Diakritika slovenského předsednictví

Slovenské předsednictví EU 2016 doprovází kampaň, která chce ukázat, že Slovensko je moderní a dynamicky se rozvíjející země

Slovenské předsednictví EU 2016 doprovází kampaň, která chce ukázat, že Slovensko je moderní a dynamicky se rozvíjející země Zdroj: Repro Strategie

Bratislava se rozhodla v rámci svého půlročního předsednictví Evropské unii vsadit na tradici a kulturu a zároveň ukázat, že Slovensko je moderní a dynamicky se rozvíjející země.

Rada EU nebo také Rada ministrů je jednou z klíčových institucí Evropské unie. Má za úkol tlumočit názory členských států, schvalovat právní předpisy a koordinovat politiky EU. Jejími členy jsou ministři všech zemí podle politiky, která je zrovna projednávána. Rada EU nemá stálého předsedu, v jejím čele se pravidelně střídají členské země. Během tohoto šestiměsíčního období předsednictví řídí všechna zasedání, která se odehrávají na úrovní Rady. Od 1. července letošního roku byla tato úloha poprvé v historii svěřena Slovensku.

Kromě šance nastolovat jednací agendu a promlouvat do politik EU získává země díky předsednictví příležitost prezentovat sama sebe. Základní struktura vizuálního stylu předsednictví, kterou tvoří značka v podobě jeho internetové domény, oficiální dvoupísmenný kód země, barevnost převzatá ze státní vlajky a písmo od národního autora jsou sice dopředu dány a musejí být respektovány, i tak tu ale zůstává poměrně velký prostor pro kreativitu.

Kámen úrazu?

Hlavním prvkem vizuální identity každého předsednictví je jeho logo. Slovensko to své představilo veřejnosti už 22. února. Jeho autorem je mladý slovenský výtvarník a designér Jakub Dušička, jehož návrh pracující se slovenskými diakritickými znaménky a využívající barvy trikolory zvítězil ve veřejné soutěži, kde porazil více než dvě stě odborníků i laiků.

Slovenské předsednictví EU 2016 doprovází kampaň, která chce ukázat, že Slovensko je moderní a dynamicky se rozvíjející zeměSlovenské předsednictví EU 2016 doprovází kampaň, která chce ukázat, že Slovensko je moderní a dynamicky se rozvíjející země | Repro Strategie

Logo doprovází 80stránkový manuál, který přesně definuje pravidla jeho používání – ať už na hlavičkovém papíru, vizitkách, propagačních materiálech, nebo na fotostěnách, press stěnách a fasádách budov.

„Logo má myšlenku, je moderní, čisté a jednoduché,“ říká na jeho adresu předseda Institutu politického marketingu Karel Komínek a dodává, že nejlépe vynikne v konkrétních aplikacích, zejména pak na tiskovinách a vzorovaných motivech na reklamních materiálech.

Logo slovenského předsednictví upoutá na první pohled tím, že má celkem devět variací, z čehož šest se usmívá. Podle některých odborníků v tom však může být kámen úrazu. „Občané mají tendence na takto pojatá loga, tedy bez výrazného grafického symbolu a složená pouze ze znaků, reagovat zdrženlivě až kriticky, protože v očích laiků designér odvedl ,málo‘ práce,“ upozorňuje Komínek.

Jsou nicméně případy, kdy se podobné počáteční obavy nepotvrdily. „Pro srovnání můžeme uvést logo Ostravy, které tvoří pouze nápis a tři vykřičníky, což občané rovněž kritizovali. Čas ale ukázal, že je to perfektně funkční systém,“ dodal.

Slovenské předsednictví EU 2016 doprovází kampaň, která chce ukázat, že Slovensko je moderní a dynamicky se rozvíjející zeměSlovenské předsednictví EU 2016 doprovází kampaň, která chce ukázat, že Slovensko je moderní a dynamicky se rozvíjející země | Repro Strategie

Hrátky s logem

Klíčovým komunikačním kanálem slovenského předsednictví jsou jeho oficiální webové stránky eu2016.sk, za nimiž stojí mladá kreativní společnost Truben studio. Ta se snažila, aby web působil v první řadě moderně a snadno se na něm hledaly potřebné informace. K jeho nejčastějším návštěvníkům totiž kromě zástupců médií, politiků, pracovníků státní správy a mezinárodních expertů patří také širší veřejnost.

