Efekt rtěnky. Trh strádá, brněnský eshop Notino vyrostl o 30 procent

Internetový obchod Notino má za sebou úspěšný rok.

Internetový obchod Notino má za sebou úspěšný rok. Zdroj: Profimedia.cz

Když ekonomika padá, rtěnkám se daří. To potvrzují výsledky původně tuzemského eshopu Notino, který meziročně navýšil tržby o 32 procent na téměř 24 miliard korun. Internetový obchod, který prodává zejména kosmetické potřeby, pokračuje v posilování distribučních kapacit v zahraničí a v posledních měsících také rozšiřuje sortiment.

Když je krize, tak se zákazníci naplno nevzdají zbytného luxusu, ale přesunou se k méně nákladným produktům, jako jsou například rtěnky. Malé, ale přesto potěšení. Tato teorie se rozšířila po výrocích miliardáře a podnikatele v kosmetice Leonarda Laudera, který tvrdil, že po teroristických útocích na newyorská dvojčata v roce 2001 výrazně vzrostly prodeje rtěnek. Ačkoliv se toto tvrzení nikdy nepodařilo prokázat, dá se říct, že brněnské Notino je jeho živoucím důkazem. 

V roce, kdy se tržby internetových obchodů smrskly téměř o pětinu, Notino směřuje opačným směrem a to nejen v Evropě, ale i na českém trhu, který se na celkových tržbách podílí z 15 procent, což je zhruba 3,5 miliardy korun. Přitom loni to bylo dle dostupných zdrojů 2,5 miliardy – jen na tuzemském trhu tak Notino vyrostlo o čtyřicet procent.

Zisk společnost nekomentuje, nicméně například v loňském fiskálním roce, který končil v dubnu 2022, Notino vykázalo podle účetní uzávěrky zisk ve výši 600 milionů korun.

„Trh meziročně klesl o 12 procent, a to jak v Česku, tak v celé Evropě. To znamená, že Notino rostlo vlastně o 44 procent více než trh, což je vzhledem k jeho velikosti téměř až neuvěřitelné. Aktuálně je druhým největším českým e-commerce hráčem,“ komentuje výsledky odborník na internetové obchody Matěj Kapošváry ze společnosti Shopsys. Podle něj se odolnost kosmetického segmentu vůči krizím částečně potvrzuje, jelikož tržby v tomto oboru klesají oproti zbytku trhu nejméně. Podobně na tom je například krmivo pro zvířata. 

Ostatní velké české eshopy se perou s klesající poptávkou, například u jedničky trhu Alzy zatím nejsou hospodářské výsledky známé. Podle informací Hospodářských novin by se jí však měly tržby meziročně propadnout o 15 procent.

Pro řadu internetových obchodů se jako velký problém ukázalo navyšování kapacit, k čemuž přistoupily po pandemickém nárůstu poptávky. Nyní ale zájem zákazníků klesl a nově vybudované sklady nepomáhají k dalšímu růstu, naopak jsou výraznou finanční zátěží. 

Do distribučních center v poslední době investovalo i Notino. Sklad v Itálii, který obchod otevřel v loňském roce, stál společnost skoro 300 milionů korun, investice v Rumunsku Notino vyšla na sedmdesát milionů korun. Právě zmíněné trhy jsou pro firmu společně s Českem a Polskem klíčové.

„Díky otevření distribučního centra v Rumunsku jsme výrazně zrychlili doručení v zemích jihovýchodní Evropy. Stejné ambice máme i s centrem v Itálii. Itálie je jedním z našich klíčových trhů a umožní nám být blíže zákazníkům nejen tam, ale také ve Španělsku nebo Portugalsku,“ uvedl šéf společnosti Zbyněk Kocián. Za uplynulý fiskální rok Notino zákazníkům dodalo 20 milionů zásilek, tedy zhruba 56 tisíc prodaného zboží denně.

Podle Kapošváryho je pro zákazníky u internetových obchodů klíčová rychlost doručení. Notino tradičně celou Evropu obsluhovalo ze skladu v Rajhradu u Brna, detašovaná distribuční centra tak dají společnosti nové možnosti. „Kromě zkvalitnění zákaznického zážitku je podle mě motivem i diverzifikace rizika, při tak velkých obratech může být velmi rizikové mít všechno zboží na jednom místě,“ doplnil expert.

Společnost Notino založil v roce 2004 podnikatel Michal Zámec pod názvem Parfums.cz, postupně i pomocí akvizic se společnost rozrostla na miliardovou firmu, která většinu tržeb generuje v zahraničí. V současné době působí ve 27 evropských zemích. Dříve se internetový obchod pokoušel prosadit i ve Spojených státech, po čtyřech letech ale trh opustil. V současné době vlastní Notino kyperská společnost Notino Limited, jejímž koncovým majitelem je podle českého registru skutečných vlastníků Rakušan Gerd Hermann Jelenik.

Historie e-shopu Alza a kdo ho vede:

Video placeholde
Historie e-shopu Alza a kdo za ním stojí • Videohub