Boom opadl, slevových serverů rychle ubývá

První slevové servery začaly v Česku nabízet služby předloni na jaře a do konce roku 2010 jich bylo v provozu už 108. Počet slevových portálů rychle rostl i loni, přičemž maxima dosáhl v srpnu, kdy fungovalo 204 těchto serverů. Poté ale vývoj trhu nabral opačný směr a počet slevových portálů klesal stále rychlejším tempem. Do konce loňského roku se snížil na 180 a letos v březnu jich bylo v provozu už pouze 138.
Zatímco v roce 2010 měsíčně v Česku vznikalo i bezmála 40 nových slevových portálů, tak letos se počet nových serverů počítá na jednotky a naopak desítky jich zanikly.
„Boom slevových serverů již dávno skončil a jejich počet se bude v následujících měsících dramaticky snižovat. Některé slevové servery se sloučí, ale valná většina portálů zanikne,“ míní ředitel Skrz.cz Petr Kováčik.
Podobný vývoj očekává také zakladatel prvního a největšího slevového serveru Slevomat.cz Tomáš Čupr. „Slevový server je zprostředkovatelem, a tudíž nemá povinnost nést zodpovědnost za výslednou spokojenost zákazníka. Trh ovšem v současné době ukazuje, že přežijí pouze ty slevové servery, které zákazníkům nabídnou garance a budou se stavět čelem k problémům s vouchery,“ míní.
Loni slevové servery v česku utržily téměř 2 miliardy
Tuzemským slevovým serverům loni podle údajů Skrz.cz. prudce vzrostl obrat a za celý rok 2011 utržily rekordních 1,95 miliardy korun. Největší zájem měli Češi o slevové kupóny na jídlo, pití, zkrášlování, relaxaci a pobyty. Předloni Češi na slevových serverech podle dřívějších odhadů utratili několik stovek milionů korun. „V roce 2012 lze očekávat další růst k hranici tří miliard korun,“ odhadl Kováčik.
Služeb slevových portálů už využily dvě třetiny tuzemské internetové populace, která čítá bezmála šest milionů lidí. „Slevové nabídky se již netočí pouze kolem restaurací a wellness center, jako tomu bylo v začátcích slevových serverů, ale v poslední době se čím dál tím populárnějšími stávají vouchery na zahraniční pobyty, zboží a značkovou módu,“ podotkl Čupr.
Systém hromadných slev funguje tak, že snížení ceny obchodníci či poskytovatelé služeb dají poté, co si produkt zakoupí stanovený počet zákazníků. Lidé získají výrazné slevy a podnikatelé zase zaplní volné kapacity svých služeb nebo prodají zboží starších kolekcí.