Energetické štítky budou povinné v internetových obchodech

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: ctk

Od příštího roku budou muset internetové obchody ukazovat u jednotlivých spotřebičů i jejich energetické štítky. Ty pomáhají díky přehledné barevné škále spotřebitelům najít zařízení s nejmenší spotřebou energií. Povinnost internetovým prodejcům ukládá nařízení Evropské komise, které vstoupilo v platnost na začátku června.

Dosud museli obchodníci u zboží uvádět jen některé údaje, například energetickou třídu, která se značí písmeny A až G, nebo písmeny A a různým počtem znaku +. Nic však prodejce nenutí zobrazovat samotný energetický štítek či související informační list.

Tím je podle Komise ovlivněna schopnost koncových uživatelů lépe se při nakupování rozhodovat, protože v případě prodeje přes internet se nemohou orientovat podle barevné stupnice na štítku, ani nejsou informováni o tom, která energetická třída je ve skupině výrobků nejlepší, a nemají k dispozici dodatečné informace obsažené v informačním listu.

Pravidlo platí taky pro internet

Komise tvrdí, že je nutné, aby internetoví obchodníci energetické štítky zobrazovali, protože stále více spotřebičů se prodává právě přes internet. Prodejcům prý nová povinnost nezpůsobí nadměrnou administrativní zátěž.

Elektronickou verzi štítku a informační list budou muset dodavatelů spotřebičů nabídnout obchodníkům ke stažení ze svých internetových stránek. Povinnost pro dodavatele se bude týkat jen nových modelů nebo zdokonalených verzí stávajících modelů. U zboží, které už je na trhu, bude uvádění štítků dobrovolné.

Kontroly obchodů

Energetické štítky musí nyní dodavatelé zpracovávat pro ledničky, pračky, televize, klimatizace, ohřívače vzduchu a vody, fény či vysavače. Objevují se nicméně pochybnosti, že u všech výrobků údaje na štítku odpovídají realitě. Šestnáct evropských neziskových organizací sdružených v iniciativě MarketWatch proto na konci loňského roku rozjely testy vybraných spotřebičů.

Během projektu zkontrolují tři stovky kamenných obchodů a stejný počet internetových obchodů. V akreditovaných laboratořích nechají projít zjednodušeným testem stovku výrobků a plnohodnotným testem dvacítku spotřebičů. Výsledkem bude databáze podezřelých případů, na něž by se měly úřady členských států zaměřit a proti lživým informacím případně zasáhnout.