Pitevna Pavla Sobka: Slovensko je Rybník, kde Rytmus baští Tresku

Velký tresko zasahuje!

Velký tresko zasahuje!

Květnový festival reklamy Zlatý Klinec ukázal, že naše východní bratry reklama pořád baví. Slovensko sice nebylo loni úplně světové, jak hlásá slogan kampaně na pivo Zlatý bažant, rozhodně se ale objevilo několik zajímavých kousků, které stojí za pozornost.

Tatra banka vsadila v kampani pro mladé na hiphopera a celebritu Rytmuse. Ten se v rámci Rytmusovy finanční akademie snažil naučit mladé lidi podstatné věci, týkající se peněz. Například rozdíl mezi debetní a kreditní kartou byla do té doby pro mladé Slováky španělská vesnice. Rytmusova akademie vzdělávala a bavila mladé jim blízkým žargonem a pro Rytmuse typickou drzostí, až zhovadilostí. A jako vždy, když je kampaň pro mladé vyhrocená a je hodně vidět, začaly se ozývat odmítavé hlasy ze strany dospělé veřejnosti.

Nejinak tomu bylo například u kampaně Užij si první bankovní styk agentury Havas pro studentské konto G2 Komerční banky. Pro tyto kampaně je tedy vždy klíčové kvalitní mediální plánování a úzká spolupráce reklamní a mediální agentury. Ideální je zásah cílové skupiny v onlinu, zatímco ostatní média, jako Out of Home nebo televize, která mají větší přesah, kampani spíše škodí.

Rytmus jako by vsadil na model PohlreichRytmus jako by vsadil na model Pohlreich

PR v místním rozhlasu

Příkladem kvalitní strategie a dobře zvládnuté kreativní části byla kampaň pro Komunální pojišťovnu. Pro malého hráče na pojišťovacím trhu bylo důležité dostat se do širšího povědomí lidí na vesnicích a v malých městech. Pokud by agentura zvolila klasický přístup, byla by mimo, jak rytmusovy zošľahané Pumy. Místo toho se ale chytře podívala do statistik a našla tam slovenskou obec s nejnižší nehodovostí. Celá kampaň začínala PR, které informovalo o obci Rybník, ve které se stalo nejméně nehod. Následoval event s novináři a předáváním čestného uznání starostovi obce, o kterém informovaly zpravodajské kanály.

Samotní občané obce se následně stali ambasadory značky a doporučovali ostatním pojištění u Komunální pojišťovny, a to ve velmi komunálním stylu a prostřednictvím adekvátních médií, například hlášením místního rozhlasu. I pro sektor bankovnictví a pojišťovnictví je skvělé, když je agentura schopna vytvořit vlastní originální koncept, namísto vypůjčování si, jak je tomu například u kopie kampaně Mac vs. PC, který jede Air Bank.

Mamička, nezabudni Tresku!

Treska patřila ke Slovensku podobně jako Kofola k České republice. A stejně jako kdysi Kofola u nás, řešil tento produkt na Slovensku problém, že si ho lidé přestali kupovat. Proto vznikla hravá, milá a zábavná kampaň agentury MUV Saatchi & Saatchi s Veľkým Treskom, který se rozhodl v národním zájmu bojovat proti nezdravé stravě. Hravá a zábavná forma s příjemným animovaným vizuálním stylem pobavila a poslala Tresku po letech zase zpátky na seznam položek, které by mamička, otecko ani hiphoper neměli zapomenout šoupnout do košíku.

Velký tresko zasahuje!Velký tresko zasahuje!

Festival také ukázal, že Slovákům nejsou cizí digitální média a zajímavá řešení. Za zmínku stojí virální video s neexistujícím billboardem pro vysavač Miele nebo první online Facebook cover, kterým mohli lidé sledovat aktuál-ní dění v reklamní agentuře.

Nezbývá než organizátorům popřát hodné entuziasmu při vymýšlení kampaní i organizování festivalu v dalších letech. A pokud nevíte, co je dvakrát v pobočce, jednou v trezoru a ani jednou v peněžence, zeptejte se Rytmuse, nebo některého ze slovenských porotců, se kterými bylo fajn spolupracovat.

Pavel SobekPavel Sobek | Lubos Wisniewski