Experti: Potíže Aera s vývozem se mohou opakovat i u nové L-39

Aero s modernizovaným letounem plánuje návrat na asijské, africké a latinskoamerické trhy, tedy oblasti, do kterých vyváželo původní L-39. Uchytit se ale může i na nových trzích. „Na světě létají tisíce cvičných letounů ze 70. a 80. let, které již nevyhovují a budou potřebovat nástupce, takže se určitě jedná o velice lukrativní sektor trhu,“ říká vojenský publicista Lukáš Visingr.
Právě dodávky tradičním zákazníkům, kteří v řadě případů patří mezi bezpečnostně nestabilní země, mohou narazit na odpor u českého ministerstva zahraničí i u zemí, jejichž technologie Aero při stavbě L-39NG využije. „Toto riziko zde samozřejmě v jisté míře stále existuje, protože i L-39NG by měl používat některé americké prvky, především motor a elektroniku,“ upozorňuje Visingr.
Také podle bývalého šéfa české vojenské rozvědky Andora Šándora lze počítat s tím, že USA budou bránit vývozu citlivých amerických technologií „do zemí, kterým by je samy nedodaly“.
USA bránily vývozu L-159
Že mocnosti mohou zabránit vývozu českých letadel do zahraničí, ukazuje krach některých minulých pokusů o prodej bitevníku L-159. Podle České televize jednalo od roku 2006 Aero Vodochody o dodávkách letadel do Bolívie a Venezuely, obchod se ale nakonec neuskutečnil. Jak vyplývá z amerických diplomatických depeší zveřejněných serverem WikiLeaks, obchodu zabránili američtí diplomaté, kteří tlačili na české politiky, aby zablokovali vydání příslušných licencí.
„Informace, které jsme vám poskytli, by měly české vládě stačit k tomu, aby vetovala technologickou kooperaci a prodej zbraní Aera Vodochody do Venezuely,“ řekl podle depeší české straně v červnu 2007 bývalý velvyslanec USA v Praze Richard Graber.
Podle mluvčí Aera Terezy Vrublové firma s vývozními licencemi neměla v minulosti potíže. Pro L-39NG přesto počítá s „využitím komerčně dostupných produktů, které jsou levnější a bez problémů exportovatelné“.
Rigidní ministerstvo
K vývozu vojenských letadel do zahraničí se v minulosti negativně stavělo i české ministerstvo zahraničí. Předloni úřad tehdejšího ministra Karla Schwarzenberga zakázal prodej letadel L-39 do Mali, kde probíhají boje mezi vládou a islamisty ovládajícími sever země.
Vývoz českých zbraní do zahraničí musí schválit čtyři ministerstva - vnitra, průmyslu a obchodu, obrany a právě zahraničí. Posledně jmenovaný úřad má navíc právo veta.
Podle prezidenta Asociace obranného a bezpečnostního průmyslu Jiřího Hynka nelze říci, že by se postoj Černínského paláce k vývozu vojenské techniky v posledních letech nějak výrazně změnil. Někteří zaměstnanci ministerstva si ovšem prý začali uvědomovat „zhoršování bezpečnostní situace ve světě a nutnost pomoci tuto situaci stabilizovat dodávkami vojenského materiálu“.
„Přesto si myslím, že v EU je řada zemí, které v oblasti exportu vojenského materiálu mají mnohem liberálnější politiku než ČR,“ uvedl šéf asociace, jejímž členem je i Aero Vodochody. Šándor pak přístup ministerstva k vývozu vojenského materiálu do některých zemí označuje za „přílišně rigidní“.
Nezávislé firmy prý Aero neohrozí |
---|
Konkurenci pro novou generaci českého letounu mohou představovat i nezávislí opravci, kteří nabízejí majitelům současných L-39 prodloužení životnosti letadel. Například rumunská společnost Aerostar nyní kompletně rekonstruuje L-39 mosambické armády, podle magazínu IHS Jane's 360 bude letadlo po opravě ve stejném stavu, jako kdyby bylo nové. Aero se ale neobává, že by jej Aerostar a další dokázali připravit o zákazníky. „Životnost provozovaných letadel neovlivňují generální opravy, ale celkový technický život letounu. K jeho prodloužení nejsou neautorizovaní opravci způsobilí ani technicky vybavení. Představují proto velmi omezenou konkurenci,“ uzavřela Vrublová. |
Marek Dospiva: Letiště Vodochody budeme bránit. I u soudu