Hobby e-shop je pohodlný, krám má své kouzlo

Ilustrační foto

Ilustrační foto

Stále více lidí nakupuje po internetu, zvětšují se i objemy nákupů. I přes nepříliš optimistické výhledy ekonomiky e-shopů přibývá, vzrůstá aktivita cenových vyhledávačů a situace se tříbí na poli slevových serverů. Zájem o e-commerce roste ze strany koncových zákazníků i firem. Článek dává nahlédnout do zákulisí známé „hobby“ firmy, která provozuje jak úspěšný online prodej, tak kamenné obchody u nás i na Slovensku.

Asociace pro elektronickou komerci počátkem března uvedla, že v Česku funguje zhruba 21 tisíc internetových obchodů a každý měsíc se trh rozšiřuje o šest či osm set dalších. Mnohé samozřejmě po čase zanikají. K nárůstu počtu e-shopů, jen zdánlivě paradoxně, přispěla minulá krize, v níž pochopitelně ještě zesílil důraz na nízké ceny, které jsou pro e-shopy stále nejpádnějším marketingovým nástrojem. Lidé na internetu začali nakupovat častěji a mnozí se online prodejem pokoušeli živit.

Březnové odhady útraty Čechů v internetových obchodech hovořily o meziročním vzrůstu o čtyři miliardy korun na rekordních 37 miliard. Pro srovnání: ve Velké Británii funguje asi 30 tisíc e-shopů. Ve srovnání s velikostí britské populace je tak Česko e-shopovou velmocí. Necelá pětina českých e-shopů je zaměřena na oblečení a módu.
Největší loňský obrat – 6,8 miliardy korun – vykázal e-shop s elektronikou Alza.cz, následuje ho nákupní galerie Mall.cz se čtyřmi miliardami a e-shop Kasa.cz, který měl za loňský rok obrat 2,5 miliardy korun.

Muži nakupují na internetu více než ženy (ženy na mateřské dovolené se ale online nákupům věnují mnohem více než ženy pracující). Průměrná cena objednávky je kolem 1800 korun a nejužívanější formou platby zůstává „dobírka“ (snad kvůli zakořeněné slabé důvěře vůči elektronické platbě?), což prý z Česka činí v Evropě výjimku. Necelé tři čtvrtiny lidí nakupujících online tvrdí, že tak činí kvůli úspoře času, 64 procent online zákazníků si pochvaluje, že může snadno porovnávat ceny, a necelých 60 procent oceňuje především větší výběr zboží.

Zatímco některým provozovatelům e-shopů jsou cenové porovnávače trnem v oku (tvrdí, že jejich jediným účelem je generovat e-shopy s nejnižší cenou daného zboží a přispívají k tomu, aby zákazník ignoroval další přidané hodnoty a kvality obchodů, jejichž ceny jsou o něco vyšší), zákazníci v diskusích porovnávače (např. Heureka.cz, HledejCeny. cz) vesměs hájí. Oceňují na nich nejen snadnou orientaci v cenách, ale také v dostupnosti poptávaného zboží (třeba i kvůli možnosti osobního odběru, pokud je adresa e-shopu poblíž jejich bydliště).

Vyhledávače klamů

Bohužel však v některých případech nejsou oba nejpodstatnější údaje – jak cena zboží, tak jeho dostupnost – uvedeny pravdivě, nebo jsou záměrně zkresleny: obchodník například zláká kupce na mimořádně nízkou cenu telefonu, z něhož však vyjmul paměťovou kartu, kterou prodává zvlášť… Dlužno ale říci, že ne zcela férové informace mají původ spíše v samotných e-shopech než u vyhledávače cen. To však jejich provozovatele nezbavuje spoluodpovědnosti na klamu páchaném na zákazníkovi. Měli by tedy být vůči podobným „tahům“ ostražití, podobně jako musí být slevový server ostražitý před „naceňováním“ služeb či zboží, které pak chce klient jeho prostřednictvím hromadně uplatnit, avšak s pouhým klamem slevy. Odborníci na e-commerce očekávají, že internetových obchodů bude dál přibývat, rovněž i příštím roce. Přežití e-shopu na trhu už nezajistí jen lpění na co nejnižší ceně, ale jako rozhodující se ukáže nabídka přidané hodnoty a komplexní péče o zákazníka. Jedna z obecných, ale zásadních rad pro budoucí provozovatele e-shopu říká, že je třeba zboží a služby nabízet tam, kde už zákazníci jsou: na Facebooku, aukčních portálech nebo právě v prostoru vyhledávačů cen a slevových serverů.

