Češi na webu stále více platí kartou, méně na dobírku a převodem

platební karta

platební karta Zdroj: profimedia.cz

Češi v posledních třech letech stále více upřednostňují platbu za zboží koupené na internetu platební kartou. Naopak si Češi stále méně vybírají platbu na dobírku a převodem. Vyplývá to z aktuálního květnového průzkumu Asociace pro elektronickou komerci (APEK). Data z průzkumu se týkají prodeje zboží i služeb, tedy za všechny transakce na internetu.

Lidé předloni platili na dobírku ve 44 procentech případů, zatímco předloni to bylo 41 procent a letos rovné dvě pětiny. Stále je to ale nejvíce upřednostňovaný způsob platby. Bankovním převodem platili lidé v 35 procentech transakcí, zatímco loni to bylo 31 procent a letos tři nákupy z desíti. Přímo na pobočce daného internetového obchodu zaplatili lidé v desetině případů, zatímco loni a předloni to bylo o procentní bod více.

Opačný trend se týká právě karet. Klienti je pro zaplacení zboží pořízeného přes internet využili v 17 procentech nákupů, což je o tři procentní body více než loni a více než dvojnásobek oproti roku 2010. Nejmenší, tříprocentní podíl patří platbám prostřednictvím takzvaných on-line peněženek jako jsou PayPal, PaySec či PayU.

„Zvyšující se platby kartou souvisí s narůstající nabídkou služeb, například prodeje vstupenek a dalších. Dobírka dominuje z důvodů jistého českého konzervatismu. Výměna zboží za peníze je stále to, co Čech chce a tento směnný způsob prodeje má nejraději,“ uvedl výkonný ředitel APEKu Jan Vetyška.

Podíl platby kartou je ale stále nižší než v západní Evropě. Podle Vetyšky totiž stále existují v myslích Čechů bariéry pro využívání platebních karet na internetu. K nim patří to, že desetina Čechů dosud stále kartu vůbec nemá. Další Češi mají kartu, která platbu přes internet neumožňuje, jiní se zase obávají jejího zneužití.

Rozvoj elektronického obchodu v České republice se datuje od roku 1996, kdy byly založeny první internetové obchody. Celkový obrat internetového obchodování v České republice a nákupů zboží odhaduje APEK na 37 miliard korun v roce 2011. To je meziročně asi o 12 procent oproti předchozímu roku. V tomto čísle není není zahrnuto cestování a zábava; při započtení nákupu těchto služeb loni stouply tržby internetových obchodů o 12 procent na 52 miliard korun. V loňském roce nakoupilo podle odhadu APEK na internetu alespoň jednou 96 procent uživatelů internetu.