Tereza Polachová: V HBO děláme věci, které se vymykají normálu
Jak vzniká původní český seriál pro HBO?
Mým úkolem je najít dobrý projekt a pak o tom přesvědčit přímého nadřízeného v centrálním oddělení vlastní tvorby se sídlem v Londýně. Současně vyžadujeme určitou míru spolupráce i od diváka. Koupí předplatného lidé u nás oceňují způsob zpracování i témata filmů či seriálů, které v běžné televizi nenajdou.
Náš nový seriál Až po uši je svým tématem dost blízký seriálům terestrické televize, ovšem svým zpracováním a obsazením se soudobé české seriálové produkci vymyká. Snažíme se vybrat takové tvůrce a herce, o kterých si myslíme, že budou pro náš projekt nejlepší. Neznamená to, že se v budoucnu u našich projektů nesetkáte s mladým, dobrým, ovšem neznámým tvůrcem. Ukázal to Hořící keř – scenárista i producent tak velký projekt dělali poprvé. Hodně to stojí na ochotě riskovat a míře tohoto risku.
Čím se HBO liší od běžných televizí?
Naší vůlí vstupovat do tvůrčího procesu. V první řadě jde o formát – ten iniciujeme. Pak se rozhodujeme, komu nabídneme psaní scénáře a komu režii. Psaní scénáře je takovým ping-pongem mezi scenáristou a námi, práci mu průběžně připomínkujeme. Výsledný tvar je hodně ovlivněn naším know-how, stylem práce HBO. Když ho dáme do ruky režisérovi, počítáme s určitou mírou jeho „přepsání“ pro potřeby realizace. Režiséra ctíme a snažíme se s ním vždy dohodnout. Třeba Jan Hřebejk, režisér seriálu Až po uši, umí přesně vystihnout mezilidské vztahy, přenést na plátno, co se odehrává pod povrchem.
Koprodukujete také dokumenty.
V přípravách jsou teď projekty Král Šumavy a Česká country. Jejich příběhy musejí oslovit mezinárodní publikum – jak diváky HBO, tak ty festivalové. Třeba v české country jde o tramping, který reflektoval touhu po svobodě, po Americe, stejně jako Karel May psal o indiánech a nikdy v Americe nebyl. A to by mohlo zajímat i cizinu.
Co dalšího chystáte letos?
Primárně připravujeme dva projekty, žánrově jsou na pomezí kriminálního thrilleru a mystery, těm se teď věnuji nejvíc, vyvíjím i několik minisérií na podkladě reálných příběhů, ale je možné, že se vrátím k už natočeným seriálům a začneme je dále rozvíjet. Do budoucna bych chtěla zpracovat pro seriál dějiny 20. století. Mám svoji představu, pro kterou hledám románovou předlohu.