Čím větší zájem, tím hůře. Tesla prodělá sto tisíc na každém autě

Tesla Model S v továrně v kalifornském Fremontu

Tesla Model S v továrně v kalifornském Fremontu Zdroj: CC BY 2.0: Maurizio Pesce via Flickr

Navzdory růstu trhu s luxusními automobily se americkému výrobci elektromobilů Tesla finančně nedaří a rychle mu dochází hotovost. Firma na každém prodaném Modelu S prodělává čtyři tisíce dolarů, tedy téměř sto tisíc korun. Šéf automobilky Elon Musk zvažuje navýšení základního kapitálu a nevyloučil ani další prodej akcií, píše agentura Reuters.

Tesla cuchá nervy investorů od svého vstupu na burzu v roce 2010. Nyní dal Musk sám sobě ultimátum, že nejpozději v prvním čtvrtletí roku 2016 firma vydělá tolik peněz, aby si mohla dovolit přechod z omezené produkce jednoho drahého modelu k masové výrobě několika modelových řad. Automobilka by také chtěla začít vyrábět samostatná zařízení na skladování elektřiny.

Jak ale ukázal propad akcií, který trvá už týden následující po zveřejnění tohoto ambiciózního plánu, investoři v úspěch nevěří. Na konci června měla automobilka k dispozici hotovost ve výši 1,15 miliardy dolarů, o rok dříve to bylo ještě 2,67 miliardy.

Další výdaje na obzoru

Tesla letos plánuje prodat mezi 50 a 55 tisíci vozidel, přičemž většinu z nich vyrábí až po objednání. Ve druhém čtvrtletí letošního roku automobilka prodala 11 532 vozidel a vykázala provozní ztrátu 47 milionů dolarů, což odpovídá právě čtyřem tisícům dolarů na automobil.

Letos navíc hodlá automobilka investovat 1,5 miliardy dolarů, přičemž většinu z této sumy spolkne vývoj modelu X. Od začátku roku Tesla utratila 831 milionů dolarů, dá se tedy očekávat, že její vývojové oddělení bude ještě letos potřebovat dalších 700 milionů dolarů.

Úsporný rok 2016

Tesla hledí s nadějí do příštího roku, kdy by její investiční výdaje měly prudce klesnout, protože se nebude připravovat na představení žádné větší novinky. V roce 2017 spatří světlo světa Model 3, s cenou okolo 35 tisíc dolarů zatím nejlevnější model automobilky, jehož prodeje se do roku 2020 mají vyšplhat na půl milionu vozů.

S těmito pozitivními odhady ale analytici nesouhlasí. Jak uvedl Brian Johnson z banky Barclays, vývoj modelu 3 si vyžádá značné investice i příští rok a významné sumy spolkne i rozšíření továrny na baterie.

Ekonomové tak soudí, že Tesla bude potřebovat další hotovost. „Navýšení kapitálu se zdá velmi pravděpodobné vzhledem k tomu, jakým tempem nyní utrácejí peníze, a tomu, že budou v budoucnosti potřebovat další investice,“ uvedl analytik UBS Securities Colin Langan. Akcie Tesly mají přitom stále o 70 procent vyšší hodnotu než před dvěma lety a tržní kapitalizace firmy dosahuje 31 miliard dolarů, což je více než na kolik si trh cení například mnohem větší automobilky Fiat Chrysler.

Naději investorům dává zkušenost z roku 2012. Tehdy dokázala Tesla vyřešit akutní nedostatek hotovosti prodejem akcií a vyjednáním nových podmínek své federální půjčky. Následně začala nabízet Model S, nyní jediný model značky.