Škoda Auto má potíže v Egyptě. Válčí se svým importérem a prší na ni stížnosti

Automobily Škoda v Egyptě

Automobily Škoda v Egyptě Zdroj: Škoda Egypt Club

Automobily Škoda v Egyptě
Automobily Škoda v Egyptě
Egyptský byznysmen Shafik Gabr
Egyptský byznysmen Shafik Gabr
Automobily Škoda v Egyptě
22
Fotogalerie

Automobilka Škoda Auto už dlouhé měsíce bojuje se svým výhradním zástupcem v Egyptě, firmou Artoc Auto a jejím majitelem Shafikem Gabrem. Značka se snaží spolupráci s Gabrem po víc než 20 letech ukončit a najít jiného dovozce. Vlivný a bohatý egyptský byznysmen se ale nehodlá vzdát, pustil se s automobilkou do soudní bitvy a o pomoc požádal i egyptskou vládu. Na českou společnost také prší stížnosti kvůli nedostatku dílů.

O potížích Škodovky v Egyptě informoval tamní server Dailynewsegypt.com. Podle něj do země nedávno z Česka zamířila delegace vrcholných manažerů podniku, aby zjistila situaci na trhu a jednala s možnými nástupci Gabra.

Sama automobilka události v Egyptě na dotaz serveru E15.cz příliš nevyjasnila. Mluvčí Tomáš Kubík pouze sdělil, že Škoda průběžně vyhodnocuje prodejní organizaci na všech trzích a pokud je to nezbytné, přijímá potřebná opatření. „Primárně je třeba zajistit, aby případnými změnami nebyli dotčeni naši zákazníci. Egyptský trh není v tomto ohledu výjimkou,“ dodal Kubík.

Podle něj Egypt z dlouhodobého hlediska patří mezi atraktivní trhy, stejně jako zbytek severní Africe. Škoda aktuální prodejní čísla ze země ve svých výkazech na rozdíl od minulosti už neuvádí. Naposledy je možné dohledat, že za první pololetí loňského roku v Egyptě prodala 5400 vozů. Artoc Auto se na svém webu chlubí, že od roku 1994 prodala 70 tisíc nových škodovek.

A co se vlastně podle Dailynewsegypt.com v severoafrické zemi stalo? Mladoboleslavská firma prý zjistila, že ke konci letošního roku vyprší smlouva mezi ní a Gabrovou Artoc Auto. Pokusila se proto změnit podmínky kontraktu včetně nahrazení titulu „výhradní obchodní zastoupení“ označením „dovozce“. Gabra to prý rozhněvalo a požadoval kompenzaci ve výši 100 milionů dolarů (2,4 miliardy korun).

Škoda nicméně jeho požadavky odmítla. Shafik Gabr, který podle magazínu Forbes patří mezi padesátku nejbohatších Afričanů a je také řazen mezi nejvlivnější Araby světa, se ještě pokusil své zastoupení prodat, ale potencionální kupci žádanou cenu 225 milionů dolarů neakceptovali. Události pak nabraly spád v letošním prvním čtvrtletí, kdy česká firma v oficiálním dopise vyjádřila neochotu obnovit smlouvu, což jí podmínky kontraktu umožňují.

VÍCE O ŠKODĚ AUTO ČTĚTE ZDE

Gabr však začal hledat podporu v nejvyšších kruzích. Obrátil se v Egyptě na tamní vládu, investiční agenturu a ministerstvo průmyslu. Zároveň kvůli ochraně svého zastoupení automobilku zažaloval. Žalobu navíc doprovází řada dalších stížností proti Škodě vznesených zákazníky k agentuře pro ochranu spotřebitelů. Důvodem je nemožnost udržovat vozy kvůli váznoucím dodávkám dílů. „Celkově to mateřskou společnost (Škodu) dostává do vážné situace,“ napsal Dailynewsegypt.com.

Stížnosti egyptských motoristů, kteří nekonečně dlouho čekají na náhradní díly, se objevují i na sociálních sítích. Například nespokojený vlastník rapidu napsal na Twitter, že na potřebou součástku čeká už 10 měsíců a pořád ji nemá.

Čtyřiašedesátiletý Shafik Gabr se snaží jít ve stopách podobného sporu, který byl mezi jihokorejskou automobilkou Kia a jejím egyptským zástupcem Walidem Tawfikem. Tento podnikatel dosáhl toho, že egyptská vláda vydala pod záštitou ministerstva průmyslu zákon o ochraně autorizovaných prodejců. Na základě této normy pak Tawfik dosáhl finančního vyrovnání od nového dealera.

Server upozorňuje, že navzdory snaze Škody problém s novým importérem zůstane ještě nějakou dobu nevyřešený. Navíc, pokud je Gabr z hlediska zákona o ochraně prodejců v právu, nebude žádné škodovce povoleno vstoupit do země bez Gabrova souhlasu. To by mohlo značku buď donutit podepsat s podnikatelem nový kontrakt, nebo by nový zástupce musel Gabra vyplatit.

Společnost Artoc Auto je součástí Gabrova konglomerátu Artoc Group, jehož aktivity sahají do strojírenství, ropného průmyslu nebo logistiky. Gabr byl členem řady mezinárodních obchodních komor, sám založil a vedl americkou obchodní komoru v Egyptě. V roce 2012 založil v USA nadaci The East-West: The Art of Dialogue zaměřenou na dialog mezi Východem a Západem prostřednictvím umění a vědy. Podle Forbesu nadaci věnuje 40 procent svého času.