Past na motoristy - benzínky se snaží vydělat na přimíchávání biopaliv

„Pokud soutěžitel na trhu získá nestandardní směs parazitováním na daňově zvýhodněném biopalivu, pak snadno nabídne základní cenu o dvě či tři koruny levnější než seriózní konkurenční prostředí,“ uvedl Loula. Stát kvůli nezákonnému pančování pohonných hmot podle Louly přichází o zhruba osm miliard korun ročně.
Biopaliva jsou levnější, protože jsou osvobozena od spotřební daně. Jeden litr vysokoprocentního biopaliva E85 je zhruba o osm až devět korun levnější než klasický benzin. Litr směsné motorové nafty i čisté bionafty B100 stojí asi o dvě až čtyři koruny méně než běžný diesel. Na tato paliva mohou ale jezdit jen specifické motory.
V srpnu dostala od České obchodní inspekce pokutu ve výši 1,5 milionu korun čerpací stanice v areálu nádraží Praha-Bubny. Jedním z prohřešků pumpy bylo právě přidávání biopaliv do pohonných hmot.
Podle Louly je přimíchávání biopaliv nejběžnější a nejjednodušší způsob pančování pohonných hmot, protože biosložky jsou na trhu běžně dostupné. V současnosti se v České republice povinně přimíchává do veškerého paliva nízké procento biosložky. Do benzinu je to přes čtyři procenta bioethanolu a u nafty šest procent metylesteru řepkového oleje.
K postupnému zlepšování kvality pohonných hmot u čerpacích stanic přispívá zveřejňování pump, u kterých ČOI zjistila nekvalitní pohonné hmoty. Vedení ČOI původně tyto informace kvůli obavám z možného porušení zákona nechtělo publikovat. Názor ČOI změnila poté, co si ministerstvo průmyslu a obchodu nechalo vypracovat novou právní analýzu, podle které tyto informace zveřejňovat lze. Podobný názor už dříve vyslovil také ombudsman.
Podle ministerstva průmyslu a obchodu se kvalita pohonných hmot během prvního pololetí zlepšila kvůli přísnějším kontrolám ČOI a zveřejňování pump s nekvalitním palivem. Zatímco za prvních šest měsíců loňského roku podíl nekvalitních paliv zjištěných u tuzemských čerpacích stanic činil 7,2 procenta, tak v prvním letošním pololetí klesl na 4,3 procenta.