Slovo do pranice: Reportérka aneb Střet slizkých kultur

Redakce své zaměstnance už dávno neposílají na reportáže do Rwandy, protože na to nejsou peníze. Fotografové nefotí prázdnou silnici za soumraku, šéfreportér nevysvětluje elévkám, že je v článku nutné uvádět jména zdrojů. Od toho je škola, stáž nebo mizerně placená startovací pozice v regionálních novinách.
A kdo neumí česky a nezná ani základy řemesla, nedostává nabídky ze zpravodajských týdeníků, ani kdyby vypadal jako Tereza Voříšková. Vedoucím vydání nemůže být někdo, kdo „nikdy nic nenapsal“, a policisté nenechávají novináře vyslechnout podezřelé dřív, než dorazí příkaz k zadržení. Zástupce šéfredaktora seriózně se tvářícího periodika neoznačí požadavek na vyzdrojování za „totálně out“. A tak dál…
To vše si troufám tvrdit po dvaceti letech v různých redakcích, přestože se mne pokouší Česká televize ve své minisérii Reportérka přesvědčit o opaku. A už chápu trauma, které prý zažívají lékaři u „doktorských“ seriálů. Je to škoda. Už proto, že režisér Dan Svátek odvedl na Reportérce v mnoha ohledech slušnou práci. Autor scénáře, známý reportér (!) Josef Klíma, ovšem nutí spoustu dobrých herců v rolích novinářů v řadě zcela nepravděpodobných situací spíše k parodování a snůšce tragikomických klišé.
Lítost nad zmarněným potenciálem lze pociťovat o to víc, když si v rozhovoru přečtete o Klímových ambicích zachytit „téma bulvarizace tisku, respektive boj o jeho profesní záchranu v konfliktu s ekonomickými tlaky“. Možná je nutné naservírovat divákovi problém dostatečně po lopatě, aby ho pochopil. Tedy jako černobílý střet dvou slizkých karikatur v kravatách a Bartoškova laskavého charismatického nadhledu.
Složitou situaci českých médií ale nelze redukovat na souboj ambiciózních cynických „mladých pušek“ se starými pardály, nasáklými lidskostí, úctou k pravdě a cigaretovým dýmem. To je příliš laciné, stereotypní a ve výsledku manipulující realitou stejně účelově jako ti dva seriáloví záporáci.
Čtěte v nové Strategii |
---|
Aktuální komentář vychází v únorovém čísle měsíčníku Strategie, kde si dále můžete přečíst rozhovor se zakladatelem H1.cz Davidem Špinarem, nyní head of performance českého Googlu, dále se dozvíte, jak zahýbal razantní nástup oligarchů českým a slovenským mediálním trhem, že tuzemský svět golfu se ocitl na rozcestí a s ním i média, která o něm píší, a jak si stojí hvězda rozhlasového byznysu Michel Fleischmann. Únorová Strategie vychází 20. 2. 2015. |