Do pětiny nákupních center téměř nechodí lidé

nákupní centra

nákupní centra Zdroj: E15

Přibližně pětina obchodních center v České republice se potýká s nízkou návštěvností či obsazeností. V tuzemsku je přesto na trhu místo pro nová nákupní centra, hlavně v menších městech. Vyplývá to z údajů realitních poradenských společností Cushman & Wakefield a Jones Lang LaSalle. V Česku nyní funguje 90 velkých obchodních domů.

„Neuspokojivý výkon se týká asi 20 procent středně velkých a velkých center. Hlavní problémy jsou neadekvátně velké centrum vůči lokalitě a špatné layouty, tedy příliš moc pater nebo komplikované a nepřehledné uspořádání pasáží, případně mrtvá místa center,“ uvedl Michal Soták ze společnosti Cushman & Wakefield. Potvrzuje to i vedoucí oddělení maloobchodních nemovitostí Jones Lang LaSalle Sylvie Samadi.

Mezi hlavní důvody malé návštěvnosti patří například špatná dopravní dostupnost, nízká příjmová kategorie lokálních obyvatel nebo přesycenost trhu v daném místě. „Některé projekty otvíraly téměř plně obsazené, ale jejich výsledky byly hlavně zpočátku neuspokojivé. V dnešní době jsou zákazníci poněkud konzervativní a neradi mění svoje nákupní zvyklosti. Nová obchodní centra se musí více snažit lákat své zákazníky na nové značky na trhu, zábavu, služby a marketingové akce,“ dodala Samadi.

Obsazenost nákupních center je podle Sotáka obecně stabilní, dokonce u některých center stoupá, protože pronajímatelé byli ochotní v krizi slevit z nájemného a dopronajmout některé jednotky. „Je ale pravda, že se v poslední době otevřely některé projekty, které nejsou plně obsazené a průměrnou obsazenost tak snižují (například Breda & Weinstein v Opavě, Šantovka v Olomouci),“ dodal Soták.

Centra se prosazují pomalu

Obchodní centra otevřená v minulých dvou letech se na trhu prosazují podle Sylvie Samadi velmi pomalu. Místo na trhu pro nové projekty ale existuje.

„Počet míst vhodných pro výstavbu úspěšného projektu je velice limitován. Například v Praze vidíme prostor pro výstavbu projektu, který by sloužil obyvatelům Prahy 6. Na trhu určitě je prostor pro výstavbu menších lokálních projektů, takzvaných 'convinience centres', zaměřených na nákupy a služby denní potřeby pro obyvatelstvo žijící v bezprostředním okolí,“ uvedla Samadi.

Obchodní centrum Krakov v BohnicíchObchodní centrum Krakov v BohnicíchV pražských Bohnicích se dnes otevře Obchodní centrum Krakov (Zdroj: OC Krakov)

Také podle Sotáka existuje na tuzemském trhu místo pro další nákupní centra. „Města jako Kladno, České Budějovice, Brno nebo Plzeň mají prostor pro další růst,“ dodal Soták. V Praze vidí prostor pro připravované obchodní centrum na Vítězném náměstí, dále mají podle něj jasný potenciál ulice Na Příkopě a Václavské náměstí.

V Česku je v současné době funguje 90 nákupních center s plochou více než 2,2 milionu metrů čtverečních hrubých pronajímatelných ploch. Čtvrtina všech nákupních center stojí v Praze. Mezi dvaceti největšími nákupními centry, dle počtu nájemců, jich devět je v Praze, vyplývá z údajů společnosti Incoma GfK.

V počtu nákupních parků je Česká republika pod průměrem EU, v porovnání s hodnotami z Británie a Francie zaostává Česko asi o 50 metrů čtverečních na tisíc obyvatel.

Walter Wölfler: Nákupní centra čeká vlna rekonstrukcí