V hlavní roli barvy

Stejně jako Schönberg osvobodil hudební tóny od svazujících pravidel, vymanil barvy a linky ze stereotypu malíř Kandinskij. Dokazuje to například jeho Imprese 5 (Park) z roku 1911

Stejně jako Schönberg osvobodil hudební tóny od svazujících pravidel, vymanil barvy a linky ze stereotypu malíř Kandinskij. Dokazuje to například jeho Imprese 5 (Park) z roku 1911 Zdroj: museum kampa

Lidé se nerozhodují jen na základě rozumu, na to se dost často zapomíná nejenom v marketingu, vizuální komunikace se prostě obecně podceňuje.“Až devadesát procent rozhodnutí, která děláme při nákupu, je založeno na barvách, jsme totiž velice silně ovlivněni tím, jak samotný produkt vypadá,“ říká imagemaker Michal Zachar.

Barvy, tvary a jejich působení v prostoru hrály hlavní roli při setkání, které mělo být návodem nebo spíš inspirací pro zadavatele při tvorbě jejich komunikace v místě prodeje. „Chybou mediálních agentur, zadavatelů a kreativců je, že neberou v úvahu prostor, který mají v místě prodeje k dispozici, případně kategorii, ve které bude jejich nosič umístěn,“ řekla přítomným zástupcům zadavatelů PR a marketingová manažerka POS Media CR Pavlína Klementová a jako příklad uvedla úsek drogerie, ve kterém převažuje bílá, a proto v instore komunikaci drogistického zboží nemá smysl na téhle barvě stavět.

To Pavlína Klementová považuje za plýtvání penězi i energií. Obchodní ředitelka téže společnosti Dana Běloušková poradila klientům, kteří mají pochybnost například o použitém materiálu, aby si nechali svůj prototyp vyfotografovat přímo v prostředí prodejny. „Padesát centimetrů od vás bude například wobbler vypadat úplně jinak, než když ho potom umístíte do regálu, a přitom je mezi zadavateli minimum těch, kteří s námi konzultují v okamžiku, když POS materiál navrhují,“ říká Běloušková. „Zadavatel je s materiálem spokojen v okamžiku, když stojí u něj v kanceláři, jeho představy ale nemusí korespondovat s prostorem, kde má být POS umístěn, přitom věřím, že kdyby si zadavatel před jeho schválením dal tu práci, o které mluvila Dana Běloušková, bude mu nosič sloužit dobře řadu let,“ souhlasil s Danou Bělouškovou Michal Zachar.

Důležité je, aby barva korespondovala s daným produktem. Michal Zachar připomněl, že tři základní barvy, které přinášejí energii, tedy oranžová, žlutá a červená, jsou podle něj nejvhodnější pro komunikaci potravin. „Červená je nejpoužívanější barvou v komunikaci fastfoodových řetězců, od kterých zákazník očekává právě rychlý přísun energie,“ uvedl Zachar příklad, kdy se nadnárodním koncernům promyšlená investice do komunikace bohatě vrací. Jak se daří využívat jednotlivé barvy a tvary v instore komunikaci našim zadavatelům, pak společně okomentovali Dana Běloušková, Pavlína Klementová i Michal Zachar. Podívejte se na vybrané ukázky z jednotlivých segmentů.

Becherovka

První zastavení na obhlídce instorových kampaní se koná u nápojů, konkrétně u těch alkoholických. Komunikace Becherovky začala na průchozích branách a pokračovala až na shelf stoppery, na jejichž spodní části upoutává pozornost fotografie atraktivní herečky. Samotný produkt se nachází ve výši očí a jeho vnímání tak není nijak zásadně rušeno. Má-li zákazník zájem, nakonec se dostane i k samotnému sdělení na vizuálu.

BecherovkaBecherovka | archiv POS Media CR

Adidas

Kampaň kosmetické řady Adidas, která sice proběhla už minulý nebo předminulý rok, ale tady reprezentuje zdařilou komunikaci v segmentu drogerie. Klasický shelf stopper byl doplněn testery jak pro dámské, tak pro pánské vůně. Zvolená kombinace barev sice vzbuzuje pozornost, ale neděsí, takže neodradí případné zájemce z řad zákazníků o vyzkoušení produktu.

AdidasAdidas | archiv POS Media CR

Orion

Cukrovinky za poslední tři roky v instore komunikaci prošly velkou revolucí a tahle kampaň na Orion, je zřejmě letos tou vůbec nejvýraznější. Na snímku je jen dílčí část kampaně, druhotné vystavení s atraktivně umístěnou podlahovou grafikou kolem palety. Tady se dokonale povedlo sladění hnědé a modré barvy, což většinou bývá problém. Hnědá je symbolem země, jistoty, modrá symbolizuje nebe. Hnědá a žlutá podporují chuť, studená modrá přispívá k rozhodnutí se k nákupu.

OrionOrion | archiv POS Media CR

Gervais

Mléčné výrobky zastupuje poměrně velká kampaň na Gervais. Byla k vidění už ve vstupní zóně do obchodů na dveřích a branách a přes regál pokračovala až k východu. Na obrázku je klasický A stojan umístěný u zboží na regálu. Úlohou žluté na tomto vizuálu je upoutání pozornosti a kombinace žluté a zelené obzvlášť dobře působí na oko cílové skupiny, tedy ženy. Do mozku přináší informaci „zastav se, zamysli se, vyber si…“.

GervaisGervais | archiv POS Media CR

Felix

V kategorii Pet Food nebyli letos tuzemští zadavatelé příliš aktivní, ale pár zajímavých realizací se v místě prodeje určitě
objevilo. Novinka pro kočky Felix byla komunikována na vstupních branách a na podlahové grafice, která přivedla zákazníka přímo k produktu na regálu. Černobílá kombinace vizuálů je sice jednoduchá, ale pozornost zákazníka stoprocentně upoutá.

FelixFelix | archiv POS Media CR