Trumfnout Trumpa
Trump předtím řekl, že mexičtí imigranti jsou zločinci, překupníci drog a pachatelé sexuálního násilí, ačkoli připustil, že „někteří z nich, předpokládám, jsou dobří lidé“. Nemůže být úkolem tohoto textu rozebírat míru pravdivosti Trumpova prohlášení (která je patrně vyšší než ve většině jeho jiných prohlášení) ani poukázání na paradoxní fakt, že se lidskou důstojností ohání někdo, kdo předtím Trumpa na své obrazovce strpěl sedm let. Naopak je užitečné sledovat, jak rozhodnutí NBC – která je prezentuje jako mravně motivované – souvisí s penězi.
Ať je Trump, jaký chce (a že nepěkných přídavných jmen se nabízí hodně), není to obchodní idiot, aby si naběhl na nastavenou sekeru NBC pro nic za nic. Jeho výpad proti Mexičanům (o němž musel vědět, že půjde NBC proti srsti) zazněl 16. června, když oznamoval svoji prezidentskou kandidaturu. Každý ví, jím samotným počínaje, že nemá nejmenší šanci dostat se byť jen na dostřel Bílého domu, ať už by šel do voleb sám jako nezávislý, nebo by se pustil do republikánských primárek. Je to čistě sebeprezentační tah; reklama zadarmo, byť negativní, se hodí vždycky (koneckonců, už to tak Trump letos dělá potřetí).
NBC na jeho politický výlet (či úlet) zareagovala nejprve smířlivě. Vedení televize oznámilo, že názory pana Trumpa nejsou názory jejími, a tím to mohlo hasnout. Jenže o několik dnů později, během nichž na sociálních sítích Trumpovy výroky patřičně vykvasily, přišla hispánská stanice Univision s tím, že si od NBC kvůli Trumpovi nekoupí slíbené pořady, jež miliardář spolufinancuje, konkrétně letošní ročník Miss USA a příští ročník Miss Universe.
V tu chvíli si NBC vzpomněla, že vlastně jí leží na srdci řečené základní kameny jejích hodnot, a poslala Trumpa k čertu. Koneckonců, ze čtyř jejích nejsledovanějších pořadů byl Apprentice daleko nejméně výnosný: pouze 65 000 dolarů za 30sekundový spot (nejsledovanější sobotní večer amerického fotbalu přináší téměř trojnásobek). To jen aby to s těmi hodnotami bylo jasnější.
Daniel Deyl pracoval na začátku 90. let v jedné reklamní a jedné PR agentuře. Od roku 1994 působí jako pisálek v řadě médií. Se Strategií spolupracuje od roku 2010. Ve vydavatelství Mladá fronta dlouho působil jako editor časopisu Právo & Byznys, nyní je součástí týmu týdeníku Euro. Jeho názory na společenské uspořádání, zejména pak na reklamu, marketing a média, jsou obvykle považované za přinejlepším předpotopní.
Chcete něco dodat? Souhlasíte, nebo jste proti? Reagujte prostřednictvím facebookových komentářů, které můžete psát přímo zde pod článkem. |
---|