Automobilky hledají nové cesty k úspěchu. Jsme na začátku revoluce, říkají

miliardy navíc. Automobilky hledají vývojáře, IT specialisty či programátory a nebojí se je přeplácet. Musejí se vyrovnat s mocnými agresivními rivaly z oboru IT i s požadavky stále náročnějších zákazníků.

miliardy navíc. Automobilky hledají vývojáře, IT specialisty či programátory a nebojí se je přeplácet. Musejí se vyrovnat s mocnými agresivními rivaly z oboru IT i s požadavky stále náročnějších zákazníků. Zdroj: Foto archiv

Firmy jako Kodak a Polaroid přehlédly nástup digitálních kamer. Nechceme se s automobily ocitnout ve stejné pozici jako kdysi oni, komentovala budoucnost automobilového trhu Barb Samardzichová z evropského zastoupení Fordu. Vystihla tak problém, před kterým dnes automobilky stojí.

Vize čisté mobility, konektivita, sdílení aut, autonomní vozy… Nic už není na automobilovém trhu tak, jak bývalo. Ustálené pořádky se hroutí, nové výzvy se objevují a mnozí na to pohlížejí s rozpaky. „Tahle dekáda změní vše,“ řekl ředitel Nissan Europe Paul Willcox. „Jsme na začátku revoluce,“ dodal šéf Fordu Mark Fields.

Překvapivá spojenectví

Výrobci aut na novou poptávku promptně reagují. BMW se spojilo s německými soupeři Audi a Mercedes-Benz kvůli pořízení mapové služby Nokie. Stálo je to 2,8 miliardy dolarů. Představitelé prémiových značek přiznali, že bez této transakce by se rozvoj samořiditelných aut výrazně zbrzdil.

Automobilový světAutomobilový svět|Repro E15

General Motors utratil 500 milionů dolarů za strategickou alianci s Lyftem, jedním z hlavních rivalů společnosti Uber zabývající se sdílením aut. Ford investoval 182 milionů dolarů do softwarové společnosti Pivotal. Právě ta mu pomohla se zrodem aplikace FordPass, jež je klíčovou částí plánů mobility americké značky.

A sebevědomí společnosti ze San Franciska nechybí. Prohlásila, že to, co udělala pro automobilové odvětví, znamenalo významem totéž co iTunes pro hudební odvětví. Automobiloví výrobci dnes nemohou jinak než hledat podobná spojení a utrácet miliardy. Jinak by rychle ztratili dech tváří v tvář výzvám budoucnosti, agresivním IT rivalům i očekáváním stále náročnějších zákazníků.

Hledá se génius

„Je to trend posledních měsíců. Automobilky vydávají stále více peněz za investice, výzkum a také za akvizice,“ řekl analytik IHS Automotive Jeremy Carlson. A dodal, že stále častěji také hledají talentované vývojáře, IT specialisty, programátory, zkušené vedoucí pracovníky a nebojí se je přeplácet.

Francouzská PSA Peugeot Citroën najala bývalou výkonnou manažerku Yahoo Brigitte Cantaloueovou a pověřila ji funkcí první „digitální“ manažerky ve skupině. Koncern Volkswagen zaměstnal bývalého výkonného manažera Applu Johanna Jungwirtha, do nového oddělení digitální strategie.

Tříkolka se vejde. Japonská Toyota vsadila ve francouzském Grenoblu na sdílení tříkolových skútrů i-Road.Tříkolka se vejde. Japonská Toyota vsadila ve francouzském Grenoblu na sdílení tříkolových skútrů i-Road.|Foto archivTříkolka se vejde. Japonská Toyota vsadila ve francouzském Grenoblu na sdílení tříkolových skútrů i-Road.

Šéf aliance Renault-Nissan Carlos Ghosn řekl, že výrobci aut potřebují tyto experty, protože výroba aut a digitální inovace jsou dvě naprosto rozdílné oblasti, vyžadující kompletně odlišné myšlení.

Nadšení i skepse

Výrobci aut pohlížejí na nové příležitosti – chytrou mobility, elektrické pohony a propojená auta, samořiditelné vozy – jako na šanci „zatřást“ se svým vlastním byznysem a získat nové prostředky. Příjem z prodejů nových aut v roce 2030 vystoupá podle předpovědi McKinsey na čtyři biliony dolarů z loňských 2,75 bilionu dolarů. Z prodaných aut bude 15 procent zcela autonomních.

Na druhé straně ne všichni jsou aktivní jako německé prémiové značky či Volkswagen sázející na elektromobilitu. „Očekáváme, že do roku 2025 představíme více než 30 nových elektromobilů. A od tohoto roku budeme ročně prodávat dva až tři miliony čistě elektrických vozů,“ řekl šéf koncernu VW Matthias Müller.

