Slevové servery před Vánoci útočí na internetové obchody

slevy, výprodej

slevy, výprodej Zdroj: profimedia.cz

Denisa Novotná
Slevové servery letos razantně vstoupily do předvánočního boje o zákazníky. Speciální kampaně, které velké portály spustily před pár týdny, už se nesoustředí hlavně na nabídku služeb, ale stále ve větší míře sází i na prodej zboží. Ukrajují tak tržby internetovým obchodům, které zažívaly boom v minulých letech.

Přesně před měsícem spustil vánoční kampaň server Vykupto. „Oproti stejnému období minulého roku zaznamenáváme zhruba dvojnásobný nárůst obratu,“ tvrdí jeho zakladatel Tomáš Bátrla. Stejná očekávání má pro hlavní prodejní sezónu největší tuzemský hráč Slevomat. „Oproti loňskému roku očekáváme dvojnásobný prodej voucherů. V loňském předvánočním období jsme prodali zhruba 400 tisíc voucherů, letos odhadujeme, že prodáme více než 800 tisíc,“ uvedla marketingová manažerka Slevomatu Jana Zahradníčková.

O něco střízlivější je server Zapakatel, který hlásí za čtyři týdny vánoční kampaně meziroční růst objednávek o 40 procent a tržeb téměř o 30 procent. „Vyplácí se nám sázka na sortiment hraček, pobytů vhodných jako dárek a sortiment módy,“ říká obchodní manažer projektu Zapakatel Tomáš Carba.

Jak ukázal průzkum společnosti Deloitte, Češi ve srovnání se zbytkem Evropy citlivěji reagují na ceny. I při výběru dárků pod stromeček rádi ušetří a letos to platí dvojnásob. Před samotným nákupem vánočních dárků více vyhledávají informace a porovnávají zboží, zejména na internetu. Zatímco loni plánovalo pořídit dárky ve slevě 13 procent tuzemských spotřebitelů, letos už je jich podle Deloitte 28 procent.

Rostoucí sílu internetu potvrzují statistiky Asociace pro elektronickou komerci (APEK). Podle ní loni v předvánočním období nakoupili zákazníci v internetových obchodech dárky za zhruba 14 miliard korun, letos APEK očekává nárůst až na 16 miliard.

Od e-shopů ke slevovým portálům

Změnou je přesun zákazníků na slevové servery. „Lidé hledají způsoby, jak ušetřit a nezatížit rodinný rozpočet. Tržby největších slevových portálů proto stále rostou,“ potvrzuje Michal Hardyn ze slevového srovnávače TopSleva. V předvánočních měsících se podle něj tržby ve slevovém segmentu pohybují kolem 300 až 400 milionů korun měsíčně. „Lidé stále víc přijímají slevové portály do svého portfolia standardních nákupních kanálů,“ dodává Bátrla.

Internetový obchod Kasa zatím odmítá, že by mu slevové portály braly zákazníky.“Nabízejí ve většině případů služby, proto si nemyslíme, že by nás mohly ohrozit,“ tvrdí mluvčí Kasy Jitka Součková. Přesto už firma začala reagovat. „Letos na podzim jsme zavedli novou službu Daruj bez obav, která umožní zákazníkům vrátit nevhodné vánoční dárky zakoupené na Kasa.cz, a to až do 13.ledna. To je výhoda, kterou jim slevové portály nenabídnou,“ zdůrazňuje Součková.

Slevové servery se shodují v tom, že jim od podzimu obchodníci ve velkém nabízejí věci, kterých mají plné sklady a po Novém roce už se jich nebudou moci zbavit. V kategorii zboží jde nejčastěji o hračky, bižuterii, módu, elektroniku, ale i fotoprodukty či prací prostředky.

Jak Češi nakupují na internetu? Čtěte více: