Češi nakupují praktické boty, ovlivňují je i slevy

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: ctk

Při nákupech obuvi uvažují Češi prakticky - do prodejen nejčastěji zamíří, až když jsou nespokojeni s tím, v čem chodí. Rozhodování přitom ovlivňují výhodné nabídky a slevy, kterým neodolá zhruba čtvrtina lidí.

Nejvíce obuvi mají ve svých botnících Pražáci. Muži vlastní průměrně 10 párů bot a ženy 13 párů, zásadně se přitom od sebe odlišují ve způsobu, jakým obuv nakupují. Největšími rekordmany ve frekvenci nákupu jsou lidé ve věku mezi 40 a 50 lety z velkých měst, vyplývá z exkluzivního průzkumu společnosti TNS Aisa pro ČTK.

„Většina lidí obnovuje či doplňuje svůj botník zhruba každých šest měsíců, kdy se na nákupy vydává 56 procent oslovených respondentů. Zhruba třetina obyvatel na nákup obuvi vyráží jen jednou do roka. Každý desátý pak nakupuje obuv ještě méně často, přičemž převažují muži,“ řekl sociolog Karel Vrána z TNS Aisa. Naopak každá desátá žena nakupuje obuv přibližně jednou měsíčně. Téměř polovina mužů si zakoupí vždy jen jeden pár bot, který může být dražší a kvalitnější. Očekávají, že déle vydrží.

Dušan Mrozek: Musíme se připravit na pár opravdu těžkých let

Podobnou strategii využívá pouze třetina žen. Další třetina žen si naopak koupí více párů levnějších bot najednou, které obvykle střídají. Takto se chová jen 16 procent mužů. Ženy také více podléhají pocitu, že v jejich botníku není dostatečně velký výběr. Vítanou záminkou pro nákup bot pro sebe je nákup pro rodinu, čehož využije zhruba každý desátý Čech.

Dlouhodobé statistické údaje České obuvnické a kožedělné asociace například ukazují, že spotřeba v ČR činí zhruba 3,5 až 4,5 páru obuvi na jednoho obyvatele a rok. Polovina všech Čechů podle TNS Aisa pořizuje obuv převážně klasicky v kamenných obchodech, kde si boty obhlédnou, vyzkouší a posléze i zakoupí. Pouhá čtyři procenta lidí přiznala, že nakupují obuv na internetu poté, co si je vyzkouší v kamenném obchodě.