Slovenské potraviny dostanou na domácích pultech více prostoru | E15.cz

Slovenské potraviny dostanou na domácích pultech více prostoru

ilustrační foto
ilustrační foto
• 
ZDROJ: Profimedia.cz

Dáša Hyklová, Euro

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Slovenská vláda chce více domácích potravin na pultech obchodů. V průběhu čtyř až šesti let má podíl vzrůst až na 80 procent. Umožnit to má zákon o nepřiměřených podmínkách v obchodních vztazích, kterým se nyní zabývají poslanci Národní rady.

Příslušné poslanecké výbory dostaly lhůtu na posouzení nového zákona do 16. října. Vláda jej schválila koncem srpna, s jeho účinností počítá od ledna 2013. Obdobný zákon zavedla ještě první vláda Roberta Fica, kabinet Ivety Radičové jej však zrušil.

„Jednou z mnoha skutečností z uplatňování nekalých praktik ve vztahu k tuzemským dodavatelům potravin do obchodí sítě na Slovensku je pokles podílu potravin slovenských dodavatelů ve prospěch dovážených potravin,“ uvádí se v důvodové zprávě zákona.

Podobný návrh se však nelíbí nadnárodním obchodním řetězcům působícím na Slovensku. Argumentují, že zákon může zkomplikovat volný pohyb zboží, zvýšit transakční náklady, čím se sníží efektivita prodeje a následně se zvýší i ceny. Zástupci významných řetězců také upozorňují, že slovenští dodavatelé prý ještě nejsou kapacitně připraveni dodávat na trh zboží v požadovaném množství a kvalitě.

S podobnou argumentací však Ministerstvo půdohospodářství a rozvoje venkova SR nesouhlasí. Šéf resortu Ľubomír Jahnátek dodává, že právě příchod obchodních řetězců se stal hlavní likvidační silou slovenského potravinářství. „Mým osobním posláním a krédem je však katastrofální propad trhu se slovenskými potravinami obrátit a nastavit procesy a systém zemědělství tak, abychom dosáhli alespoň 80procentní kvótu prodeje produktů ze Slovenska,“ uvedl ministr po nedávném jednání se zástupci společnosti REWE Group provozující na Slovensku prodejny Billa.

Také předseda Slovenské zemědělské a potravinářské komory (SPPK) Milan Semančík označuje nízký prodej domácích potravin na Slovensku doslova za „alarmující“. Domnívá se, že Slovensko doplácí na „velice nízký spotřebitelský patriotismus svých občanů, k němuž je však nikdo doposud výrazněji nevybízel“. Právě z těchto důvodů SPPK odstartovala kampaň pod názvem „Kupuj slovenské potraviny“. Apeluje v ní na Slováky, aby při výběru do nákupního košíku postupovali „moudře a odpovědně“. Volbou slovenských potravin získají nejen čerstvé a kvalitní zboží, ale také podpoří svůj region a rozvoj slovenského venkova.

Úroda je nižší, katastrofa se však nekoná

Bývalý zemědělský ministr Zsolt Simon považuje zákon o nepřiměřených podmínkách v obchodních vztazích za kontraproduktivní a obává se, že když začne platit, obchodní řetězce budou uzavírat své kontrakty mimo Slovensko. Ficův kabinet však argumentuje, že i další členové Evropské unie disponují legislativou zaměřenou na zamezení nekalých obchodních praktik. Ze starších členů EU je to například Itálie a Francie a mezi novými jsou to Česká republika, Maďarsko, Rumunsko a Polsko. Další země jako Velká Británie, Španělsko a Belgie volily cestu etických kodexů.

Potravinářská komora ČR rozumí důvodům, které vedou slovenskou vládu k přijetí opatření, jehož cílem je chránit vlastní trh. Český zákon o významné tržní síle není podle prezidenta komory Miroslava Tomana dokonalý, ale funguje. „Samozřejmě, že bychom přivítali, aby na pultech obchodních řetězců nedocházelo k upřednostňování zahraničních výrobků před českými,“ dodává. Podle něj by komora přivítala i větší zastoupení domácích výrobků v řetězcích. „Tím pádem by také došlo k posílení postavení českých výrobců na trhu i k jejich většímu uplatnění,“ domnívá se Toman.

Autor: Dáša Hyklová, Euro

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah