Investice za 10 miliard. Jihokorejci chtějí u Ostravy vyrábět pneumatiky

Možným novým investorem v Moravskoslezském kraji se může stát jihokorejský výrobce pneumatik Nexen, který se vážně zajímá o stavbu závodu v průmyslové zóně v Mošnově u Ostravy. Firma by investovala deset miliard korun a v počátku by zaměstnala kolem 900 lidí, výhledově až tři tisícovky. O zájmu Jihokorejců informoval ostravský primátor Petr Kajnar, premiér Jiří Rusnok však zveřejnění jména možného investora odsoudil.

Ostravští zastupitelé dnes rozhodovali o investiční pobídce pro investora a usnesli se na případné výhodné prodejní ceně pozemků, a to 150 korun za metr čtvereční. Podle primátora Ostravy Petra Kajnara by firma pro továrnu požadovala zhruba 35 hektarů, což představuje asi 44 procent zbylé volné plochy v mošnovské zóně.

Město by prodejem pozemků získalo přes 52 milionů korun. Podnik by rovněž měl pozemkovou rezervu pro případné rozšiřování. Závod by se mohl otevřít v roce 2017 nebo 2018, výstavba může začít za dva roky.

Podle premiéra Jiřího Rusnoka vláda podniká všechny dostupné kroky, aby pomohla s příchodem větších investic na Ostravsko. „Potvrzovat jména potenciálních partnerů, se kterými jednáme, nebudu, tím bych celé věci velmi uškodil a divím se, že to dělá ostravský primátor,“ dodal premiér.

Nexen se chlubí víc než šedesátiletou tradicí
Společnost se v poslední době snaží expandovat a zařadit mezi hlavní světové výrobce. Má továrnu v Jižní Koreji a nově také v Číně. Pneumatiky Nexen využívají také korejské automobilky Hyundai a Kia, třeba i pro model Hyundai i30. Ten shodou okolností automobilka montuje také v závodě u Nošovic, který stojí nedaleko mošnovské zóny. Na Slovensku v blízké Žilině pak působí také sesterská společnost Hyundaie KIA.

Dle primátora Kajnara už zástupci firmy navštívili Ostravu v doprovodu pracovníků CzechInvestu. „Velmi pravděpodobně jsme jeden z vážných uchazečů o umístění tohoto podniku,“ řekl ostravským zastupitelům Kajnar. Jihokorejci se prý zajímali také o možnost umístit závod i v Polsku, Maďarsku nebo na Slovensku, případně v zóně Triangle u Žatce.

Petr Kajnar očekává, že jednání s investorem by mělo trvat ještě několik týdnů. Sama firma podle něj avizovala, že cenu pozemku ve výši 150 korun za metr čtvereční by považovala za zajímavou.

Ostravě se investice do zóny vrátí
Podle znaleckého posudku z roku 2012 má metr čtvereční pozemků v průmyslové zóně cenu 360 korun. Příprava průmyslové zóny stála více než miliardu korun. Státní dotace byla 787 milionů korun, město investovalo 251 milionů korun. Podle Kajnara se i při případné nižší ceně za metr čtvereční pozemku pro jihokorejského investora městu jeho vložená investice do průmyslové zóny vrátí.

O možném příchodu jihokorejského investora mluvil už při své říjnové návštěvě i prezident Miloš Zeman. Ministerstvo průmyslu a obchodu dosud jeho jméno tajilo.

Moravskoslezský kraj se dlouhodobě potýká s vysokou nezaměstnaností. Práci tam nemá přes 82 tisíc lidí a podíl nezaměstnaných tu dosahuje téměř deseti procent. Navíc panují obavy, že o práci přijdou další tisíce lidí v souvislosti s chystaným uzavřením Dolu Paskov firmy OKD.

Výběr korejských investic v Česku z posledních let
Státní agentura CzechInvest do České republiky od roku 1993 přilákala 19 korejských investic o celkovém objemu 46 miliard korun. Investice pomohly vytvořit 8500 pracovních míst.
- V roce 2008 zahájila výrobu automobilů v nošovické továrně na Frýdecko-Místecku společnost Hyundai Motor Manufacturing Czech. Investiční náklady dosáhly 1,1 miliardy eur (téměř 30 miliard korun). Byl to vůbec první závod firmy v Evropě.
- Moravskoslezský kraj se stal sídlem i dalších investic, jakými jsou závod Sungwoo Hitech (2006) na výrobu částí automobilových karosérií a společnost Plakor Czech, která lisuje plastové komponenty pro korejské automobilky Hyundai a Kia Motors.
- V Chlebovicích u Frýdku-Místku provozuje závod výrobce plastových autodílů Hanwha. Na nedávné rozšíření areálu o další haly má firma vynaložit 160 milionů eur (asi 4,1 miliardy korun).
- Továrnu v Třinci za sedm až osm milionů eur (zhruba 170 až 195 milionů korun) se rozhodla postavit firma Deachang Seat, dodavatel dílů pro automobilky Hyundai v Česku a Kia na Slovensku. Firma před dvěma lety zakoupila pozemek v průmyslové zóně Baliny.
- V říjnu 2013 otevřela korejská GS Caltex, která produkuje plastový granulát pro další použití například při výrobě automobilů nebo domácích spotřebičů, svůj první závod v Evropě v průmyslové zóně Nové Pole v Karviné. Investovala 400 milionů korun.
- Letos se Jižní Korea rozhodla v ČR investovat i do letecké dopravy. Korejské aerolinie Korean Air se staly vlastníkem 44procentního podílu v ČSA, za který zaplatily 2,64 milionu eur (68,3 milionu korun).
- V roce 2009 koupila jihokorejská strojírenská skupina Doosan plzeňskou Škodu Power (nyní Doosan Škoda Power), která je v současnosti jedním z pěti nejsilnějších světových výrobků turbín. Investice byla ve výši 11,5 miliardy korun.
- Mezi první korejské firmy, které v Česku začaly podnikat, patřily společnosti Samsung, LG Group či Daewoo.