„Stránka je kompaktní a grafika nevtíravá. Nepřebíjí samotný obsah. Její síla spočívá v detailech. Speciálně pro její potřeby jsme vytvořili více než 30 ikon, které charakterizují jednotlivá témata,“ vysvětluje art director Pavel Truben. Komunikovat seriózní obsah, který se s předsednickou rolí v Radě EU neoddělitelně pojí, může být na jedné straně limitující, na druhé straně to lze pojmout jako výzvu. Tento postoj zvolilo i Truben studio. Na webu se proto „pro odlehčení tématu“ nachází například herní aplikace „Pohraj si s logem“, která spojuje identitu slovenského předsednictví se zajímavými fakty o zemi.

Web slovenského předsednictví je dostupný ve čtyřech jazykových mutacích, tj. slovenštině, angličtině, francouzštině a němčině, a vychází z grafického manuálu předsednictví. Používá písmo Deva Ideal, které navrhl slovenský designér Ján Filípek.

Slovenské předsednictví EU 2016 doprovází kampaň, která chce ukázat, že Slovensko je moderní a dynamicky se rozvíjející zeměSlovenské předsednictví EU 2016 doprovází kampaň, která chce ukázat, že Slovensko je moderní a dynamicky se rozvíjející země | Repro Strategie

Fujara a Martikán

Internetové stránky doplňují další komunikační kanály v čele s facebookovým profilem „Slovenské predsedníctvo v Rade EÚ“ ve slovenštině, twitterovými účty v angličtině a slovenštině @eu2016sk a @skpres2016 a elektronický Newsletter SK Pres.

Součástí komunikační kampaně slovenského předsednictví v Radě ministrů jsou rovněž krátká videa a propagační spoty, které prezentují slovenské vynálezy, tradice a průmysl (zejména automobilový). Jsou vyrobeny v kombinaci hrané a grafické sekvence a objevují se v nich symboly jako padák, pero, fujara či automobily.

Ve videogalerii na webových stránkách či sociálních sítích jsou k nalezení videoposelství vybraných známých osobností z kulturního, společenského a sportovního života, které mají slovenské předsednictví zajímavým způsobem přiblížit široké veřejnosti. Najdeme mezi nimi například olympijskou medailistku Danku Bartekovou, dvojnásobného olympijského vítěze Michala Martikána, tenistku Dominiku Cibulkovou, herečku Dianu Mórovou, zpěváka Jána Kurice nebo generálního ředitele Slovenského národního divadla Mariána Chudovského.

Proevropská třináctka
Slovenské předsednictví podpoří třináct sponzorů. Hlavními jsou Microsoft, Peugot a Citroën, dalšími pak Orange, Eset, Ardaco, Slovnaft, Kofola, Zlatá studňa, Mrva & Stanko, Smart Logistics, Slovenské združenie výrobcov piva a sladu a Demänovka.
Na propagaci a grafickou výzdobu předsednických aktivit bude využito více než 200 roll-up bannerů, dvě pop-up stěny a 80 orientačních tabulí.
Zahraniční delegace bude převážet 40 sponzorských minivanů od společností Citroën Slovakia a Peugeot Slovakia.

Vůně borovic a hlaholika

Slovensko stejně jako každá předsednická země v minulosti připravilo kolekci dárků a propagačních předmětů, které bude rozdávat svým hostům. „Slovensko chceme ukázat v nejlepším světle, a proto se budeme před zahraničními delegacemi prezentovat i praktickými prezentačními předměty od slovenských tvůrců,“ informovalo ministerstvo zahraničních věcí a evropských záležitostí.

Zahraniční hosté se tak mohou těšit například na licenci bezpečnostního softwaru slovenské společnosti Eset, která patří ke špičce v oblasti antivirové ochrany, CD s nahrávkami slovenských operních hvězd v čele se sopranistkou Adrianou Kučerovou nebo na památnou dvoueurovou minci, kterou vyrazila Mincovňa Kremnica se sedmisetletou tradicí. Dalším prezentačně-propagačním materiálem určeným primárně pro zahraniční delegace bude pamětní známka z dílny grafického designéra Petera Biĺaka. Známka, v jejíž vizuální kompozici vyniká přírodní symbol Slovenska – hory –, bude dodávána v balení s vůní slovenských borovicových lesů.

V tašce s propagačními předměty najdou VIP hosté i kravatu a šátek, kterou navrhli designéři Juraj Kotoč a Nataša Bauzová. Při práci na doplňcích využívali symboliku lípy a hlaholiky.

„Majestátná lípa na kravatě představuje nezlomnost a vzájemnost, tedy charakterové rysy považované za typické pro Slováky, a hlaholské písmeno ,S‘ ve vzoru kravat a šátků, které evokuje Slovensko,“ píše se v doprovodných materiálech předsednictví.

