Klesající rubl táhne dolů tržby zahraničních firem v Rusku

Výrobní linka Lady Kaliny

Výrobní linka Lady Kaliny Zdroj: Trubin Valera, Wikimedia Commons (CC BY-SA 3.0)

Co mají společného společnosti Peugeot, Henkel a Carlsberg? Všechny - a mnohé další - působí v Rusku a trpí poklesem hodnoty rublu i celkové výkonnosti tamní ekonomiky v důsledku vzájemných sankcí Moskvy a Západu.

Rubl v pondělí poklesl vůči dolaru i euru na rekordní minimum. Firmy, které vsadily na ruský trh, z toho mají těžkou hlavu: veškeré importované prvky se prodražují, což na ruském trhu tlačí ceny vzhůru. A zároveň levný rubl snižuje výnosy vyjádřené v některé z měn vyspělých zemí.

„Je to pro nás problém,“ citoval americký deník Chicago Tribune generálního ředitele Peugeotu Carlose Tavareze. Na pařížském autosalonu si šéf francouzské automobilky minulý týden stěžoval na „nedostatečné zviditelnění“ své značky, ale především na levný rubl.

Nejrychlejší inflace za tři roky

Za jeden dolar dnes koupíte zhruba 40 rublů, ačkoli ruská centrální banka vynaložila jen od 3. října na podporu své měny 1,68 miliardy dolarů. Ruku v ruce se ztrátou hodnoty na forexovém trhu stoupá i inflace, která dosáhla nejvyššího tempa za poslední tři roky. Zákaz dovozu některých potravin ze zemí Evropské unie a Spojených států žene spotřebitelské ceny nahoru.

Peugeot vlastní 70 procent společného podniku na montáž automobilů nedaleko Moskvy. Patří k firmám, které do podobných podniků v Rusku investovaly, aby se při vstupu na tamní silný trh vyhnuly vysokým dovozním clům a mohly zároveň využít vládních investičních pobídek.

Vyrábět v rublech

Jeho osud sdílí i další velká jména evropského průmyslu: německý výrobce lokomotiv Siemens AG má lokálního partnera ve Sverdlovské oblasti, dánský pivovar Carlsberg vaří pivo v nejméně šesti ruských městech a další francouzská automobilka Renault vyrábí vozy v Moskvě a v Togliatti. Výrobce pracích prášků Henkel provozuje v Rusku osm výroben a staví další. Firma již varovala investory, že za druhou polovinu letošního roku očekává kvůli slabým výsledkům v Rusku nižší výnosy, než původně očekávala.

Ne každý má nervy jako japonský výrobce automobilů Nissan, jenž ke své montovně Petrohradě začal budovat i výrobní park pro výrobce jednotlivých dílů, aby snížil závislost na dovozu z Evropy. Domácí dodavatele shání i Peugeot a další. „Snažíme se dosáhnout toho, abychom vyráběli v rublech a prodávali v rublech,“ řekl Colin Lawther, viceprezident Nissanu pro výrobu v Evropě.

K dalším postiženým firmám patří Oriflame, Lenovo, Ford a BMW. „Firmy si mohou udržet buď marže, nebo tržby, ale stěží obojí,“ komentovala to pro agenturu Bloomberg Vanessa Rossi, ekonomka z firmy Oxford Analytica.