Barvy, tvary a jejich působení v prostoru hrály hlavní roli při setkání, které mělo být návodem nebo spíš inspirací pro zadavatele při tvorbě jejich komunikace v místě prodeje. „Chybou mediálních agentur, zadavatelů a kreativců je, že neberou v úvahu prostor, který mají v místě prodeje k dispozici, případně kategorii, ve které bude jejich nosič umístěn,“ řekla přítomným zástupcům zadavatelů PR a marketingová manažerka POS Media CR Pavlína Klementová a jako příklad uvedla úsek drogerie, ve kterém převažuje bílá, a proto v instore komunikaci drogistického zboží nemá smysl na téhle barvě stavět.
To Pavlína Klementová považuje za plýtvání penězi i energií. Obchodní ředitelka téže společnosti Dana Běloušková poradila klientům, kteří mají pochybnost například o použitém materiálu, aby si nechali svůj prototyp vyfotografovat přímo v prostředí prodejny. „Padesát centimetrů od vás bude například wobbler vypadat úplně jinak, než když ho potom umístíte do regálu, a přitom je mezi zadavateli minimum těch, kteří s námi konzultují v okamžiku, když POS materiál navrhují,“ říká Běloušková. „Zadavatel je s materiálem spokojen v okamžiku, když stojí u něj v kanceláři, jeho představy ale nemusí korespondovat s prostorem, kde má být POS umístěn, přitom věřím, že kdyby si zadavatel před jeho schválením dal tu práci, o které mluvila Dana Běloušková, bude mu nosič sloužit dobře řadu let,“ souhlasil s Danou Bělouškovou Michal Zachar.
Důležité je, aby barva korespondovala s daným produktem. Michal Zachar připomněl, že tři základní barvy, které přinášejí energii, tedy oranžová, žlutá a červená, jsou podle něj nejvhodnější pro komunikaci potravin. „Červená je nejpoužívanější barvou v komunikaci fastfoodových řetězců, od kterých zákazník očekává právě rychlý přísun energie,“ uvedl Zachar příklad, kdy se nadnárodním koncernům promyšlená investice do komunikace bohatě vrací. Jak se daří využívat jednotlivé barvy a tvary v instore komunikaci našim zadavatelům, pak společně okomentovali Dana Běloušková, Pavlína Klementová i Michal Zachar. Podívejte se na vybrané ukázky z jednotlivých segmentů.
Becherovka
První zastavení na obhlídce instorových kampaní se koná u nápojů, konkrétně u těch alkoholických. Komunikace Becherovky začala na průchozích branách a pokračovala až na shelf stoppery, na jejichž spodní části upoutává pozornost fotografie atraktivní herečky. Samotný produkt se nachází ve výši očí a jeho vnímání tak není nijak zásadně rušeno. Má-li zákazník zájem, nakonec se dostane i k samotnému sdělení na vizuálu.
Becherovka |
Adidas
Kampaň kosmetické řady Adidas, která sice proběhla už minulý nebo předminulý rok, ale tady reprezentuje zdařilou komunikaci v segmentu drogerie. Klasický shelf stopper byl doplněn testery jak pro dámské, tak pro pánské vůně. Zvolená kombinace barev sice vzbuzuje pozornost, ale neděsí, takže neodradí případné zájemce z řad zákazníků o vyzkoušení produktu.
Adidas |
Orion
Cukrovinky za poslední tři roky v instore komunikaci prošly velkou revolucí a tahle kampaň na Orion, je zřejmě letos tou vůbec nejvýraznější. Na snímku je jen dílčí část kampaně, druhotné vystavení s atraktivně umístěnou podlahovou grafikou kolem palety. Tady se dokonale povedlo sladění hnědé a modré barvy, což většinou bývá problém. Hnědá je symbolem země, jistoty, modrá symbolizuje nebe. Hnědá a žlutá podporují chuť, studená modrá přispívá k rozhodnutí se k nákupu.
Orion |
Gervais
Mléčné výrobky zastupuje poměrně velká kampaň na Gervais. Byla k vidění už ve vstupní zóně do obchodů na dveřích a branách a přes regál pokračovala až k východu. Na obrázku je klasický A stojan umístěný u zboží na regálu. Úlohou žluté na tomto vizuálu je upoutání pozornosti a kombinace žluté a zelené obzvlášť dobře působí na oko cílové skupiny, tedy ženy. Do mozku přináší informaci „zastav se, zamysli se, vyber si…“.
Gervais |
Felix
V kategorii Pet Food nebyli letos tuzemští zadavatelé příliš aktivní, ale pár zajímavých realizací se v místě prodeje určitě
objevilo. Novinka pro kočky Felix byla komunikována na vstupních branách a na podlahové grafice, která přivedla zákazníka přímo k produktu na regálu. Černobílá kombinace vizuálů je sice jednoduchá, ale pozornost zákazníka stoprocentně upoutá.
Felix |