Unie vydavatelů: S B2B tituly převládá spokojenost

ilustrační fotografie

ilustrační fotografie Zdroj: Pinkas Martin/Euro

Většina předplatitelů je spokojena se současnou nabídkou odborných časopisů. Podle podzimního průzkumu, který pro Unii vydavatelů zrealizovala společnost Millward Brown, vyjádřila naprostou spokojenost dokonce třetina dotázaných. Na odborných časopisech nejvíce oceňují přehled o dění v oboru nebo informace o nových produktech a službách.

Jako hlavní důvod ke čtení odborného časopisu většina dotázaných (65 procent) uvedla snahu získat přehled o dění v oboru. Zhruba polovina oceňuje informace o novinkách a víc než třetina informace o nových produktech a službách.

Z průzkumu také vyplynulo, že čtenáři odborných časopisů se méně brání zveřejňované inzerci. Reklamu vnímá jako nepříjemnou jen asi pět procent dotázaných, zatímco u televize jsou to skoro dvě třetiny a na internetu podobně jako na billboardech a plakátech vadí asi čtvrtině oslovených. Menší odpor k reklamě podle agentury zřejmě souvisí se zjištěním, že většina firem (92 procent) již v odborném časopisu sama někdy inzerovala. Necelá polovina publikovala inzerát v časopise dokonce v posledním roce.

Odborný časopis podle výsledků průzkumu rovněž patří k uznávaným zdrojům inspirace, a to dokonce více než odborné semináře, doporučení přátel či odborné webové stránky. Na druhou stranu odborný článek často čtenáře vede k dalším činnostem, jako je sledování souvisejících webových stránek nebo zjišťování dalších informací. Jen asi čtvrtina dotázaných v průzkumu uvedla, že po přečtení článku „neudělá nic“.

Podle Unie vydavatelů je v Česku zhruba 2500 časopisů, které splňují kritérium, aby vyšly aspoň dvakrát ročně a byly registrovány u ministerstva kultury. Z toho asi 200 titulů je vysokonákladových, zbytek pokrývají odborné a takzvané hobby časopisy. Vedle velkých vydavatelství jako je Mladá fronta tvoří drtivou většinu malé organizace uskupené vždy kolem jednoho odborného titulu.

Agentura Millward Brown uskutečnila průzkum mezi předplatiteli a inzerenty odborných časopisů, označovaných také jako B2B (z anglického Business-to-Business). Jako předplatitelé byli osloveni zástupci firem, kteří o předplatném rozhodují, druhou skupinu tvořili představitelé managementu, kteří rozhodují o investicích.