České hotely mají za sebou rekordní květen
Celkem do hotelů od ledna do května zavítalo 3,9 milionu klientů, meziročně o 3,4 procenta více. Situace přesto není tak růžová, jak ukazují údaje o návštěvnosti. „Počet hostů je vyšší, problémem jsou ale tržby. Ještě chvíli bude trvat, než se dostanou na předkrizovou úroveň,“ uvedla Petra Kazdová z pražského hotelu InterContinental.
Potvrzuje to ředitel analytické společnosti Mag Consulting Jaromír Beránek. „Příčinu nárůstu počtu hostů spatřujeme ve snižování cen za ubytovací služby,“ uvedl. Tržby za prvních pět měsíců roku vzrostly jen o 1,3 procenta.
Hoteliéři nyní navíc sčítají škody, které jim způsobila povodeň. Jen v případě InterContinentalu přesahují škody 200 tisíc eur. Patří k nim také rušení plaveb luxusních dálkových lodí s movitými turisty do Prahy. Velká plavidla se do českého hlavního města stále nedostanou. „Povodně nám ublížily, pokud jde o rezervace. Stornují především Němci,“ dodal šéf marketingu Orea Hotels Milan Pavelka.
Hosté v hotelech |
Naopak noví zákazníci se našli v Rusku, v Jižní Koreji nebo v Izraeli. i navzdory povodním hoteliéři vesměs očekávají lepší rok než loni, alespoň pokud jde o počty hostů. Nejlépe si vedou pětihvězdičková zařízení, kde přírůstek činil do května 4,6 procenta.
Na výsledcích se podepisuje i fenomén služebních cest. Podniky je v minulých letech omezily na minimum, letos ale statistiky ukazují obrat. Týká se hlavně tuzemských cest za obchodem. Zatímco v loňském roce jich Češi v prvním čtvrtletí podnikli 232 tisíc, letos už 375 tisíc. „V této souvislosti je nutné připustit i ne zcela přesnou evidenci tuzemských služebních cest,“ připomněl Beránek. Řada rekreačních pobytů se totiž vykazuje jako služební, neboť z těch se neodvádějí místní poplatky.