Majitelé Meopty pomůžou českým firmám proniknout na americký trh

Meopta, Gerald Rausnitz

Meopta, Gerald Rausnitz Zdroj: Meopta

Malým a středním firmám s ambicí proniknout na trh ve Spojených státech se otevřela možnost využít služeb a peněz nového inkubátoru Meo Hub. Ve svém závodě v USA ho založila rodina Rausnitzů, kteří vlastní českou společnost Meopta.

Do vytvoření administrativního zázemí už investovali deset milionů korun, českým firmám jsou připraveni poskytnout služby v hodnotě dalších milionů.

„Hledáme firmy s unikátním produktem, které mají zkušenosti ze zahraničních trhů a na americkém trhu chtějí dále růst. Podmínkou je kvalitní byznys plán, finanční životaschopnost firmy a kvalitní management,“ vypočítává kritéria pro výběr Gerald Rausnitz, generální ředitel Meopta Group. Přihlášky jsou k dispozici na internetových stránkách inkubátoru Meo Hub.

Nejde o čistý inkubátor

Vybrané firmy získají v areálu Meopty 75 kilometrů od New Yorku kancelářské zázemí, služby právníků a lidí, kteří mají zkušenosti s podnikáním v USA. K dispozici budou mít i prostory pro sklady nebo montáž. „Nejde o čistý inkubátor. My nejsme investor, který by firmám dával kapitál. My do těch firem budeme investovat naši práci, náš čas a naše prostory,“ dodává Rausnitz.

Firmy se mohou hlásit už nyní. Jejich plány bude průběžně posuzovat komise složená z členů rodiny Rausnitzů, lidí z oblasti soukromého kapitálu či z vysokých škol. Program není omezen oborově ani produktově. Jakmile bude vybráno zhruba pět firem, první kolo žádostí se uzavře. Partnerem Meo Hubu je Asociace malých a středních podniků. S připravovaným balíčkem služeb by se k Rausnitzům měl přidat i český CzechInvest. První firmy by se v newyorském areálu mohly začít zabydlovat v březnu.

Rausnitz: Firmy budeme posuzovat individuálně
Doba, kdy budou moci české firmy využívat služeb inkubátoru Meo Hub, není pevně ohraničená. „Věříme, že vybereme dobré firmy, které budou úspěšné, rychle vyrostou a Meo Hub opustí, protože ho už nebudou potřebovat,“ říká generální ředitel Meopta Group a jeden z duchovních otců projektu Meo Hub Gerald Rausnitz.
E15: Na jaká kritéria při výběru firem do Meo Hubu se zaměříte?

Unikátní produkt, motivace, míra úspěšnosti při prodeji produktu na trhu v Česku a v Evropské unii.

E15: Co myslíte mírou úspěšnosti?

Musí mít kritický objem prodeje a zisku. Nechceme dávat přesná číselná kritéria. Může jít třeba o mladé firmy s novými nápady, na které se nedá dívat stejně jako na zavedené společnosti. Musíme uchazeče posuzovat individuálně.

E15: Je ten koncept schválně takto volný?

Není tak volný, jak by se mohlo zdát. Ale pořád jde o to, že se vše bude přizpůsobovat podle firem, které nakonec vybereme. Nejsme jen investoři nebo jen místo, kde firmy mohou dělat svůj byznys, náš přístup je mix obojího. Třeba za námi nedávno přišel český Liko-s. Seznámili jsme ho s Čechy, kteří žijí v Americe a mají podobný typ byznysu, a ukázali jsme jim další firmy, které by pro ně mohly být zajímavé.

E15: S jakými největšími překážkami se budou muset české firmy v USA poprat?

S regulací, a to jak na úrovni federální, tak i místní. Pak budou muset najít správné lidi, kteří jim pomohu v oblasti nemovitostí, účetnictví. A možná i jazyk bude bariéra.

E15: Vy jim můžete se všemi právními aspekty pomoci?

Můžeme je nasměrovat na správná místa, kde dostanou radu. Doporučíme jim férové lidi, které jsme sami vybrali.

E15: Kolik peněz dáte firmám formou poskytovaných služeb?

To se bude odvíjet případ od případu. Taková IT firma bude potřebovat něco jiného než třeba výrobce stavebních příček. Než lidé z firmy odjedou do New Yorku, potkáme se s nimi tady v Česku, kde se jich budeme ptát, co potřebují. Někteří budou chtít kontakty v bankách, jiní prostor pro výrobu, montáž či sklady.

Fototechnika je minulostí. Meoptu dnes symbolizuje puškohled