Americká značka Bud má volnou cestu do EU

Pivo Budějovický Budvar, ilustrační foto

Pivo Budějovický Budvar, ilustrační foto Zdroj: Profimedia.cz

Budějovický Budvar neuspěl u Tribunálu Evropské unie se svou snahou zabránit americkému konkurentovi, pivovaru Anheuser-Busch, vstoupit se značkou Bud na evropský trh. Ten tak má otevřenou cestu k zápisu značky Bud jako takzvané komunitní ochranné známky vztahující se na celou Evropskou unii.

„Předpokládám, že po úspěšném zápisu Bud jako komunitární ochranné známky zahájí americká firma jeho mohutný prodej pod tímto označením v celé EU,“ nastínil pravděpodobný vývoj Strategii právník a vysokoškolský pedagog Filip Winter, který se na reklamní právo specializuje.

A Anheuser-Busch narazí zřejmě jen na malý odpor. Českobudějovičtí pivovarníci sice již před lety značku Bud zaregistrovali v několika evropských zemích včetně Slovenska, Itálie, Francie, Rakouska a Portugalska, ale protože ji prakticky nepoužívali, měla jejich argumentace u Tribunálu mizivý účinek.

„Nemyslím si osobně, že by nějaký zákazník byl oklamán v tom, co je z Ameriky a co je z Budějovic – jednak americký Bud všichni znají a budou z reklamy dobře znát, a jednak se obávám, že Budějovický Budvar nemůže vůbec být americkému výrobci a jeho marketingu reálným obchodním konkurentem,“ soudí Winter.

Budějovický Budvar v reakci na rozhodnutí Tribunálu oznámil, že jeho obchodní aktivity v zemích EU tím nejsou nijak narušeny a jeho konkurent nezískal ani „žádné nové možnosti k expanzi“. Na otázky Strategie týkající se obsahu dokumentů předložených Tribunálu a dalších záměrů Budvaru se značkou Bud pivovar nechtěl odpovídat s odůvodněním, že rozhodnutí ještě není konečné.

Faktem je, že proti rozhodnutí Tribunálu lze ve lhůtě dvou měsíců od jeho oznámení (tedy od 22. ledna 2013) podat k Soudnímu dvoru kasační opravný prostředek omezující se jen na právní otázky.

Faktury nestačily

Spor – jeden z mnoha, jež obě pivovarnické firmy vedou – začal už v 90. letech. V letech 1996 až 2000 totiž požádal americký pivovar Anheuser Busch evropský Úřad pro harmonizaci na vnitřním trhu (OHIM) o zápis obrazového a slovního označení Bud jako ochranné známky EU pro určité druhy výrobků, včetně piv.

Budĕjovický Budvar podal proti zápisu námitky a na podporu svých námitek argumentoval existencí označení „bud“, jak je chráněno ve Francii, Itálii a Portugalsku na základě Lisabonské dohody, a v Rakousku na základě dvoustranných smluv uzavřených mezi Rakouskem a bývalou Československou socialistickou republikou.

OHIM ale námitky Budvaru v plném rozsahu zamítl s tím, že důkazy o užívání označení původu „bud“ v Rakousku, ve Francii, v Itálii a v Portugalsku, které český podnik poskytl, nejsou dostatečné.

Budĕjovický Budvar tedy podal žalobu k Tribunálu, který v prvním rozsudku rozhodnutí OHIM zamítající námitky českého pivovaru zrušil. Anheuser Busch ale podal proti rozsudku Tribunálu kasační opravný prostředek k evropskému Soudnímu dvoru, který jej částečně zrušil a vrátil Tribunálu zpět.

Ten nyní pro přezkoumání důkazů předložených Budvarem (šlo především o faktury) rozhodl, že užívání označení „bud“ ve Francii a v Rakousku není významné a tuto ochrannou známku tedy lze (jako komunitní) zapsat.