Češi investují do svých aut o polovinu méně peněz než Němci

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: CC BY-SA 2.5: Tennen-Gas - Wikimedia Commons

Trh s automobilovými díly a službami ve střední Evropě, včetně Česka, v uplynulých letech rychle rostl a tento růst by měl pokračovat. A to rychlejším tempem, než trhy v západní Evropě, odhadují analytici poradenské společnosti Roland Berger.

Celkem majitelé aut v střední a východní Evropě utratili za automobilové díly a další zboží související s auty a za služby v roce 2011 8 miliard eur. Polovina této částky připadá na Polsko. Čeští motoristé se na ní podílejí ze 17 procent. Vzhledem ke stáří aut, které po středoevropských silnicích jezdí, mají větší podíl nezávislí výrobci. Celkem se jejich tržní podíl pohybuje kolem tří čtvrtin. Roland Berger těmto hráčům předpovídá průměrný roční růst ve výši 4,2 procenta.

Je to dáno i tím, kolik peněz zatím Středoevropané utrácejí v přepočtu na jedno auto. Zatímco v Německu za díly a služby motoristé utratí ročně 500 eur na auto, v Česku je to 270 eur, v Polsku 230 eur. Částečně za to může průměrné stáří vozového parku. V Německu je průměrné stáří auta osm let, v Česku 14 let. „Dřívější analýzy ukázaly, že majitelé vozů výrazně snižují investice do svých aut, která jsou starší než deset let,“ tvrdí analytici Roland Berger.

Navzdory růstovým vyhlídkám čeká středoevropský trh vlna konsolidace. Týká se to podle Roland Berger hlavně nejrozvinutějších trhů, jako Česko a Slovensko. Řada firem, které na těchto trzích působí, se potýkají s chronickými ztrátami. Jsou tak snadným terčem převzetí. Například společnost Rhiag koupila v roce 2010 firmy Auto Kelly a Elit, čímž vytvořila jedničku na trhu nejen v Česku, ale také na Slovensku. Společnost Stahlburger na českém trhu posílila díky akvizici Autobenexu a Autocory. Menší firmy byly nuceny z trhu odejít.