Pitevna Pavla Sobka: Slovensko je Rybník, kde Rytmus baští Tresku

Tatra banka vsadila v kampani pro mladé na hiphopera a celebritu Rytmuse. Ten se v rámci Rytmusovy finanční akademie snažil naučit mladé lidi podstatné věci, týkající se peněz. Například rozdíl mezi debetní a kreditní kartou byla do té doby pro mladé Slováky španělská vesnice. Rytmusova akademie vzdělávala a bavila mladé jim blízkým žargonem a pro Rytmuse typickou drzostí, až zhovadilostí. A jako vždy, když je kampaň pro mladé vyhrocená a je hodně vidět, začaly se ozývat odmítavé hlasy ze strany dospělé veřejnosti.
Nejinak tomu bylo například u kampaně Užij si první bankovní styk agentury Havas pro studentské konto G2 Komerční banky. Pro tyto kampaně je tedy vždy klíčové kvalitní mediální plánování a úzká spolupráce reklamní a mediální agentury. Ideální je zásah cílové skupiny v onlinu, zatímco ostatní média, jako Out of Home nebo televize, která mají větší přesah, kampani spíše škodí.
PR v místním rozhlasu
Příkladem kvalitní strategie a dobře zvládnuté kreativní části byla kampaň pro Komunální pojišťovnu. Pro malého hráče na pojišťovacím trhu bylo důležité dostat se do širšího povědomí lidí na vesnicích a v malých městech. Pokud by agentura zvolila klasický přístup, byla by mimo, jak rytmusovy zošľahané Pumy. Místo toho se ale chytře podívala do statistik a našla tam slovenskou obec s nejnižší nehodovostí. Celá kampaň začínala PR, které informovalo o obci Rybník, ve které se stalo nejméně nehod. Následoval event s novináři a předáváním čestného uznání starostovi obce, o kterém informovaly zpravodajské kanály.
Samotní občané obce se následně stali ambasadory značky a doporučovali ostatním pojištění u Komunální pojišťovny, a to ve velmi komunálním stylu a prostřednictvím adekvátních médií, například hlášením místního rozhlasu. I pro sektor bankovnictví a pojišťovnictví je skvělé, když je agentura schopna vytvořit vlastní originální koncept, namísto vypůjčování si, jak je tomu například u kopie kampaně Mac vs. PC, který jede Air Bank.
Mamička, nezabudni Tresku!
Treska patřila ke Slovensku podobně jako Kofola k České republice. A stejně jako kdysi Kofola u nás, řešil tento produkt na Slovensku problém, že si ho lidé přestali kupovat. Proto vznikla hravá, milá a zábavná kampaň agentury MUV Saatchi & Saatchi s Veľkým Treskom, který se rozhodl v národním zájmu bojovat proti nezdravé stravě. Hravá a zábavná forma s příjemným animovaným vizuálním stylem pobavila a poslala Tresku po letech zase zpátky na seznam položek, které by mamička, otecko ani hiphoper neměli zapomenout šoupnout do košíku.
Festival také ukázal, že Slovákům nejsou cizí digitální média a zajímavá řešení. Za zmínku stojí virální video s neexistujícím billboardem pro vysavač Miele nebo první online Facebook cover, kterým mohli lidé sledovat aktuál-ní dění v reklamní agentuře.
Nezbývá než organizátorům popřát hodné entuziasmu při vymýšlení kampaní i organizování festivalu v dalších letech. A pokud nevíte, co je dvakrát v pobočce, jednou v trezoru a ani jednou v peněžence, zeptejte se Rytmuse, nebo některého ze slovenských porotců, se kterými bylo fajn spolupracovat.