U Hluboké vyroste největší rekreační přístav

Lodě v podzámčí. Jihočeská Vltava se má brzy stát rušnou vodní cestou. Nový přístav pod zámkem Hluboká lodím a posádkám poskytne zázemí

Lodě v podzámčí. Jihočeská Vltava se má brzy stát rušnou vodní cestou. Nový přístav pod zámkem Hluboká lodím a posádkám poskytne zázemí Zdroj: Vizualizace RVC

Jihočeské městečko Hluboká nad Vltavou se díky řece bude moci pyšnit jedním tuzemským primátem. Ředitelství vodních cest (ŘVC) tady letos v červnu zahájí stavbu největšího přístavu pro rekreační lodě. Kapacita hlubocké maríny bude 73 turistických lodí plus jedno stání pro větší parníky. U vjezdu do přístavu vznikne i zastávka pro veřejnou lodní dopravu. Stavba si vyžádá zhruba 170 milionů korun, dokončena má být na jaře roku 2014.

Hlubocké kotviště bude součástí téměř sto kilometrů dlouhé cesty z Českých Budějovic k přehradě Orlík, jejíž splavnění si vyžádá 1,6 miliardy. Hotovo by mělo být za dva a půl roku. „Po dokončení vltavské vodní cesty počítáme s tím, že řeku ročně využije přes 200 tisíc lidí. Pro jihočeský region to bude z hlediska turistiky obrovský impulz,“ řekl deníku E15 šéf ŘVC Jan Skalický. Své odhady odvozuje od nepoměrně menšího Baťova kanálu na Moravě, který ročně přiláká na 60 tisíc turistů.

Pro letošek figuruje v harmonogramu prací vedle přístavu i dokončení plavební komory v Hluboké. Díky tomu se lodím otevře cesta z Českých Budějovic až na Hněvkovickou přehradu. U jejích břehů leží starobylá vorařská obec Purkarec, kde má vzniknout menší přístaviště. V jižních Čechách přitom kolují pověsti, že dosud málo známá Hněvkovická nádrž se má stát cílem hromadného přesunu jachet z Lipna.

„Řada lidí vůbec neví, že Hněvkovická přehrada existuje, protože nebylo možné se na ni dostat ani po vodě, ani po souši. Jsem si jist, že během několika let to bude vyhledávaný rekreační areál,“ říká starosta Hluboké Tomáš Jirsa. Ten splavnění Vltavy vítá, podél řeky prý už dnes vznikají desítky nových podnikatelských aktivit. „Je to celý nový průmysl. Podívejte se do Holandska nebo do Francie, kde z vodních cest a dopravy na nich žijí celé regiony,“ tvrdí starosta.

„Záleží ovšem, zda bude projekt nastaven tak, aby došlo k prodloužení sezony, rozložení turistů do celé sezony, či zda budou na přístavy navázány balíčky s dalšími turistickými produkty, aby se prodloužila délka pobytu turistů v regionu,“ doplňuje Alice Dvořáková z agentury CzechTourism.

Zhruba polovinu nákladů na splavnění Vltavy má hradit EU. Ta teď zkoumá, zda je na české straně vše v pořádku. Nakonec se tak může stát, že celou investici bude muset pokrýt český státní rozpočet.