Investice za 10 miliard. Jihokorejci chtějí u Ostravy vyrábět pneumatiky
Ostravští zastupitelé dnes rozhodovali o investiční pobídce pro investora a usnesli se na případné výhodné prodejní ceně pozemků, a to 150 korun za metr čtvereční. Podle primátora Ostravy Petra Kajnara by firma pro továrnu požadovala zhruba 35 hektarů, což představuje asi 44 procent zbylé volné plochy v mošnovské zóně.
Město by prodejem pozemků získalo přes 52 milionů korun. Podnik by rovněž měl pozemkovou rezervu pro případné rozšiřování. Závod by se mohl otevřít v roce 2017 nebo 2018, výstavba může začít za dva roky.
Podle premiéra Jiřího Rusnoka vláda podniká všechny dostupné kroky, aby pomohla s příchodem větších investic na Ostravsko. „Potvrzovat jména potenciálních partnerů, se kterými jednáme, nebudu, tím bych celé věci velmi uškodil a divím se, že to dělá ostravský primátor,“ dodal premiér.
| Nexen se chlubí víc než šedesátiletou tradicí |
|---|
| Společnost se v poslední době snaží expandovat a zařadit mezi hlavní světové výrobce. Má továrnu v Jižní Koreji a nově také v Číně. Pneumatiky Nexen využívají také korejské automobilky Hyundai a Kia, třeba i pro model Hyundai i30. Ten shodou okolností automobilka montuje také v závodě u Nošovic, který stojí nedaleko mošnovské zóny. Na Slovensku v blízké Žilině pak působí také sesterská společnost Hyundaie KIA. |
Dle primátora Kajnara už zástupci firmy navštívili Ostravu v doprovodu pracovníků CzechInvestu. „Velmi pravděpodobně jsme jeden z vážných uchazečů o umístění tohoto podniku,“ řekl ostravským zastupitelům Kajnar. Jihokorejci se prý zajímali také o možnost umístit závod i v Polsku, Maďarsku nebo na Slovensku, případně v zóně Triangle u Žatce.
Petr Kajnar očekává, že jednání s investorem by mělo trvat ještě několik týdnů. Sama firma podle něj avizovala, že cenu pozemku ve výši 150 korun za metr čtvereční by považovala za zajímavou.
| Ostravě se investice do zóny vrátí |
|---|
| Podle znaleckého posudku z roku 2012 má metr čtvereční pozemků v průmyslové zóně cenu 360 korun. Příprava průmyslové zóny stála více než miliardu korun. Státní dotace byla 787 milionů korun, město investovalo 251 milionů korun. Podle Kajnara se i při případné nižší ceně za metr čtvereční pozemku pro jihokorejského investora městu jeho vložená investice do průmyslové zóny vrátí. |
O možném příchodu jihokorejského investora mluvil už při své říjnové návštěvě i prezident Miloš Zeman. Ministerstvo průmyslu a obchodu dosud jeho jméno tajilo.
Moravskoslezský kraj se dlouhodobě potýká s vysokou nezaměstnaností. Práci tam nemá přes 82 tisíc lidí a podíl nezaměstnaných tu dosahuje téměř deseti procent. Navíc panují obavy, že o práci přijdou další tisíce lidí v souvislosti s chystaným uzavřením Dolu Paskov firmy OKD.
| Výběr korejských investic v Česku z posledních let |
|---|
| Státní agentura CzechInvest do České republiky od roku 1993 přilákala 19 korejských investic o celkovém objemu 46 miliard korun. Investice pomohly vytvořit 8500 pracovních míst. |
| - V roce 2008 zahájila výrobu automobilů v nošovické továrně na Frýdecko-Místecku společnost Hyundai Motor Manufacturing Czech. Investiční náklady dosáhly 1,1 miliardy eur (téměř 30 miliard korun). Byl to vůbec první závod firmy v Evropě. - Moravskoslezský kraj se stal sídlem i dalších investic, jakými jsou závod Sungwoo Hitech (2006) na výrobu částí automobilových karosérií a společnost Plakor Czech, která lisuje plastové komponenty pro korejské automobilky Hyundai a Kia Motors. - V Chlebovicích u Frýdku-Místku provozuje závod výrobce plastových autodílů Hanwha. Na nedávné rozšíření areálu o další haly má firma vynaložit 160 milionů eur (asi 4,1 miliardy korun). - Továrnu v Třinci za sedm až osm milionů eur (zhruba 170 až 195 milionů korun) se rozhodla postavit firma Deachang Seat, dodavatel dílů pro automobilky Hyundai v Česku a Kia na Slovensku. Firma před dvěma lety zakoupila pozemek v průmyslové zóně Baliny. - V říjnu 2013 otevřela korejská GS Caltex, která produkuje plastový granulát pro další použití například při výrobě automobilů nebo domácích spotřebičů, svůj první závod v Evropě v průmyslové zóně Nové Pole v Karviné. Investovala 400 milionů korun. - Letos se Jižní Korea rozhodla v ČR investovat i do letecké dopravy. Korejské aerolinie Korean Air se staly vlastníkem 44procentního podílu v ČSA, za který zaplatily 2,64 milionu eur (68,3 milionu korun). - V roce 2009 koupila jihokorejská strojírenská skupina Doosan plzeňskou Škodu Power (nyní Doosan Škoda Power), která je v současnosti jedním z pěti nejsilnějších světových výrobků turbín. Investice byla ve výši 11,5 miliardy korun. - Mezi první korejské firmy, které v Česku začaly podnikat, patřily společnosti Samsung, LG Group či Daewoo. |













