Ahold chce omezit krádeže. Testuje sledování zaměstnanců kamerami

Prodejna Albert v Orlové, ilustrační foto

Prodejna Albert v Orlové, ilustrační foto Zdroj: Jitka (CC BY-SA 3.0) Wikimedia.org

Boj s krádežemi v maloobchodních řetězcích připomíná nekonečný příběh. Velký podíl na tomto druhu obohacování mají i sami zaměstnanci. V Aholdu, který provozuje síť Albert, proto zkoušejí snížit ztráty pomocí kamer nasazených speciálně na pracovníky.

„Spustili jsme pilotní projekt, ve kterém testujeme efektivitu kamer. V případě dobrých výsledků bychom je chtěli zavést v celé síti supermarketů,“ řekl deníku E15 manažer Aholdu Jaromír Průša, který má na starosti bezpečnost.

Novinkou je také technické řešení kamerového dohledu. „Systémy jsou napojeny do jednoho sledovacího místa na takzvaný dálkový dohled, kde je vyškolený personál. Není proto nutné umisťovat na každou prodejnu člověka pro vyhodnocování kamerových záznamů,“ popisuje Průša. Dozorci dostávají pravidelně tipy, na co se mají zaměřit. Tento systém má být efektivnější a méně nákladný než dosavadní způsob monitorování prodejen. Dálkový dohled zajišťuje firma Mark2 Corporation, dříve fungující pod jménem ABL.

Zaměstnanci byli informováni

Odbory s touto podobou sledování problém nemají. „Zavedení kamerového systému v Aholdu bylo s odborovým svazem rámcově prodiskutováno a z našeho pohledu firma pravidla pro zavedení kamerového systému splnila, to znamená, že zaměstnanci byli informováni, kde jsou kamery umístěny, a podepisují i souhlas,“ uvedla předsedkyně odborového svazu pracovníků obchodu Renáta Burianová. Důležité podle odborářky je, aby se dodržovala etická pravidla a zaměstnanci nebyli pod kamerami například na toaletách nebo v šatnách. „Kamery mají sloužit ochraně majetku, a nikoli ke sledování zaměstnanců,“ poznamenala Burianová.

Manažer Aholdu Průša si dosavadní zkušenosti s kamerami zaostřenými na pracovníky pochvaluje. „Ztráty v některých prodejnách klesly týdně až o deset tisíc korun,“ líčil na konferenci Retail Summit. Ostatní řetězce si zkušenosti s krádežemi v prodejnách nechávají pro sebe nebo poskytly jen obecné vyjádření. Například mluvčí Globusu Pavla Hobíková připouští, že množství odcizeného zboží není zanedbatelné. Stále se prý však pohybuje v přijatelných mezích.

„Na základě našich statistik se toto číslo proti loňsku nepatrně snížilo, ať už jde o krádeže zákazníků, zaměstnanců, nebo ztráty způsobené procesními chybami,“ dodala zástupkyně Globusu. Klesající objem zcizeného zboží registruje také módní síť C&A, sdělil její ředitel Miloslav Hájek. „Bylo to horší, ale od roku 2007 jde číslo dolů,“ poznamenal šéf C&A.