Vývoj kastrací

Blog Daniela Deyla

Blog Daniela Deyla Zdroj: Strategie

"Viděl jsem budoucnost rock'n'rollu," psal nadšeně před více než čtyřiceti lety vlivný hudební kritik Jon Landau. "Jmenuje se Bruce Springsteen." Hudební guru časopisu Rolling Stone se rozplýval nad tím, co všechno Springsteen umí a jak jej, kritika, dokáže oslovit.

Sešel se rok s rokem a o budoucnosti rock'n'rollu se píše dále – ovšem ne v časopise o muzice, nýbrž o reklamě. Časopis Adweek přinesl rozhovor mezi pány jménem Joshua Rabinowitz a Jared Gutstad; první z nich odpovídá za hudbu v agentuře Grey, druhý šéfuje firmě Jingle Punks, která produkuje hudbu budoucnosti. „Přední kreativní hudební agentura. Hudba na zakázku. Hudba i s autorskými právy. Pracujeme pro film, televizi a značky,“ uvádí ve zkratce poslání firmy její webová stránka.

Gutstat a jeho lidé se živí tím, že dávají dohromady korporátní poptávku a muzikanty. Symbiotický vztah je nabíledni: firma potřebuje hudbu, která podtrhne působivost jejího spotu, a muzikant potřebuje kšeft.

Tak to funguje dlouho – jen s tím rozdílem, že dosud se úspěšnost spotu vezla, obrazně řečeno, na zádech popularity použitého hudebního kusu. Muzikanti sami (a jejich publikum) považovali účast v reklamě za cosi ponižujícího, za nutné zlo, jímž lze zaplatit další rolls-royce. Dnes se muzikanti stydět přestávají. „Z provázání hudebního průmyslu s reklamní sférou mají užitek značky, umělci i spotřebitelé,“ notují si Rabinowitz s Gutstadem.

Je to pochopitelné: s vynálezem prodejného, masově vyrobitelného nosiče obrovsky stoupla síla nahrávacích společností. Dnes už to neplatí; produkt práce studií je dnes sám o sobě komerčně bezcenný a je třeba jej financovat odjinud. Korporátní peněženka je logickou volbou.

Je to cesta velmi podobná té, jíž se vydal profesionální sport, různé další druhy umění a po níž má samozřejmě nakročeno žurnalistika (a v Česku dokonce státní správa): velké firmy jsou jediné subjekty, které na takové věci mají peníze a dokážou z nich také nějaký profit samy získat. Samozřejmě, dá se tomu říkat i jinak; například kastrace za bílého dne.

Na začátku 90. let pracoval v jedné reklamní a jedné PR agentuře. Od roku 1994 působí jako pisálek v řadě médií. Se Strategií spolupracuje od roku 2010. Ve vydavatelství Mladá fronta dlouho působil jako editor časopisu Právo & Byznys, nyní je součástí týmu týdeníku Euro. Jeho názory na společenské uspořádání, zejména pak na reklamu, marketing a média, jsou obvykle považované za přinejlepším předpotopní.

Chcete něco dodat? Souhlasíte, nebo jste proti? Reagujte prostřednictvím facebookových komentářů, které můžete psát přímo zde pod článkem.