Filip Červinka: Trh se zamiloval do digitálu

Filip Červinka, CEO Ferratt International: Dnes není neobvyklé, že večerní objednávku tiskovin chce mít klient dopoledne ve skladu.

Filip Červinka, CEO Ferratt International: Dnes není neobvyklé, že večerní objednávku tiskovin chce mít klient dopoledne ve skladu. Zdroj: archiv Ferratt

Hlavním trendem je podle CEO společnosti Ferratt International Czech Filipa Červinky digitální tisk. Jak z důvodu produktivity tiskových technologií, tak z hlediska kvality.

Jaké vidíte trendy v české polygrafii?

Trend v oblasti velkoformátového tisku jde cestou jednoznačného směřování k digitálnímu tisku. Produktivita tiskových technologií prudce stoupá, stejně jako kvalita tisku, což plně pokrývá požadavky zadavatelů, které byly dosud schopny uspokojovat výhradně konvenční technologie. Když se k tomu přidá ještě rychlost dodání produktu a konkurenční ceny, není už pro většinu zákazníků pomalu co řešit. Navíc pestrá povaha a různorodost zakázek digitálu také svědčí.

Čtěte také: Ring volný pro digitální tiskové technologie


Polygrafické firmy pravidelně doplňují technické vybavení a kupují nové stroje. Jsou klienti ochotni vrhat se do novinek a využívat je?

Úspěšní jsme především díky třem faktorům - rychlosti dodání, vysoké kvalitě a moderním tiskovým řešením. Kvalitu nám umožňují unikátní instalace, které jinde v regionu CEE nenajdete. Třeba stroj Inca Onset S20, díky kterému máme velkou konkurenční výhodu. V zásadě však zákazníka nezajímá tisková technologie, ale produkt a rychlost dodávky i při vysokých objemech. Abychom plně vytěžili strojové možnosti, je třeba úzké součinnosti s dodavatelem konkrétního řešení, a to se nám daří.

Mají polygrafické firmy s klienty celoroční smlouvy, nebo se zakázky řeší separátně výběrovým řízením na danou zakázku?

Funguje obojí, dlouhodobé smlouvy si však víceméně musíte zasloužit spolehlivou dodavatelskou historií. Výběrová řízení, jako hit doby, jsou mezi zadavateli oblíbená, byť se někdy řítí nesmyslně za každým „halířem“ na úkor specializace či jiné přidané hodnoty.

Konkurence na českém trhu je velká. Ale obzvlášť v polygrafii nelze jen hovořit o konkurenci v rámci země. Některé zakázky lze realizovat třeba v Asii. Je pro české firmy konkurencí firma z vedlejší ulice, nebo právě ta asijská?

„Rychlé“ zakázky zůstávají doma. Naším krédem je, aby žádná zakázka nebyla „v baráku“ více než 48 hodin. Konkurence nespí. Nejde jen o tisk, ale i o pružnou logistiku, online doplňkové služby a komfortní 24/7/365 servis. U permanentní produkce velkých objemů a nestandardních materiálů v rámci nadnárodních kontinentálních řetězců se již setkáváme i s čínskými dodavateli.

Jaká úskalí byznysu sám vidíte: fluktuace lidí v oboru, málo zkušených a vyučených lidí…?

S digitálem si spíše než tiskař dnes tyká operátor, který nutně nemusí být plně in v polygrafii jako „ofseťák“. U digitálních strojů jde hlavně o integraci kontrolních mechanismů, které musí operátor detailně znát a vyhodnocovat tak, aby byla zakázka zpracována kvalitně a bez chyb.

Jaký typ klientů u vás objednává nejčastěji?

Reklamní a marketingové agentury v případě velkých zadavatelů a přímých zákazníků, kteří kreativu řeší separátně nebo využívají vlastních zdrojů. Pravidla rychlosti, kvality a financí dnes směrují objednávky čím dál častěji digitálu, který je operativnější, byť skutečně vysoké náklady a volnější termíny stále svědčí ofsetovému tisku. Realitou je sice velká diverzifikace zakázek, ovšem není úplně neobvyklé, že večerní objednávku následuje dopolední dodávka.