ANALÝZA: E-vozy mění ekonomiku. Většinu trumfů drží Čína
Podnikatel William Li je označován za čínského Elona Muska. Jeho automobilový startup Nio se stal v poslední době miláčkem investorů na burze v New Yorku. Sám Li tvrdí, že se myšlenkami na výrobu elektromobilů začal zabývat při pohledu z okna na smog v pekingských ulicích. Bylo to zhruba půlstoletí poté, co vývoj nových automobilových pohonů v Kalifornii odstartovala smogová situace v Los Angeles.
O tom, že se svět vydá cestou elektromobilů, rozhodly už v minulém století tři hlavní trendy. K boji se smogem ve městech se přidaly další dva – omezování závislosti na ropě a snaha čelit globálnímu oteplování. Ve 21. století k nim přibyl čtvrtý – nástup Číny na pozici globální ekonomické supervelmoci. Říše středu se stala tahounem elektromobility, protože v ní viděla šanci, jak přeskupit síly v automobilovém průmyslu i v dalších odvětvích ve svůj prospěch.
Celý řetězec
Státní podpora sehrála své. Na začátku třetí dekády tohoto století je zjevné, že se Číně její ambice v mnohém daří naplňovat. Na tamním trhu se prodává nejvíce elektromobilů a přední světové automobilky se perou o přízeň čínských zákazníků. Svou první gigafactory mimo Spojené státy postavil v Šanghaji Elon Musk. Číňané ale především vybudovali celý dodavatelský řetězec pro elektromobilitu – od těžby klíčových surovin přes jejich zpracování, výrobu baterií i dalších dílů vozidel.
Na novém trhu se prosazují místní automobilky – dobře známý ve světě je dodavatel baterií BYD (Build Your Dreams), který se pustil i do výroby elektromobilů krátce po přelomu tisíciletí. Do této firmy investoval také proslulý americký finančník Warren Buffett. Počet čínských státních i soukromých výrobců vozů s bateriemi časem přibýval. Nejsilnější státní automobilka SAIC spojila síly s Volkswagenem i GM.
Největší pozornost v poslední době přitahuje se svým startupem „čínský Musk“ William Li. Zdá se však, že jde spíše ve stopách Stevea Jobse, který proměnil mobilní telefon z „pouhého“ přístroje v ikonu moderního životního stylu. Čínský podnikatel přichází s podobným byznysovým modelem, jen tou ikonou se stal v jeho pojetí elektromobil. Showroomy automobilky Nio se staly novodobými společenskými středisky, kde mohou vlastníci elektrovozidel relaxovat u kávy, pracovat v knihovně nebo vést jednání. Součástí takzvaných Nio Houses jsou také dětské koutky. Nedávno William Li oznámil, že se svými vozy, které se prosazují podobně jako Tesla v luxusnějším segmentu elektrických SUV, zamíří na evropský trh. Začne v Norsku – zemi, která má zdaleka nejvyšší podíl elektromobilů na světě. Automobiloví experti jsou zvědaví, jestli se model Nio může uchytit také mimo Čínu.
Obavy Západu
Na Západě vyvolává čínský nástup obavy. Evropská komise i administrativa Joea Bidena ve Washingtonu se děsí především závislosti na čínských surovinách i bateriích, které jsou nejhodnotnější součástí elektromobilů. Americký prezident se snaží o širší mezinárodní spolupráci se spojenci, kteří by dokázali dodavatele z nejlidnatější země nahradit. Konkurovat Číně nebude jednoduché – trh elektromobility tam nejspíš čeká další boom. A to bude voda na mlýn pro tamní společnosti, o jejichž partnerství na rozdíl od mnoha západních politiků usilují firmy z celého světa.
Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!