Zrádný Twitter, soumrak knihkupců a lekce z jazyka fula

Konec každé knihovny je smutný,
někdy ovšem stačí nepodléhat trendům

Konec každé knihovny je smutný, někdy ovšem stačí nepodléhat trendům

Scanner Daniela Deyla

Čtenáři bez hranic

Borders, jedno z pěknějších (skoro)celosvětových knihkupectví, zašlo na úbytě. V červenci zavřela firma z amerického Michiganu zbývajících 399 obchodů, které se jí do té doby nepodařilo prodat konkurenci, a ohlásila likvidaci. Šéf Mike Edwards vydal prohlášení o tom, že protivenství - slabá ekonomika, proměnlivost knižního trhu a rozmach elektronické četby - „nás přivedly tam, kde jsme, ačkoli jsme všichni dělali, co jsme mohli, aby výsledek byl jiný“. Konec každého knihkupectví je smutný, ale oč lépe by se v Edwardsově prohlášení četlo třeba tohle: „Drazí čtenáři, zachovali jsme se jako pštros. Předstírali jsme, že internet neexistuje, a když už jsme se k něčemu usebrali, zvorali jsme to. Dostali jsme, co nám patřilo, a vy si dál kupujte knihy přes Amazon.com.“ Mnohá ostatní knihkupectví přežila, mimo jiné proto, že v roce 2001 neoutsourcovala online prodej Amazonu. Nebo proto, že organizovala prodej přes vlastní internetovou stránku a nenutila čtenáře stahovat obskurní platformu nazvanou Title Sleuth. Prostě jednala tak, že mohla mít jiné priority než „omezování ztrát“, což bylo v posledních dvou letech hlavním strategickým cílem Borders. Achich ouvej…

Advokát polyglot?

Americký právník Kenneth C. Thompson, právní zástupce Nafissatou Diallové (oné dámy, jež obvinila Dominiqua Strauss-Kahna z pokusu o znásilnění), zjevně není jen zručný obhájce ve věcech trestních. Jeho klientka má tu smůlu, že hned po - údajně vynuceném - sexuálním úkonu volala svému snoubenci do arizonského vězení a měla říci, že „žádné strachy, ten chlapík má spoustu peněz, vím, co dělám“. V druhé polovině července však Thompson vynesl nečekaný trumf: prohlásil, že po vyslechnutí záznamu zjistil, že paní Diallová nic takového neřekla. Vtip je v tom, že telefonní konverzace proběhla v rodném jazyce jeho klientky, kterým je fula. Dosud nikdo netušil, jak dobře ovládá Thompson západoafrické jazyky. A co víc - žádným americkým (ani jiným) novinám to nebylo divné, ani když vyšlo najevo, že jediným, kdo Thompsonovi s překladem pomáhal, byla -hádáte dobře - sama Diallová. Tomu Scanner říká investigativní zápal.

Facebook a B2B

Facebook for Business - tak se jmenuje to, čemu FB říká platforma pro malé podnikatele, aby mohli „vytvářet bohaté sociální zážitky, budovat stálé vztahy a posílili ten nejmocnější ze všech druhů marketingu - co si lidé řeknou mezi sebou“. Vloupal se snad na stránky Facebooku tvořivý hacker s úmyslem vyhrát soutěž o nejšílenější korporátní blábol roku? Skutečnost je horší: prohlášení je oficiální a opírá se o statistiku, podle níž za posledních 12 měsíců stoupla cena inzerce na FB o 74 procent. Apokalypsa.

Příliš mnoho Photoshopu

Britský Úřad pro normy v reklamě (ASA) zakázal kosmetické firmě L’Oréal používat v kampani „příliš upravené“ fotografie modelek a hereček. Jsou prý zavádějící. Kdo za zákazem tuší politiku, má pravdu: na ASA se s žádostí o zákaz obrátila liberálnědemokratická poslankyně Jo Swinsonová. Legitimní starost o anorektičky? Dost možná; ale také je pravda, že Swinsonová (31) je ten typ, co mu nepomůže žádná retuš - a není na světě mocnější zloby než v rukou zneuznané političky.

Jako by Visty nestačily

Microsoft si připsal další PR triumf. Dva dny po smrti divoké zpěvačky Amy Winehouseové rozeslali marketingoví mágové z Redwoodu tweet tohoto znění: „Vzpomeňte na Amy Winehouseovou tím, že si u nás stáhnete (rozuměj koupíte) její desku Back in Black.“ Když se lidé začali čertit, co že je to za pietu, udělala firma nevinný obličej a řekla, že to vlastně žádný marketingový tah nebyl. Scanner blahopřeje k silnému žaludku a ještě pevnější páteři.

Jaktože Groupon není zázrak?

Stačilo pár let a slevová firma Groupon má mnohamiliardový obrat a skoro stejně velké množství následovníků. Naneštěstí vychází najevo, že slevy vlastně nevyhovují nikomu: podnikům, jejichž zaměstnanci jsou a priori našňupnutí na všechny slevaře; zákazníkům, kteří jsou proto otrávení; a nakonec ani Grouponu, jenž kvůli rostoucím výdajům na marketing musel odložit vstup na burzu. Firma tak bezděčně vylepšila slavný citát Miltona Friedmana o neexistujícím obědu zadarmo: ani půl oběda zadarmo není nic moc.

Satisfakce Pierse Morgana

Na Twitteru se ve čtvrtek 28. července objevilo, že CNN suspendovala anglického hlasatele (a někdejší postavu číslo jedna britského bulváru) Pierse Morgana. Jeho bývalí ostrovní kolegové si půl dne škodolibě mnuli ruce, když novinku vytrubovali do světa. Až potom napadlo New York Times zprávu ověřit - čímž se zjistilo, že si zprávu vymyslel jakýsi twitterový nýmand. Morgan málem praskl sebeuspokojením: jedním z argumentů, jimiž ho kolegové kdysi bili přes hlavu, bylo nedůsledné ověřování informací. Scanner to na sebe nerad říká, ale úplně ho chápe.