Ceny elektřiny 2013: výrobci jdou do rizika

ČEZ

ČEZ Zdroj: profimedia.cz

Pohled na energetické burzy věští firmám, které se zabývají výrobou a prodejem elektrické energie, napínavý rok. Ceny elektřiny na burzách padají kvůli evropské recesi, propadu průmyslu i boomu podporovaných obnovitelných zdrojů.

Výrobci proudu v celé Evropě proto vymýšlejí strategie, jak co nejvíce eliminovat dopad klesajících cen na tržby a zisky. Naopak obchodníci s elektřinou nejspíš budou mít šanci nakupovat proud levněji, a vydělávat tak na vyšších maržích.

Na nejistý rok se připravuje i energetická skupina ČEZ. „ČEZ není vůči negativním vlivům imunní, a proto v rámci své aktualizované strategie klade větší důraz na snížení rizikovosti portfolia a tlačí na vyšší výkonnost,“ uvedla Barbora Půlpánová, tisková mluvčí společnosti.

Konkrétní očekávání hlavních finančních ukazatelů kvůli nejistotě však zatím ČEZ neuvedl. Analytici předpovídají spíše stagnaci. Megawatthodinu elektřiny ČEZ na letošní rok prodal za zhruba 51,5 eura, což je o dvě procenta nižší cena než loni. Pozitivně by se do tržeb měla naopak projevit expanze v obchodu s plynem.

Energetická skupina chce šetřit, a to i díky centralizaci služeb. Od ledna začala fungovat společnost Korporátní služby, v níž se spojují účetnictví, správa majetku a personální oddělení pro celý ČEZ.

„V polovině roku bude následovat oblast síťových služeb, kde se spojí činnosti tří firem ČEZ Distribuční služby, ČEZ Měření a ČEZ Logistika. Poslední budou ČEZ Zákaznické služby,“ sdělila Půlpánová. Kvůli této konsolidaci se sníží počet zaměstnanců. Zbytek z více než 31 tisíc pracovníků může čekat růst mezd o 3,2 procenta, aby jejich reálná mzda neklesla.

Obchodníci s elektřinou nahlížejí na letošní rok vesměs pozitivně. Největší alternativní hráči na trhu, Bohemia Energy a Centropol, očekávají růst tržeb o desítky procent především díky novým klientům. „Celkové tržby za rok 2013 by měly růst o třicet procent na zhruba deset miliard korun,“ tvrdí Jiří Písařík, jednatel Bohemia Energy.

Konkurenční společnost Centropol se chystá vytvořit virtuálního mobilního operátora. „Investice se může pohybovat kolem sta milionů korun. V mobilních službách chceme po rozjezdu získat několik tisíc zákazníků,“ uvedl Lukáš Pokrupa, obchodní ředitel firmy. Centropol letos nepočítá kvůli ekonomické situaci s výraznými výkyvy ceny silové elektřiny.

Bohemia Energy spoléhá na to, že s dodavateli dokázala sjednat podmínky umožňující dosáhnout ještě větších úspor.

Jeden ze tří dominantních obchodníků, Pražská energetika (PRE), naopak předpovídá spíše stagnaci tržeb i počtu zákazníků. Záležet bude i na tom, jak se povede rozjezd nového alternativního obchodníka Yello Energy, který je stoprocentní dceřinou společností PRE. Podle původních plánů má bodovat zejména v regionech.