Zdraví, nebo zisk. Svoboda, nebo závislost?

Že by horší než cigára? No, prosím, přidat...

Že by horší než cigára? No, prosím, přidat...

V Austrálii vzali boj proti kouření opravdu vážně. Konečně.

O tom, že kouření cigaret není pro zdraví lidí prospěšné, asi netřeba polemizovat. Proto mě velmi potěšilo protikuřácké tažení v Austrálii. Konečně se někdo chytil za nos a nastoupil správnou cestu k osvětě společnosti.

Již dlouho mnohé medicínské organizace brojí proti nešvaru kouření. Zatím však nikdo nepoužil opravdu účinného kalibru. Různé pokusy s varujícími nápisy na krabičkách cigaret byly spíš pro legraci a šikovní milovníci cigaret brzy přišli s řešením, jak skutečnost přelstít. Obrázek řekne víc. Stačil proužek papíru vsunutý pod celofán krabičky a hned bylo po nebezpečí. To znamená přes všechna varování a statistické údaje kuřáci cigarety milují a dokážou obhajovat i jejich negativní efekty, přestože dokážou být fatální. Proto australská vláda přišla s novými opatřeními, která maximalizují plochu krabičky s varováním. Varování naturalisticky prezentuje zdravotní problémy nikoli textem, ale obrázkem. Takové varování je jistě mnohem intenzivnější a názornější. Člověk nemusí používat rozum, aby porozuměl. Naopak, informace je podána tak, aby zaútočila drasticky emotivně. A tak to má být. Konečně někde pochopili, že na lidi se musí razantně a bez obalu. Proto se na produktech objevily odpuzující vizuály zdravotních problémů.

Obrana kouřových značek

Australská vláda šla ale ještě dál a v plánu má zakázat i veškeré identifikační znaky výrobce, včetně loga. To se samozřejmě tabákovým značkám vůbec nezamlouvá. Oponují historickými investicemi do značek a jejich positioningů. A prodeje tabákových výrobků hodně stojí na kvalitě tabáku a především na značce. Takže očekávají propady prodejů i zisků, neboť zákazníci nerozeznají jejich produkty od jiných. A to teoreticky při každém jednotlivém nákupu krabičky cigaret. Přiznávám, že výrobci tabákových produktů mají pravdu. Do budování svých značek z portfolia dlouhodobě investovali nemalé částky a popravdě značky jsou jejich nejblyštivější poklad. Chápu tedy, že se budou bránit všemi možnými prostředky, aby rozhodnutí australské vlády odvrátili. Už z toho důvodu, že v případě australského precedentu může na výrobce tabákových výrobků zaútočit celý „osvícený“ svět. Samozřejmě lidstvo si musí uvědomit, že život má úplně jiný rozměr hodnoty než zisky společností a daně z nich generované (a připadající státům). Proto si vybrat jako černou ovci pouze výrobce tabákových výrobků není příliš košer. Vždyť světové zdraví drasticky ovlivňují i mnohé jiné nebezpečné látky obsažené ve zcela legálních produktech. Například alkohol.

Australské „noname“ cigarety. Že by kamelky?Australské „noname“ cigarety. Že by kamelky?

Démon alkohol a obezita

Je paradoxem, že tahle droga existuje stále bez důraznějšího povšimnutí právně-zdravotnických iniciativ. Opět zmíním statistiky, kde alkoholismus nejen že často ničí zdraví konzumentům, ale má především sociální dopady, které deptají rodiny a okolí. Společenská nebezpečnost je tedy ještě vyšší. A přesto stále probíhají pozitivní kampaně na alkoholické značky. Společnost má pak z konzumace dobrý pocit a některé národy jsou na přední umístění ve spotřebě alkoholu ještě hrdé. Například Češi. V přehledech negativních faktorů ovlivňujících zdraví společnosti už dlouhou dobu však vévodí obezita. Ta stojí společnost nejvíc „záchranných“ prostředků. Cukr je tedy mnohem nebezpečnější droga než alkohol nebo tabákové výrobky a má tisíce skrytých podob. Nestálo by tedy v boji za lidstvo zdravější zakázat reklamu na výrobky cukr obsahující a zároveň na ně umístit nějaké varování stejně jako u tabákových produktů?

Stále věřím, že lidstvo je již na „nějakém“ stupni vývoje a že každý jednotlivec dokáže rozeznat mezi správným a špatným. V demokratickém světě je jedinec svobodný ve svých rozhodnutích. Zároveň ale za ně musí nést osobní zodpovědnost. Proto, ač nekuřák, nesouhlasím s aktivitou australské vlády omezit komunikaci a reklamu. Přesto jsem však potěšen vyvolanou, jistě globální debatou o reklamě na produkty, které spíš škodí než naopak. Diskuse je cesta. Důležité je působit na spotřebitele tak, aby si uvědomil vlastní svobody i zodpovědnost. Vždyť lidi ještě pořád nejsou ovce.

Autor je marketing manažer společnosti Changhong Europe Electric.