Čínské firmy se vrhají na luxus. Světové značky ale neporazí

NE Tiger, výrobce oděvů, je jedničkou mezi čínskými luxusními značkami

NE Tiger, výrobce oděvů, je jedničkou mezi čínskými luxusními značkami Zdroj: profimedia

Je paradoxem, že mnoho Číňanů nahlíží na výrobky vlastní země jako na málo kvalitní. Touhu po luxusu ukájejí raději v nákupu produktů zahraničních výrobců luxusu, i přesto, že na domácím trhu zaplatí za kabelky Hermes či koňak Hennessy kvůli dovozním clům výrazně více než v zahraničí. I Čína má své lokální značky, které se cenami mohou světovým brandům rovnat. Ty se ale podle analytiků zaměřují na produkci tradičního čínského zboží, jako je hedvábí či místní destiláty.

Do povědomí širší veřejnosti se až na výjimky typu destilátu Mao Tai, který se exportuje do Evropy, dostávají jen těžko.

Podle čínského deníku Economic Observer za to může komplex vrostlý po generace do místní mentality – zahraniční zboží je považováno za kvalitní, zatímco lokální moc ne. Pro čínskou střední třídu se tak vlastnictví zahraničních luxusních značek stalo statusovým symbolem. „Úspěšný muž nosí švýcarské hodinky, má francouzské oblečení a řídí německé auto. Pokud má dost štěstí, spí i v italské posteli,“ poznamenává Economic Observer.

Tento komplex dal vzniknout bizarnímu skandálu, který nyní plní stránky čínského tisku. Společnost s názvem Da Vinci Furniture prodávala na čínském trhu luxusní nábytek, údajně z Itálie. Za sofa zákazník zaplatil ekvivalent desítek tisíc dolarů. Zboží šlo na dračku do chvíle, než jedna z televizí zjistila, že jde o čínské výrobky opatřené falešnými celními značkami. Zákazníci poté, co zjistili, že zboží má domácí původ, hromadně chtějí peníze vracet.

Lokálním výrobcům luxusu tedy zřejmě nezbude než se profilovat v úzkých segmentech trhu. Masový luxus zůstane doménou dováženého zboží, přestože většina zboží se stejně na zakázku vyrábí v Číně nebo je asijští dělníci produkují v továrnách v Evropě. Šéf čínské manufaktury na výrobu koženého zboží Xinxiu Group Shi Jihong říká, že devatenáct z dvaceti značkových kabelek pochází z Číny.
Čínský luxusní trh stále roste. Podle China Association of Branding Strategy si luxusní zboží může dovolit 250 milionů Číňanů. Dolarových milionářů je v zemi 500 tisíc.

Čínský trh s luxusem je nejrychleji rostoucím na světě. Letos by měl dosáhnout zhruba 16 miliard dolarů.

Top 10 čínských luxusních značek

» NE Tiger: luxusní oděvy z kožešin a kůže
» Chow Tai Fook: luxusní šperky
» Kweichow Mao Tai: výrobce alkoholu
» Omnialuo: dámské luxusní oděvy
» Erdos Cashmere: oděvy a doplňky z mongolského kašmíru
» Wuliangye: čínský likér
» Changyu: víno, likéry, destiláty
» Yunnan Pu’er Tea: výrobce čaje
» Dorian Ho: designérské společenské oděvy
» Xiangyunsha Silk: hedvábí