Podvádění se slevami? Nic nového, hlásí inspekce

slevy

slevy Zdroj: ctk

Obchodníci při výprodejích stále často porušují zákony a zákazníky například špatně informují o nabízených slevách či používají klamavé a nekalé praktiky. Vyplývá to z letošních kontrol ČOI, jejíž pracovníci nyní prověřují zimní výprodeje, které hned po Vánocích zahájila většina tuzemských obchodníků. Na přelomu loňského a letošního roku ČOI při kontrolách zimních slev zjistila závady u 40 procent prodejců.

Obchodníci při výprodejích stále často porušují zákony a zákazníky například špatně informují o nabízených slevách či používají klamavé a nekalé praktiky. Vyplývá to z letošních kontrol ČOI, jejíž pracovníci nyní prověřují zimní výprodeje, které hned po Vánocích zahájila většina tuzemských obchodníků. Na přelomu loňského a letošního roku ČOI při kontrolách zimních slev zjistila závady u 40 procent prodejců.

„Ve třetím čtvrtletí jsme provedli přes 700 kontrol (slev a akčních nabídek) a ve více než třetině provozoven zjistili porušení některé z povinností stanovených platnými předpisy. Dosud bylo uloženo 200 sankcí v celkové výši přesahující 1,5 milionu korun,“ sdělil dnes ČTK ústřední ředitel ČOI Jan Štěpánek.

Obchodníci letos při slevových akcích zejména neplnili informační povinnosti, neseznámili spotřebitele s cenou, nesprávně účtovali či používali nekalé a klamavé obchodní praktiky.

Čeští zákazníci mají navzdory zpřísněným podmínkám pro výprodeje stále špatné zkušenosti se slevovými akcemi a stěžují si hlavně na klamavé praktiky obchodníků. Zhruba třetina spotřebitelů v loňské anketě Sdružení obrany spotřebitelů (SOS) upozornila na to, že obchodníci sice deklarovali zlevněné zboží, ale ve skutečnosti jim slevu neposkytli. „Například obchodník označí zboží v regále nižší cenou, ale u pokladny pak napočítá původní vyšší cenu,“ uvedlo SOS.

Obchodníci prý také často přelepí původní cenovku novou tak, aby nebyla vidět. Spotřebitel poté nemá možnost porovnat starou a novou cenu, na což má ale právo. „Smyslem přelepení cenovky bývá porovnání cen znemožnit, protože nezřídka o žádnou slevu ve skutečnosti nejde a obě ceny jsou stejné,“ upozornilo SOS. Klamavou praktikou může být podle SOS i to, že obchodník sice v reklamách uvádí prodej určitého zboží ve slevě, ale nemá je v nabídce.

Podmínky pro výprodeje v roce 2006 zpřísnila novela zákona o regulaci reklamy. Obchodníkům mimo jiné ukládá stanovit počátek a konec výprodejů. Při plošné reklamě musí mít prodejci dostatek zboží na skladě nebo uvést množství zlevněného zboží v jednotlivých prodejnách. Za porušení zákona o ochraně spotřebitele nyní hrozí pokuta až 50 milionů korun. Ministerstvo průmyslu a obchodu novelu vypracovalo i kvůli problémům s novoročním výprodejem v obchodním řetězci Carrefour, který v roce 2005 některé zlevněné výrobky vůbec neměl na skladě. Obchodníci jsou od té doby při organizování výprodejů opatrnější.

Výsledky kontrol ČOI zaměřených ve 3. čtvrtletí na slevy a akční nabídky obchodníků

InspektorátPočet kontrol celkemPočet kontrol se zjištěnímzjištěním Podíl kontrol se zjištěním v pct
Středočeský a Praha1485335,8
Jihočeský a Vysočina1275341,7
Plzeňský a Karlovarský1835329,0
Ústecký a Liberecký842023,8
Královéhradecký a Pardubický1104540,9
Jihomoravský a Zlínský221150,0
Moravskoslezský a Olomoucký733345,2
Celkem74726835,9