Slovensko využije příležitosti a odprezentuje i své tradiční gastronomické výrobky: bratislavské rožky, žitavskou papriku, tokajské víno a bošáckou slivovici.

Slovenské předsednictví EU 2016 doprovází kampaň, která chce ukázat, že Slovensko je moderní a dynamicky se rozvíjející zeměSlovenské předsednictví EU 2016 doprovází kampaň, která chce ukázat, že Slovensko je moderní a dynamicky se rozvíjející země | Repro Strategie

Element inovace

Součástí kulturní prezentace slovenského předsednictví budou hudební, taneční, divadelní, výstavní, filmové a designérské akce, které proběhnou nejen v Bratislavě, ale i v dalších evropských městech.

Vlajkovou loď vizuální prezentace předsednictví pak představuje výzdoba budovy Rady Justus Lipsius v srdci unijních institucí – Bruselu. Ve veřejné soutěži zvítězil projekt Štyri elementy inovácie Slovenské asociace interiérových designérů (SAID), který prezentuje unikátní technologie a vynálezy slovenských výrobců. Jeho úkolem je představit Slovensko jako moderní, dynamickou a inovativní zemi.

Vzpomínka na rok 2009: Entropa a pád české vlády
Na české předsednictví v Radě EU, které proběhlo v první polovině roku 2009, se jen tak nezapomene. Upoutalo pozornost hned několikrát. Poprvé se mu to povedlo ještě před slavnostní vernisáží, která v budově Rady EU v Bruselu odhalila kontroverzní plastiku umělce Davida Černého s názvem Entropa. Instalace některé pobavila, jiné pobouřila, například Bulhary. Další „zásah“ se českému předsednictví podařil v momentě, kdy byla na konci března vládě premiéra Mirka Topolánka v parlamentu vyslovena nedůvěra. Krok vzbudil pochybnosti, zda je Česko za takovýchto podmínek schopno vést EU.
Ať tak či onak, Česká republika se na šestiměsíční předsednictví svědomitě připravovala. Nejviditelnějším prvkem její vizuální prezentace bylo logo, za kterým stál grafik z Litomyšle Tomáš Pakosta. Jeho návrh zvítězil ve veřejné soutěži, kde porazil 400 konkurentů. Logo v sobě odrazilo jak motto českého předsednictví „Evropa bez bariér“, tak motto EU „Jednota v rozmanitosti“. Obě myšlenky reprezentovala barevná pestrost loga.

Česko předsedalo Evropské unii v roce 2009.Česko předsedalo Evropské unii v roce 2009. | archiv

„Je to hra s barvami, kódy jednotlivých států rozložené na mapě EU a posléze smíchané v rovnoprávné mozaice,“ vysvětloval tehdy Pakosta, který dále pracoval se základním písmem Politic a doplňkovým písmem Vida. Obě písma pocházejí z rodiny fontů předního českého typografa Františka Štorma. Logo českého předsednictví a následný grafický manuál vyšel zhruba na tři sta tisíc korun. Padesát tisíc získal Pakosta jako odměnu za svůj návrh, 250 tisíc korun pak stál samotný manuál.
České předsednictví se prezentovalo také na dárkových a prezentačních předmětech, které byly vybírány s ohledem na jejich praktičnost a možnost aplikovat na ně plnobarevné logo. Šlo o propisky, sešitky, poznámkové bločky, šňůrky na krk pro klíče nebo mobilní telefon. Speciální skupinu tvořily kravaty a šátky, které byly navrženy českými návrhářkami Alicí Klouzkovou a Janou Jetelovou. Na zrodu kravat a šátků se podílelo rovněž studio Liběny Rochové.
U příležitosti českého předsednictví byla také vydána pamětní mince. Jednalo se o stříbrnou dvousetkorunu, kterou vyrazila Česká mincovna v Jablonci nad Nisou. Ke každé minci byla přikládána katalogová karta pohlednicového formátu, která byla zhotovená na polokartonu žluté barvy s modrým potiskem.
Mezi předměty nechyběla ani poštovní známka českého předsednictví, jejíž grafický návrh vytvořil autor loga Pakosta ve spolupráci s odborníky na grafický design, včetně specialistů na filatelistické známky. Známka se čtvercovým kuponem obsahovala oficiální logo českého předsednictví a mapu s kódy členských zemí EU. (lbe)

Česko předsedalo Evropské unii v roce 2009.Česko předsedalo Evropské unii v roce 2009. | archiv