Českým zbrojovkám se daří. Hlavně v zahraničí | E15.cz

Českým zbrojovkám se daří. Hlavně v zahraničí

Česká zbrojovka z Uherského Brodu
Česká zbrojovka z Uherského Brodu
• 
ZDROJ: ctk

Pavel Otto

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Tuzemští výrobci zbraní a dalších vojenských či bezpečnostních systémů hlásí vzestup – loni vyvezli zboží za 6,8 miliardy korun oproti předloňským 4,7 miliardy korun. A to jejich výsledky nesráží ani tak recese jako nepředvídatelná situace na severu Afriky. Ať už jsou to samopaly, pistole, munice či elektronika, v zahraničí o ně roste zájem.

Vedle České zbrojovky nebo společnosti Sellier & Bellot v letošním roce očekává zvýšení zisku i Aero Vodochody, které se stále více zaměřuje na spolupráci s velkými světovými hráči. Automobilka Tatra na jaře změnila majitele a prochází restrukturalizací. Má zajištěno provozní financování a oznámila už několik nových zakázek, nejnověji stovky podvozků s motory a převodovkami pro brazilskou firmu Avibras.

Samopal CZ Scorpion EVO3 v současnosti slouží vojákům a policistům ve dvou desítkách zemí. Oblibu získává i další zbraň nové generace, útočná puška CZ 805 Bren. Vloni dosáhly tržby uherskobrodské firmy 2,2 miliardy korun, letos mají být podle jejího šéfa Lubomíra Kovaříka ještě o šest set milionů vyšší. „Také v následujících letech plánujeme růst tržeb až k hranici 4,1 miliardy korun v roce 2017,“ uvedl Kovařík. Zájem o tuzemské ruční palné zbraně včetně loveckých a sportovních pomáhá i vlašimské muničce Sellier & Bellot. Letos počítá s tržbami 2,25 miliardy, což by o pětinu překonalo ty loňské. „Příští rok očekáváme zvýšení tržeb o osmnáct procent,“ uvedl ředitel Sellier & Bellot Radek Musil.

I když mezi zákazníky patří česká armáda a policie, většinu nábojů firma vyváží. „Hlavní trhy máme ve Spojených státech a v Evropě. Významné státní zakázky plníme také v Turecku a Saúdské Arábii. Devadesát procent naší produkce exportujeme do více než sedmi desítek zemí,“ dodal Musil.

Po horším období na konci loňského a začátku letošního roku hlásí vzestup i Dicom, výrobce vysílací techniky. Úzké zaměření na prostředky taktické rádiové komunikace nutí firmu naprostou většinu produkce vyvážet.

„Na přelomu roku nám způsobila problémy silně turbulentní situace v severoafrických zemích a také postupné ukončování misí v Afghánistánu. V současné době nabíráme dech díky velkému projektu na Středním východě, takže výrobní kapacity máme plně vytíženy. Naše radiostanice se používají na pěti kontinentech,“ uvedl šéf Dicom Přemysl Večeřa. Pro příští rok se podle něj rýsuje několik velkých modernizačních zakázek na jihu Asie a perspektivně i v Africe a Jižní Americe. „Jde nám o rozšíření povědomí o naší značce do dalších teritorií,“ poznamenal Večeřa.

Brazílie a nové povrchy pistolí
Pistole CZ P-07 Autor: ctk
Stěžejním projektem České zbrojovky je – vedle dalších zakázek pro tuzemskou armádu na více než 9700 útočných pušek a přes sedm tisíc pistolí – vybudování zahraniční pobočky CZ Brasil. Chce tam rozběhnout závod na výrobu nové služební pistole CZ P-07 . Projekt získal podporu brazilského státu Santa Catarina i místní samosprávy ve městě Pomerode, kde vzniká montážní linka s kapacitou devadesáti tisíc pistolí ročně. Firma projekt financuje společně s brazilským partnerem, který drží 51 procent akcií. S otevřením továrny, kde budou pracovat dvě stovky lidí, se počítá na jaře příštího roku. CZ P-07 je spolu s CZ P-09 novým typem služební zbraně pro každodenní použití, do něhož jsou podle šéfa zbrojovky Lubomíra Kovaříka zapracovány nejmodernější konstrukční poznatky. „Novinkou je povrchová úprava, díky které ty pistole představují dokonalý nástroj pro příslušníky ozbrojených a bezpečnostních složek po celém světě. Určitě budou sklízet úspěchy i na civilním trhu – svědčí o tom první ohlasy zákazníků. Také lovci si přijdou na své. Jim jsou určeny především nové modely v řadě kulovnic CZ 557,“ uvedl Kovařík.
Aero spoléhá na subdodavatele
Aero Vodochody vykázalo v roce 2012 tržby přes 2,8 miliardy korun a zisk 263 milionů. Podle ředitele Ladislava Šimka budou letošní tržby o jednu miliardu vyšší, zisk se má zdvojnásobit. Před pěti lety firma postavila strategii na rozšíření spolupráce s dosavadními zákazníky, jako jsou Sikorsky, Alenia Aeronautica a Messier-Bugatti-Dowty. K nim v následujících letech přibrala brazilský Embraer a jeho nový transportní letoun KC-390, na jehož výrobě se podílí. „Dnes máme program s každým významným výrobcem letadel na světě,“ říká Šimek. Firma se stále více spoléhá na dodavatelský řetězec a stále méně na to, co se vyrobí ve Vodochodech. „Uvolňujeme prostor pro menší české letecké firmy nebo i pro firmy například z automobilového průmyslu, které se do sektoru letectví dostávají,“ poznamenal Šimek. Aero před časem založilo Svaz českého leteckého průmyslu, který sdružuje sedmnáct firem, u nichž vodochodská továrna nakupuje, a šest univerzit či výzkumných institucí. Instituce také pomáhá řešit dostatek kvalifikovaných pracovníků. V posledních dvou letech se Aero zaměřilo na spolupráci se školami, aby zvýšilo zájem o studium na technických a leteckých oborech. Díky tomu se letos zvýšil počet lidí zaměstnaných v českém leteckém průmyslu o 7,5 procenta.

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah