychle roste a dojezd mizí před očima. Jen pro úplnost, nádrž má objem 66 litrů.

Podvozek: Lepší Passat?

Zatímco příbuzný Passat je dost tvrdý a je vlastně jedno, zda se bavíme o standardní verzi nebo o verzi s adaptivními tlumiči, Superb chce být hodně pohodlný. S naší vrcholnou variantou souvisí i systém DCC nabízející několik možností nastavení.

Začínal jsem u režimu Comfort a nestačil jsem se divit. Karoserie se snad až přehnaně houpe. Přejedete retardér, zadek se zhoupne hnedle dvakrát, než se zase ustálí. Chvílemi Superb v tomto režimu vypadá, jako kdyby ani žádné tlumiče neměl. Je to zajímavé nastavení, které je diametrálně odlišné od toho, co má Passat.

Jízdní vlastnosti jako takové jsou ale dobré. I v režimu Comfort je Superb v ostrých zatáčkách relativně jistý a jen tak se něčím rozhodit nenechá. Na autě je také velmi znát, že je lehčí a širší než předchozí generace. Bohužel řízení není nijak extra komunikativní, ale to u jízdy, pro jakou je nový Superb určen především, zas tak moc nevadí. K dispozici pak jsou také režimu Eco, Normal, Sport nebo Individual. Sport je o poznání tužší a auto je díky tomu mnohem jistější a na řízení příjemnější.

S vrcholným benzinovým čtyřválcem vždy souvisí také přítomnost mezinápravové spojky Haldex a automatické převodovky DSG, která má v tomto případě (stejně jako třeba u Golfu R) šest rychlostních stupňů. K automatu nelze mít žádné výhrady. Řadí přesně tak, jak má a když mu pomůžete manuálním režimem, bude vaše pokyny převádět do praxe okamžitě a bez odmlouvání.

Na vaši jízdu pak dohlíží také řada různých asistentů. Malá lesklá plocha v masce chladiče naznačuje, že je zde i adaptivní tempomat, který lze využít nejen na dálnicích, ale také ve městě.

Verdikt

Nová Škoda Superb je bezesporu povedeným automobilem, u kterého se hledají zásadní slabiny dost těžko. Interiéru by slušelo více rozdílů ve srovnání s Octavií a podvozek by nemusel být na nerovnostech tak hlučný. Jinak se tu bavíme o designově zajímavém, prostorném a jízdně velice schopném automobilu. A jak jsme si řekli na začátku, podobně rychlý sedan této velikosti za dané peníze jen tak neseženete.

Autorevue.cz