Loni čeští zákazníci utratili v zahraničních e-shopech devět miliard korun. Tento objem stále roste. Přesto existují kategorie zboží, které levněji než na domácím trhu pořídit v okolních zemích nelze.
V České republice lze ze všech zemí střední Evropy pořídit na internetu nejlevnější notebooky a erotické pomůcky. Naopak se vyplatí zabrouzdat na polské e-shopy například kvůli dětským plenám. Ve srovnání s tuzemskou nabídkou jsou tam levnější zhruba o pětinu. Vyplývá to ze studie cenového srovnávače Heureka.cz. V ní sledovala čtrnáct různých kategorií zboží v šesti středoevropských zemích včetně Německa a Rakouska.
„Analýza ukázala, že nejlevnější notebooky nabízí čeští prodejci. Podobné ceny ještě najdete i na Slovensku, kde však působí jen polovina prodejců. V ostatních zemích jsou ceny produktů dostupných na našem trhu většinou dražší v průměru o deset procent,“ uvedl ředitel Heureky Tomáš Braverman.
Český trh zabodoval také s cenami erotických pomůcek. „Ve všech zemích jsou vibrátory dražší, minimálně o čtvrtinu než v České republice,“ dodal šéf Heureky.
Studie má mimo jiné pomoci českým internetovým obchodům při rozhodování s jakým zbožím se vyplatí expandovat do ciziny. Rozšíření byznysu do zahraničí si už vyzkoušel například on-line prodejce módy Zoot.cz.
„Obecně se nám v zahraničí daří prodávat za přibližně stejné ceny jako v Česku. Trochu specifické je v tomto rumunský trh, kde jsou slevy využívány v mnohem vyšší míře, než u nás nebo na Slovensku,“ sdělila mluvčí obchodu Andrea Burgerová.
Naopak se českým internetovým obchodníkům vyplatí expandovat do Rumunska s parfémy nebo s prodejem kontaktních čoček. „V Rumunsku je velmi malý počet prodejců s čočkami, a jejich průměrná cena je o dvě třetiny vyšší než v Česku,“ doplnil Braverman z Heureky.
Více se o retailu dozvíte v novém magazínu E15 premium s názvem Sámoška 4.0. Objednávejte zde>>>
E15 Premium s tématem Sámoška 4.0 • E15
Kromě rozšiřování mezinárodního záběru českých on-line prodejců přibývá nákupů českých zákazníků přímo v e-shopech umístěných v jiných zemích. Loni si takto Češi objednali zboží za devět miliard korun.
Meziročně to byl nárůst o sedmnáct procent, vyplývá z dat společnosti Visa, která provozuje platební technologie. Nejvíce útrat měli Češi u obchodníků z Velké Británie. Ti se na celkovém objemu objednávek ze zahraničí podíleli čtyřiceti procenty.