Spotřebitelská podoba hobby

Vývoj moderních technologií a možnosti sociálních sítí výrazně ovlivňují také tvář marketingu a e-commerce (bleskové výprodeje, online 3D nabídka zboží). Skoro bychom přitom zapomněli, že samotný fenomén online prodeje dávno ovlivnil prodej v kamenných obchodech. Mnohé neustály konkurenci internetu a cinkot zvonku nade dveřmi samy zaměnily za kliknutí myši vedle příslušné značky či loga. Jiní obchodníci stále udržují obě formy prodeje: někdo více či méně úspěšně, jiný s obtížemi. Určitou výlučnost mají například obchody pro vyznavače specifických koníčků. Příkladem hobby obchodu, v jehož prodejnách stále zní „zvonek nade dveřmi“, a který zároveň provozuje čilý online prodej, je firma Pecka-modelář resp. peckamodel. cz. Firmu založil v roce 1990 Jan Pecka, který pracoval jako vedoucí v DTM (Dům techniky mládeže) na pražské Národní třídě, v tehdejší české modelářské Mekce. E-shop prodejna spustila v roce 1997.

„Začátek byl spíše informativní, než aby se jednalo o nějaké velké prodeje,“ říká Alan Tretera, současný šéf největšího modelářského obchodu u nás. „Dnes je všechno jinak – denní aktualizace skladu, do 24 hodin vyřízená objednávka, sledování balíku a tak dál.“ Kamenné prodejny si často stýskají, že potenciální zákazník přijde obyčejně zboží jen okouknout, a pak si je koupí jinde na internetu levněji. Mohli bychom se domnívat, že u hobby prodejen by to přece jen mohlo být jiné – modelář třeba nejprve přijde s podobnou taktikou, jen si prohlédnout zboží… Ale pak ho přemůže „koníčkářská“ nedočkavost a letadlo, auto, motor nebo stavebnici, které právě otáčel v ruce, si rovnou odnese.

Alan Tretera však kupodivu říká, že zákaznická strategie je i tady podobná: „Bohužel to je naprosto stejná praxe. Zákazník si od nás odnese informace a rady, a pak se snaží sehnat na webu zboží co nejlevněji, a to nejlépe z Asie. Ano, levnější zpravidla sežene, ale pak zjistí, že nejde o originál, a perličkou je, když se pak u nás snaží tyhle nápodoby reklamovat.“ Online prodej přes peckamodel.cz podle Alana Tretery zaznamenává neustálý nárůst, i tak je však pořád výrazně vyšší prodej přes pult. „Doba je taková, že každý chce hned jezdit nebo létat. Náročnější stavebnice se téměř neprodávají. Modelářský koníček se dost proměnil a dnes má spíš spotřebitelskou podobu.“ Šéf firmy s pěti prodejnami v Praze, jednou v Bratislavě a s e-shopy v obou zemích dodává, že na Slovensku je situace stejná.

Muži za pultem

E-shopů specializujících se na určitá hobby nebo zájmy u nás není málo. „Koníčkáři“ jsou také zvyklí nakupovat na zahraničních serverech (HobbyCity, eBay), což se i při započítání cla a poštovného při větším objemu nákupu vyplatí. Koníčky jsou navíc přirozeným sociálním stimulem; vyznavači stejného hobby měli vždy své party, v nichž se i bez sociálních sítí snadno domlouvali na kolektivním nákupu specifického zboží. Tlak konkurence tedy doléhá jak doma, tak zvenku. Jak jí čelit?
„V každém případě je konkurence veliká, ale zdaleka ne každý e-shop má zboží skladem, často ho objednává až na základě požadavku zákazníka,“ říká Tretera. E-shop firmy, která poskytuje kompletní sortiment zboží i servis vyznavačům populárního hobby samozřejmě figuruje na stránkách srovnávačů cen. Pecka-modelář také spolupracuje s agenturou, která se firmě stará o optimalizaci pro internetové vyhledávače (SEO). Na slevových serverech ji ovšem nenajdete: „Máme své vlastní akční nabídky, výprodeje a slevové akce,“ uzavírá Alan Tretera.