Experti: Potíže Aera s vývozem se mohou opakovat i u nové L-39

Aero L-39 ruské armády

Aero L-39 ruské armády Zdroj: I Wish I Was Flying, Flickr.com (CC BY-ND 2.0)

Ohlášený velký návrat Aera Vodochody mezi aktivní výrobce letadel s modernizovanou verzi rozšířeného cvičného letounu L-39 může narazit na podobné překážky, kterým v minulosti Aero čelilo při snaze vyvést letouny L-159. Podle vojenských expertů mu situaci neusnadní ani postoj Černínského paláce.

Aero s modernizovaným letounem plánuje návrat na asijské, africké a latinskoamerické trhy, tedy oblasti, do kterých vyváželo původní L-39. Uchytit se ale může i na nových trzích. „Na světě létají tisíce cvičných letounů ze 70. a 80. let, které již nevyhovují a budou potřebovat nástupce, takže se určitě jedná o velice lukrativní sektor trhu,“ říká vojenský publicista Lukáš Visingr.

Právě dodávky tradičním zákazníkům, kteří v řadě případů patří mezi bezpečnostně nestabilní země, mohou narazit na odpor u českého ministerstva zahraničí i u zemí, jejichž technologie Aero při stavbě L-39NG využije. „Toto riziko zde samozřejmě v jisté míře stále existuje, protože i L-39NG by měl používat některé americké prvky, především motor a elektroniku,“ upozorňuje Visingr.

Vizualizace nové generace Aera L-39Vizualizace nové generace Aera L-39 | Aero VodochodyVizualizace nové generace Aera L-39

Také podle bývalého šéfa české vojenské rozvědky Andora Šándora lze počítat s tím, že USA budou bránit vývozu citlivých amerických technologií „do zemí, kterým by je samy nedodaly“.

USA bránily vývozu L-159

Že mocnosti mohou zabránit vývozu českých letadel do zahraničí, ukazuje krach některých minulých pokusů o prodej bitevníku L-159. Podle České televize jednalo od roku 2006 Aero Vodochody o dodávkách letadel do Bolívie a Venezuely, obchod se ale nakonec neuskutečnil. Jak vyplývá z amerických diplomatických depeší zveřejněných serverem WikiLeaks, obchodu zabránili američtí diplomaté, kteří tlačili na české politiky, aby zablokovali vydání příslušných licencí.

„Informace, které jsme vám poskytli, by měly české vládě stačit k tomu, aby vetovala technologickou kooperaci a prodej zbraní Aera Vodochody do Venezuely,“ řekl podle depeší české straně v červnu 2007 bývalý velvyslanec USA v Praze Richard Graber.

Současní i minulí provozovatelé L-39Současní i minulí provozovatelé L-39 | Josh Baumgartner, Wikimedia CommonsSoučasní i minulí provozovatelé L-39

Podle mluvčí Aera Terezy Vrublové firma s vývozními licencemi neměla v minulosti potíže. Pro L-39NG přesto počítá s „využitím komerčně dostupných produktů, které jsou levnější a bez problémů exportovatelné“.

Rigidní ministerstvo

K vývozu vojenských letadel do zahraničí se v minulosti negativně stavělo i české ministerstvo zahraničí. Předloni úřad tehdejšího ministra Karla Schwarzenberga zakázal prodej letadel L-39 do Mali, kde probíhají boje mezi vládou a islamisty ovládajícími sever země.

L-39 libyjské armádyL-39 libyjské armády | Rob Schleiffert, Flickr.com (CC BY-SA 2.0)L-39 libyjské armády

Vývoz českých zbraní do zahraničí musí schválit čtyři ministerstva - vnitra, průmyslu a obchodu, obrany a právě zahraničí. Posledně jmenovaný úřad má navíc právo veta.

Podle prezidenta Asociace obranného a bezpečnostního průmyslu Jiřího Hynka nelze říci, že by se postoj Černínského paláce k vývozu vojenské techniky v posledních letech nějak výrazně změnil. Někteří zaměstnanci ministerstva si ovšem prý začali uvědomovat „zhoršování bezpečnostní situace ve světě a nutnost pomoci tuto situaci stabilizovat dodávkami vojenského materiálu“.

„Přesto si myslím, že v EU je řada zemí, které v oblasti exportu vojenského materiálu mají mnohem liberálnější politiku než ČR,“ uvedl šéf asociace, jejímž členem je i Aero Vodochody. Šándor pak přístup ministerstva k vývozu vojenského materiálu do některých zemí označuje za „přílišně rigidní“.

Nezávislé firmy prý Aero neohrozí
Konkurenci pro novou generaci českého letounu mohou představovat i nezávislí opravci, kteří nabízejí majitelům současných L-39 prodloužení životnosti letadel. Například rumunská společnost Aerostar nyní kompletně rekonstruuje L-39 mosambické armády, podle magazínu IHS Jane's 360 bude letadlo po opravě ve stejném stavu, jako kdyby bylo nové. Aero se ale neobává, že by jej Aerostar a další dokázali připravit o zákazníky. „Životnost provozovaných letadel neovlivňují generální opravy, ale celkový technický život letounu. K jeho prodloužení nejsou neautorizovaní opravci způsobilí ani technicky vybavení. Představují proto velmi omezenou konkurenci,“ uzavřela Vrublová.

Marek Dospiva: Letiště Vodochody budeme bránit. I u soudu