Výměna řidičů. Službu sdílení aut od Daimleru Car2Go využívá již více než jeden milion lidí v třiceti evropských a severoamerických městech.Výměna řidičů. Službu sdílení aut od Daimleru Car2Go využívá již více než jeden milion lidí v třiceti evropských a severoamerických městech.|Foto archivVýměna řidičů. Službu sdílení aut od Daimleru Car2Go využívá již více než jeden milion lidí v třiceti evropských a severoamerických městech.

I v budoucnu budou automobilky šťastné, když budou moci pouze vyrábět auta, třeba i pro jiné. Zůstanou tak ve své současné roli. „Některým bude postačovat kontrakt na hardware pro Apple nebo Google. Na tom ale nebude nic špatného,“ komentoval analytik Carlson.

Sdílení aut: výrobci váhají
Bitva o mladé zákazníky začala. Automobilky jim hlavně nabízejí službu sdílení aut. Ale nevypadá to, že by slavily vítězství. Carsharing, tedy sdílení aut více řidiči, zatím ve světě provozují přímo jen dva výrobci automobilů – Daimler a BMW. Jejich služby se jmenují Car2Go, respektive DriveNow. Daimler uvedl, že Car2Go využívá již více než jeden milion lidí. Mají k dispozici flotilu zhruba 13 tisíc miniaut SmartForTwo v 30 evropských a severoamerických městech. BMW dosáhlo podobného počtu uživatelů. Svůj DriveNow provozuje v devíti evropských městech s vozy Mini a BMW včetně elektromobilu BMW i3.
Oba výrobci však přiznávají, že se jen těžko vyrovnávají s nejrůznějšími omezeními ve městech. Třeba BMW kvůli tomu kdysi skončilo v San Francisku, nyní se však pokouší do USA vrátit. Službu ReachNow nabízí nově v Seattlu. Další producenti automobilů zatím s myšlenkou sdílení aut jen experimentují. Například Ford dokončuje testování v Londýně. Použil při nich flotilu 50 aut v 25 městských částech. Audi testuje trochu jiné schéma ve Stockholmu. Tam skupina lidí sdílí vlastnictví aut a dělí se o platbu měsíčních účtů.
Toyota zase nabídla ve francouzském Grenoblu ke sdílení tříkolové skútry i-Road. Mnozí skeptici si z nich utahují. Hovoří o „nahnutém experimentu“. A nejen kvůli tomu, že se tříkolky při ostrém průjezdu zatáček naklánějí. Poukazují na to, že Toyota vše testuje jakoby stranou, není si jistá tím, co dělá. „Zatím se jen velmi málo výrobců odhodlalo k tomuto typu byznysu, a zejména že by ho provozovali sami. Ovšem ti, kdo zatím stojí opodál a vyčkávají, toho budou možná po čase litovat,“ řekl Colin Bird z IHS Automotive. Podle něho je sice pravda, že dnes „zisky nejsou nijak ohromující“, ale dodává, že nespornou hodnotou služby je to, že představuje zajímavé a dostupné vozy značek hlavně mladým lidem z měst, kteří jsou k vlastnictví aut skeptičtí.

Jen více kilometrů

Budoucí zisk výrobců automobilů bude mnohem méně plynout z produkce, prodeje a financování aut. Zato mnohem více ze samotné jízdy jejich aut. „Trend je jasný – od výroby mechanických částí směrem k softwaru, datům, sdílení. Tam je hodnota,“ uvedla ve své oborové zprávě banka Morgan Stanley.

„Toyota generuje ročně příjem 230 miliard dolarů a prodá 10 milionů aut. Patří jí třináct procent globálního trhu s automobily. Ve srovnání s tím firma sdílející auta, která by účtovala 1,5 dolaru za míli, by mohla dosáhnout příjmu Toyoty, pokud by jí patřilo pouhé 1,5 procenta ze 16 bilionů kilometrů, které se ujedou ročně,“ řekl analytik Adam Jonas na kongresu Automotive News v Detroitu.

Automobilka Ford se domnívá, že celkový trh mobility – včetně sdílení jízd, aut, vlakového sdílení a půjčoven aut – má hodnotu kolem 4,5 bilionu dolarů. „Na tom se ale zatím vůbec nepodílíme,“ řekla Samardzichová z Fordu.

Auto jako veřejný nepřítel
Auta jsou dnes jedněmi z nejméně využitých, zato životní prostředí nejvíce znečišťujících, čas beroucích, nejnebezpečnějších strojů. Tak charakterizovalo výzkumné oddělení investiční banky Morgan Stanley nejoblíbenější dopravní prostředek světa. Své příkré hodnocení podpořilo čísly ze statistik Světové zdravotnické organizace. Auta jsou v průměru využívána denně jen necelou hodinu, spotřebovávají kolem 45 procent světových zásob ropy při ročním nájezdu kolem 16 bilionů kilometrů. Navíc každý rok zabijí 1,3 milionu lidí při dopravních nehodách.